De Digitale Media van 5 oktober 2015

Onderwerpen:

1 – Mobiel internet als vervanging van vast internet
2 – Achmea wil data van slimme thermostaat en autos verkopen in ruil voor korting
3 – Pas op met je mobiele data-bundel: iPhone 6 wifi-assistentie uitzetten!
4 – Maar je je zorgen over uitstoot? Kijk hier maar eens naar ..

1 – Mobiel internet als vervanging van vast internet

Bron; Tweakers – Mobistar is in België begonnen met het aanbieden van 4g als vervanging voor vast internet. Voor 15 euro per maand krijgen klanten 15GB aan data. Het abonnement is volgens de mobiele provider alleen geschikt voor licht gebruik.

Visu_Press_Release_EasyInternetHome_FIN[1]

Het abonnement, met de naam Easy Internet @Home, heeft naast de databundel van 15 GB de optie om een ‘herlaadbeurt’ aan te schaffen. Wie dat niet doet, surft door op een snelheid van 256kbit/s. Naast 15 euro per maand moeten gebruikers eenmalig 29 euro betalen voor het modem, een Huawei B310.

De provider, die verder geen aanbod heeft voor internet thuis, raadt gebruikers aan geen video’s te streamen in hd of andere toepassingen bij het abonnement te gebruiken die veel data vragen. De maximale snelheid is 25 Mbit/s down. De maximale uploadsnelheid vermeldt Mobistar niet.

De simkaart is gebonden aan het modem en functioneert volgens de provider niet in reguliere smartphones of tablets. Omgekeerd kan wel: het modem kan werken met gewone simkaarten. Het modem, waarop 32 apparaten kunnen, is niet gebonden aan huis. Het werkt overal waar 4g-bereik is in België. Mobistar verkoopt maximaal 100.000 Easy Internet @Home-abonnementen.

In theorie kan de snelheid van 4G 150 Mbit/s of zo’n 19 megabyte per seconde zijn. In de praktijk worden die snelheden niet gehaald.  

Er is nog niet veel informatie over de snelheid van 5G. Er zijn enkele tests gedaan door Samsung die erop wijzen dat 5G snelheden kan bereik van 10 Gbit per seconde. Dat is zo’n 1280 megabyte per seconde (~70x sneller van 4G).

2 – Achmea wil data van slimme thermostaat en auto’s in ruil voor korting

Bron: Tweakers – Achmea wil gegevens van slimme thermostaten en ‘meetkastjes’ in auto’s om klantgedrag in kaart te brengen. Klanten zouden deze apparaten moeten gebruiken en toegang geven tot hun data in ruil voor korting op hun premie.

De verzekeraar wil onder andere samenwerken met Google, om klanten te stimuleren de Nest-thermostaat en de rookmelder van het bedrijf te installeren. “We gaan verzekeringen koppelen aan mensen die dit soort preventieve hulpmiddelen in huis nemen”, zegt Albert Spijkman, directeur Markt Strategie bij Achmea tegen het FD.

Zijn bedrijf stelt een premieverlaging voor inboedel- en opstalverzekeringen in het verschiet, omdat dit soort slimme systemen in huis de schadelast zouden verlagen: “Als de klant veiliger woont, hebben wij minder schade.”

Nest

Niet alleen in huis maar ook in de auto zouden klanten systemen moeten installeren voor de veiligheid, wil de verzekeraar. Veilig rijgedrag zou dan tot een lagere premie moeten leiden. Details over de meetkastjes waar Achmea aan denkt zijn er nog niet, maar wel is het bedrijf in gesprek met TomTom hierover. Ook de ANWB experimenteert met dit soort systemen. Die organisatie verstrekte bij een proef dongles onder leden die het rijgedrag in kaart konden brengen en waarschuwingen konden geven over onveilige situaties.

Volgens Achmea is het aan de klant of die de gegevens met de verzekeraar wil delen of niet, maar alleen bij het delen krijgt hij een lagere premie. Veel bedrijven experimenteren met het inzetten van klantgegevens voor dienstverlening en het verdienen van geld. Zo deed ING vorig jaar een voorstel om adverteerders toegang te geven tot gegevens over betalingsgedrag van klanten. Na ophef hierover ging dat plan van tafel.

Update, 16.30: Nest wijst er naar aanleiding van vragen op dat het in de VS al langer samenwerkt met verzekeraars en dat het geen persoonlijke gegevens van gebruikers verstrekt. De data die wel gedeeld wordt betreft informatie of de Nest Protect bijvoorbeeld wel werkt, of de batterijen nog geladen zijn, of de sensoren werken en of de wifi-verbinding intact is. Die gegevens zouden ook alleen na toestemming gedeeld worden en die toestemming zou weer ingetrokken kunnen worden.

The Circle

We komen zo wel snel dichterbij The Circle van Amerikaan Dave Eggers, een Orwelliaanse roman uit 2013:

In zijn nieuwe roman The Circle, die vandaag in Amerika uitkomt, komt 24-jarige vrouw Mae Holland te werken bij het technologiebedrijf The Circle, op het oog een combinatie van Facebook, Google en Twitter. Ze ervaart hoge werkdruk. Ook voelt ze zich gedwongen haar persoonlijke leven te delen. ‘Geheimen zijn leugens’ en ‘Privacy is diefstal’, zijn de slogans van het bedrijf die zo ontleend lijken aan Orwells 1984, waarin de staatspartij haar burgers de volgende slogans (wie kent ze niet) voorhoudt: ‘war is peace, freedom is slavery, ignorance is strengh’.

3 – Pas op met je mobiele data-bundel: iPhone 6 wifi-assistentie uitzetten.

Bron: Webwereld – Ook zo beu dat je aan het eind van je databundel altijd nog een stukje maand overhoudt? DeNew York Times deed onderzoek naar wat er toch zoveel data vreet op mobiele sites – inclusief zijn eigen site – en concludeert dat bij simpel browsergebruik de helft van de MB’s aan requests worden veroorzaakt door advertenties.

Wifi Assist

Bundels leeggeslurpt
De krant keek heel simpel naar de aantallen MB’s die worden verbruikt voor het laden van de hoofdpagina. Vervolgens werd gekeken naar de ratio die benodigd is voor de inhoud en de ratio voor de advertenties. Geen verrassing natuurlijk: vooral sites met autoplay-videoadvertenties slurpen mobiele bundels leeg.

De NYT keek ook naar laadtijden, maar ziet dat veel nieuwssites ook meer beeldmateriaal gebruiken. The New York Post trekt bijvoorbeeld 12,9 MB om de home te laden, maar die site gebruikt veel plaatjes. 4,4 MB is voor advertenties.

Sites die veel meer MB’s aan advertenties trekken dan content zijn bijvoorbeeld Salon.com (inhoud/ads: 4/4,4 MB), CNN (2,7/4,3 MB), The Atlantic (1,6/2,9 MB) en Vox (1,8 MB/3,2 MB). Andersom sites die juist meer content verbruiken in de geladen MB’s dan advertenties zijn bijvoorbeeld TechCrunch (inhoud/ads: 3,0/1,3 MB), Engadget (0,5/3,2 MB) en The Guardian (0,1/3,4 MB).

Nederlanders willen blockers
Adformatie publiceerde deze week resultaten van een onderzoek naar adblockers onder Nederlanders. Daaruit bleek dat de helft van de Nederlanders (die er nog geen heeft) een adblocker overweegt en zelfs mensen die zich niet ergeren aan advertenties online willen er eentje. De oorzaken zijn grotendeels irritatie over opdringerige advertenties, de langere laadtijden en zorgen over privacy.

Ook opvallend: de helft die géén blocker overweegt, doet dat volgens het Adformatie-onderzoek vooral vanwege kennisgebrek over hoe je een adblocker installeert. Mensen begrijpen ook dat het wat kost om websites te maken en van content te voorzien, maar slechts tien procent van de ondervraagden is bereid om daarvoor te betalen.

iOS 9 Wifi Assistentie
Eén van de handige vernieuwingen in iOS 9 is WiFi Assist, in het Nederlands Wi-Fi Assistentie. Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat je iDevice automatisch overschakelt naar mobiel internet als de Wi-Fi-verbinding te slecht is. Wi-Fi Assistentie staat standaard ingeschakeld in iOS 9 en dat kan tot onaangename verrassingen leiden, omdat je mobiele data sneller op is. Met de tips uit dit artikel schakel je Wi-Fi Assistentie uit.

4 – Maak je je zorgen over uitstootwaardes? Kijk hier maar eens naar ..

Bron: Webwereld – Het besmetten van auto’s met malware kan epidemische vormen aannemen doordat kwaadwillenden autodealers en garages gebruiken als besmettingshaard. De tools die garages en dealers gebruiken om autosoftware uit te lezen kunnen worden gebruikt om de malware breed te verspreiden.

Tesla

Op zich is de modus operandi simpel, zo laat Wired zien. Je hackt het systeem van je auto (of die van de buurman) en besmet deze met malware.

OVER THE LAST summer, the security research community has proven like never before that cars are vulnerable to hackers—via cellular Internet connections, intercepted smartphone signals, and even insurance dongles plugged into dashboards. Now an automotive security researcher is calling attention to yet another potential inroad to a car’s sensitive digital guts: the auto dealerships that sell and maintain those systems.

If a hacker were to bring in a malware-harboring car for service, the vehicle could spread that infection to a dealership’s testing equipment, which in turn would spread the malware to every vehicle the dealership services, kicking off an epidemic of nasty code capable of attacking critical driving systems like transmission and brakes, Smith said in his Derbycon talk. He called that car-hacking nightmare scenario an “auto brothel.”

Bij de garage wordt de software van de auto uitgelezen waarbij de malware zich via kwetsbaarheden in het diagnostisch systeem zich kan nestelen in het hart ervan en rustig afwacht totdat er een nieuwe auto aan het systeem wordt gehangen. De malware bespringt dan zijn nieuwe slachtoffer. Zo worden systematisch alle auto’s die de garage binnenkomen besmet.

Note: Een hacker zou vervolgens de dealer onder druk kunnen zetten: betalen, of auto’s verongelukken. Of de rijders zelf: auto afsluiten en pas openmaken als er betaald is. Het aantal scenario’s is eindeloos en maakt autorijden levensgevaarlijk.

Tool vindt gaten in diagnosesoftware
En dat kan dan nog wel even ongemerkt doorgaan. Beveiligingsexpert Craig Smith heeft een tool ontworpen waarmee hij kwetsbaarheden kan opzoeken in het materiaal dat gebruikt wordt door dealers en garages om diagnoses te stellen bij auto’s die worden binnen gebracht. Hij heeft de software die hij gebruikt op GitHub gezet.

Natuurlijk is zijn tool vooral bedoeld om de leveranciers van dergelijke diagnostieke apparatuur te helpen om hun producten beter te maken.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 5 oktober 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s