De Digitale Media van 19 oktober 2015

bild blank

Onderwerpen:

  • Duitse krant Bild laat gebruikers van adblockers betalen
  • Betaalde versie Youtube krijgt exclusieve video’s
  • Apple moet universiteit 206 miljoen Euro betalen na patentinbreuk
  • Tesla’s krijgen automatische piloot functie

1 – Duitse krant Bild laat gebruikers van adblockers betalen

Bron: NU – Bild Online, de website van de Duitse tabloid Bild, blokkeert voortaan gebruikers van adblockers. Willen zij de site toch bezoeken, dan moeten zij de adblocker uitzetten of 2,99 euro per maand betalen.  

“Wie de adblocker niet uitzet of niet betaalt kan vanaf nu geen materiaal op Bild.de bekijken”, meldt uitgever Axel Springer dinsdag.

Adblockers zijn programma’s waarmee advertenties kunnen op websites, en soms binnen apps, worden geblokkeerd. Sindskort werken adblockers niet alleen op desktopbrowsers maar ook op de mobiele Safari-browser op iPhones.

Inkomsten
Wereldwijd maken inmiddels bijna 200 miljoen mensen gebruik van adblockers, 40 procent meer dan een jaar eerder. Ruim 30 procent van de Duitsers maakt gebruik van de anti-reclamesoftware.

Uitgevers en websites vrezen door de adblockers voor hun inkomsten. Door het blokkeren van advertenties zouden uitgevers dit jaar gezamenlijk ruim 22 miljard dollar (ongeveer 19,3 miljard euro) mislopen, aldus schattingen van Pagefair en Adobe.

Rechtszaak
Axel Springer probeerde eerder al via rechtszaken actie te ondernemen de populaire adblocker Adblock Plus van ontwikkelaar Eyeo.

Volgens de uitgever is de software van Adblock Plus in strijd met competitie- en copyrightwetgeving. Die klachten werden echter verworpen door de rechtbank in Hamburg.

2 – Betaalde versie Youtube krijgt exclusieve video’s

Bron: Tweakers – Google zou van plan zijn om een toekomstige betaalde versie van YouTube te voorzien van exclusieve video’s. Wie de video’s wil zien moet er dus een abonnement voor afsluiten. Er gaan al geruime tijd geruchten over een betaalde versie van YouTube.

musickey

Volgens Re/code, waarvan bekend is dat zij bronnen hebben bij Google, zijn er plannen om niet langer alle video’s gratis toegankelijk te maken, zoals nu nog wel het geval is. Er is geen officiële bevestiging, maar Google zou de plannen wereldkundig willen maken op 21 oktober. Dan houdt het bedrijf een evenement in Los Angeles.

De zogenaamde premium-video’s zouden worden gemaakt door populaire videoproducers, al ontbreken de details over het precieze aanbod. Eerdere geruchten wezen erop dat Google werkte aan een abonnementsdienst waarop video’s advertentievrij zijn te zien. Het internetbedrijf zou zijn creators hebben gevraagd om mee te doen aan dit programma. Volgens sommige berichten worden videomakers zelfs gedwongen om mee te doen, omdat zij anders van het videoplatform zouden worden geweerd.

Er zijn al verscheidene malen geruchten naar buiten gekomen over een abonnementsdienst voor YouTube-video’s. Eerder kwam Google al met Music Key, een betaalde versie van de videodienst die speciaal bedoeld is voor muziekvideo’s.

Youtube Music Key – “Abonneer je op YouTube Music Key om ongestoord naar muziek te luisteren, zonder dat je advertenties te zien of te horen krijgt. Er worden geen advertenties getoond voor of tijdens in aanmerking komende muziekvideo’s die je op youtube.com bekijkt, en muziekvideo’s en afspeellijsten worden doorlopend afgespeeld op je mobiele apparaat, zonder onderbrekingen. Bij andere YouTube-video’s krijg je echter nog wel advertenties te zien. De badge ‘Zonder advertenties’ geeft aan dat een video zonder advertenties wordt afgespeeld.”

3 – Apple moet universiteit 206 miljoen Euro betalen na patentinbreuk

Bron: Tweakers – Apple moet de universiteit van Wisconsin een schadevergoeding van 234 miljoen dollar betalen, wat omgerekend neerkomt op 206 miljoen euro. Dat heeft een juryrechtbank bepaald, nadat eerder was vastgesteld dat Apple inbreuk maakt op een patent van de universiteit.

University of Wiscounsin

De aanklacht tegen Apple was aangespannen door de Wisconsin Alumni Research Foundation, de tak van de Amerikaanse universiteit die licenties op patenten uitgeeft. Volgens persbureau Reuters heeft de jury van de rechtbank in Wisconsin, waar de zaak was aangespannen, vrijdag besloten dat Apple een bedrag van omgerekend 206 miljoen euro moet betalen, dat overigens aanzienlijk minder is dan het bedrag waar de universiteit om had gevraagd.

In de rechtzaak ging het om een patent uit 1998 dat een techniek beschrijft om de efficiëntie van computerchips te verhogen door te voorspellen welke instructies uitgevoerd moeten worden. Volgens de universiteit van Wisconsin schendt Apple dat patent in zijn A7-, A8-en A8X-soc. Deze zijn onder andere ingebouwd in de Phone 5S, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPad Air en iPad Mini 2.

Eerder deze week oordeelde rechter William Conley al dat Apple inbreuk maakt op de patenten van de Amerikaanse universiteit. Daarbij zei Conley echter ook dat het bedrijf uit Cupertino niet bewust inbreuk maakte op het intellectuele eigendom, waardoor de schadevergoeding uiteindelijk lager is uitgevallen. de universiteit van Wisconsin had om een schadevergoeding van 400 miljoen dollar gevraagd. Desondanks is het mogelijk dat het uiteindelijke bedrag alsnog op gaat lopen: er loopt nog een zaak tegen Apple omdat er ook met de A9-soc inbreuk zou zijn gemaakt op patenten.

Apple liet in een reactie weten dat het in beroep zal gaan tegen het besluit van de juryrechtbank. Eerder had het bedrijf uit Cupertino geprobeerd om het in de rechtszaak gebruikte patent ongeldig te laten verklaren.

4 – Tesla’s krijgen automatische piloot functie

Bron: VolkskrantAutobouwer Tesla heeft een software-update klaar waardoor zijn elektrische wagens automatisch bijsturen, afhankelijk van de drukte in het verkeer. De automatische piloot-functie wordt donderdag in de Verenigde Staten gelanceerd, maar Europa en Azië zouden snel volgen.

Het gaat niet om een volledig zelfrijdende wagen, ‘maar model S en model X zullen toch kunnen bijsturen, van rijbaan veranderen en hun snelheid aanpassen in antwoord op het verkeer’, luidde het woensdagavond.

Volgens Tesla-topman Elon Musk moet deze functie vooral het vertrouwen van de bestuurder vergroten op de weg. Hij riep de gebruiker wel op om ‘behoedzaam’ om te springen met de functie en de handen aan het stuur te houden. Hij wees erop dat als de bestuurder betrokken is bij een ongeval, hij nog steeds verantwoordelijk is.

Na de VS zou de software-update de volgende weken ook in de rest van de wereld worden geïntroduceerd, afhankelijk van toestemming van de regelgevende autoriteiten, bericht de Britse zender BBC. Volgens de krant De Tijd zijn er in België zo’n 800 Teslawagens van het model S, die beschikken over de noodzakelijke hardware, verkocht.

Automatisch parkeren
De software maakt gebruik van een combinatie van camera’s, radar, ultrasonische sensoren en gps-gegevens, waarmee de positie wordt bepaald en wordt genavigeerd. Wanneer de wagen op zijn bestemming is aangekomen, zou hij in staat moeten zijn om een vrije parkeerplaats te scannen en automatisch te parkeren.

Google werkt aan een volledig zelfrijdende wagen, maar Tesla verkiest de geleidelijke aanpak, met alsmaar meer functies die het de bestuurder makkelijker moeten maken in het verkeer. Volgens Musk is de software momenteel ook nog beperkt, maar komen er op termijn verbeteringen.

‘Bijvoorbeeld als er sneeuw valt, zal het systeem moeite hebben. We raden aan voorzichtig te zijn (…) Maar op termijn moet het beter zijn dan een mens, want het systeem wordt nooit moe, drinkt geen alcohol en maakt nooit ruzie met de medepassagiers. Het is dus nooit afgeleid.’

Ondertussen heeft Uber al aangegeven dat zij ‘als Tesla tot 2020 een half miljoen auto’s kan produceren die zelfrijdend zijn, dan zal Uber ze allemaal opkopen’.

If Tesla can produce half a million cars by 2020, then Uber CEO Travis Kalanick will buy them all for his service, according to venture capitalist Steve Jurvetson.

Telsa CEO Elon Musk has set his sites on putting a self-driving car on the road by 2020, but he hasn’t publicly stated the number that would be produced in that year.

Self-driving vehicles will offer a 10x improvement in driver safety and fewer deaths on roadways; they’ll also reduce the number of cars needed in cities. People will be able to call and get an autonomous car “within 30 seconds of wanting one, at a much lower cost per mile driven. It’s in fact much lower-cost than mass transit itself,” he said. “Every automotive maker is working down this path.”

The average American, Jurvetson said, spends 52 minutes a day in a car — time that’s wasted because they can’t be productive. Because autonomous vehicles can predict braking and turning, their suspensions can compensate for sudden movements, offering passengers a smoother ride, enabling a better on-the-road work environment.

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 19 oktober 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s