De Digitale Media van 28 december 2015

2015

Onderwerpen:

  • Terugblik 2015 – Security & Privacy
  • Terugblik 2015 – Tech Highlights
  • Terugblik 2015 – Hot or Not
  • Vooruitblik 2016  – Wat kunnen we verwachten?

We kunnen natuurlijk het jaar niet uit zonder eerst terug te kijken. We hebben het in drie delen verdeeld, te beginnen met wat ieder jaar weer in hoofdzaak de digitale media bezighoudt:

Security & Privacy in 2015

Na de onthullingen van Edward Snowden, die in 2013 onthulde dat de VS op grote schaal alles en iedereen afluisterde, stond 2014 bol van de grote hacks. Wat gebeurde er in 2015?

CYBERTOP

Nederland hostte in april het Global Conference on Cyberspace, waar door premier Rutte gepleit werd voor een open, veilig en vrij internet. Inmiddels is echter al lang duidelijk dat open en vrij zich niet in dezelfde ruimte bewegen als veilig.
https://dedigitalemedia.nl/2015/04/20/de-digitale-media-van-20-april-2015/

MALWARE

In mei via de politie massaal in bij malware kopers. Het zou gaan om zo’n 70 inwoners, die online de Blackshades-malware hadden gekocht. De malware verzamelt gebruikersnamen en wachtwoorden van verschillende diensten.
https://dedigitalemedia.nl/2014/05/19/de-digitale-media-van-19-mei-2014/

DATALEK

In juni werd duideljik dat miljoenen overheidsmedewerkers in de VS waren getroffen door een datalek. Systemen van verzekeraars Anthem en medische zorgverlener Premere Blue Cross zouden door Chinezen zijn gehackt.
https://dedigitalemedia.nl/2015/06/08/de-digitale-media-van-8-juni-2015/

PHISHING

In mei werd duidelijk dat 23 procent van de Nederlandse werknemers op een phishing link klikt. Er is dus nog een hoop te verbeteren aan zowel de filters als aan de kennis van wat wel of geen spammail is.
https://dedigitalemedia.nl/2014/05/12/de-digitale-media-van-12-mei-2014/

Eind juni werd bekend dat een Nederlandse bende een miljoen Euro had buitgemaakt met phishing. 4 mannen en een vrouw werden in Amsterdam aangehouden. Ze hadden 1 jaar nodig om de buit binnen te hengelen.
https://dedigitalemedia.nl/2015/06/22/de-digitale-media-van-22-juni-2015/

AFLUISTEREN

Begin juli werd bekend dat de Nederlandse inlichtingendiensten meer bevoegdheden krijgen om ook via de kabel af te luisteren. De toetsing loopt via de relevante ministeries. Wie toetst de achterkamertjes?
https://dedigitalemedia.nl/2015/07/06/de-digitale-media-van-6-juli-2015/

De Nationale Ombudsman komt in augustus met kritiek op de uitbreiding van de bevoegdheden van de AIVD en MIVD.
https://dedigitalemedia.nl/2015/08/31/de-digitale-media-van-31-augustus-2015/

In november komt het kabinet met het voorstel om de bewaarplicht te laten toetsen door een rechter. De tocht via het achterkamertje lijkt te zijn gedicht.
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/02/de-digitale-media-van-2-november-2015/

Maar dan volgen de aanslagen in Parijs en daarin ziet CDA leider Buma aanleiding om het vuurtje weer op te stoken met het idee om de inlichtingdiensten nog meer bevoegdheden te geven. Een onderzoekje van DDM wijst echter uit dat de Fransen, na de eerdere aanslag op Charlie Hedbo, al alle afluisterbevoegdheden hadden en ook dat heeft de aanslagen in Parijs niet kunnen voorkomen.
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/23/de-digitale-media-van-23-november-2015/

DATA DOORVERKOPEN

In oktober komt Achmea met de melding dat het data van de slimme thermostaat en auto’s wil doorverkopen in ruil voor korting op de premie. Ook de ANWB speelt met die gedachte. Eerder ging ING diep door het stof toen ze het aankoopgedrag van klanten wilden doorverkopen. Waar gaat dit heen in 2016?
https://dedigitalemedia.nl/2015/10/05/de-digitale-media-van-5-oktober-2015/

AD BLOCKERS

Ondertussen zijn mensen de advertentie-bonanza zo beu, dat ze massaal ad blockers installeren. Ook op de iPhone is dat inmiddels mogelijk. De Duitse krant Bild laat gebruikers van ad blockers betalen: niet naar de adverteerder kijken, dan ook geen content, is de boodschap. Het mijden van de site geldt als de reactie van de community.
https://dedigitalemedia.nl/2015/10/19/de-digitale-media-van-19-oktober-2015/

DIGID

In oktober wordt duidelijk dat het ministerie van Binnenlandse Zaken weinig geleerd heeft van het verleden en het ‘niet nodig acht’ om Digid verplicht te voorzien van 2-traps-authentificatie, ondanks het dringende advies van het CPB.
https://dedigitalemedia.nl/2015/10/12/de-digitale-media-van-12-oktober-2015/

USB

De HEMA haalt een USB-stick uit de handel, omdat de software zwaar verouderd is en een ernstig lek vertoont. USB bleek eerder al een groot gevaar te vormen voor de veiligheid van systemen, omdat de technologie sowieso lek is.
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/02/de-digitale-media-van-2-november-2015/

DDOS

Eind november worden de sites van NPO en NOS wederom getroffen door een DDOS, nadat ze in oktober ook al onderuit waren gehaald. Ook Ziggo had met DDOS aanvallen te maken in 2015. KPN haalde zichzelf onderuit door het netwerk te updaten, maar even te vergeten dat de modems dan niet meer reageerden.
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/30/de-digitale-media-van-30-november-2015/

AUTEURSRECHTEN

In december lijkt er aan de succesmars van mediaboxen geen eind te komen. De rechter gaat niet mee met het verzoek van Brein om de apparaten te verbieden, ondanks dat ze films van illegale bronnen afhalen. Streamen blijkt sowieso niet onder de huidige download-wetgeving te vallen. Brein verliest terrein aan de illegaliteit. Waar blijft de innovatie?
https://dedigitalemedia.nl/2015/12/07/de-digitale-media-van-7-december-2015/

Tech highlights in 2015

MICROSOFT

De introductie van Windows 10 – 3 maanden na de introductie staat het OS op 8% van de personal computers. Het besturingssysteem wordt goed ontvangen.
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/02/de-digitale-media-van-2-november-2015/

De nieuwe browser Edge is straks aan te sturen met Microsoft spraakassistent Cortana
https://dedigitalemedia.nl/2015/01/12/de-digitale-media-van-12-januari-2015/

APPLE

De introductie van Apple Watch – in augustus werd duidelijk dat de Apple Watch geen doorslaand succes was, maar de ruim 4 miljoen smartwatches waren genoeg om de marktleiding over te nemen van Samsung.
https://dedigitalemedia.nl/2015/08/10/de-digitale-media-van-10-augustus-2015/

SAMSUNG

In september toonde Samsung de Gear S2 op de IFA, een heel slim horloge wat de ronde ring om het scherm optimaal gebruikt om de smartwatch mee te bedienen.
ttp://dedigitalemedia.nl/2015/09/14/de-digitale-media-van-14-september-2015/

4G

Volgens onderzoeksbureau Telecompaper zou 2015 draaien om 4G. Inderdaad is de uitrol rap gegaan en inmiddels kunnen we in grote delen van het land op hoge snelheid internetten.
https://dedigitalemedia.nl/2015/01/05/de-digitale-media-van-5-januari-2015/

IOT

Het zou één van de beloften van 2015 worden, maar The Internet of Things bestond vooral op papier. Toch wisten  ze in Amsterdam een eerste LoRa netwerk te realiseren in een samenwerking genaamd The Things Network (TTN). En in Eindhoven werd het startschot gegeven door een investeringsmaatschappij, die een Internet of Things netwerk over heel Nederland wil uitrollen.
https://dedigitalemedia.nl/2015/12/14/de-digitale-media-van-14-december-2015/

GOOGLE

Google bleek informatie van webdiensten te hebben gestolen en had gedreigd ze uit de zoekresultaten te verwijderen als ze erover klaagden.
https://dedigitalemedia.nl/2015/03/23/de-digitale-media-van-23-maart-2015/

Daarna kwam het bericht dat Google Glass zou worden teruggetrokken. Dat Google Glass slechts 58 euro kost om maken, terwijl het apparaatje voor 1500 dollar werd verkocht, kwam mogelijk nog harder aan. Ook al geloofde we zelf niet in het apparaat.
https://dedigitalemedia.nl/2015/02/02/de-digitale-media-van-2-februari-2015/

In mei werd Google door de Duitse privacy waakhond als het Europese Hof gedwongen om mee te werken aan het verwijderen van zoekresultaten, als deze zoekresultaten de privacy van Europese personen zou schaden.
https://dedigitalemedia.nl/2014/05/19/de-digitale-media-van-19-mei-2014/

Dat terwijl de overheid 2x zoveel dataverzoeken doet als vorig jaar.
https://dedigitalemedia.nl/2015/05/18/de-digitale-media-van-18-mei-2015/

INNOVATIE

Nederland zakt 3 plaatsen op de ranking van meest concurrerende economien ter wereld volgens het World Economic Forum.
https://dedigitalemedia.nl/2015/04/13/de-digitale-media-van-13-april-2015/

In juli bleken hackers een Chrysler op afstand over te kunnen nemen: de techindustrie stond even stil bij de gevaren van het verbinden van ‘alles’ aan het internet.
https://dedigitalemedia.nl/2015/07/27/de-digitale-media-van-27-juli-2015/

ING maakt het mogelijk om in nog 2015 contactloos te betalen met een Android smartphone met NFC chip. Ondanks de waarschuwingen van DNB.
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/09/de-digitale-media-van-9-november-2015/

En robotisering kost minder banen dan gevreesd in Nederland. Dat zeggen ze, maar wees gerust: technologische disruptie gaat altijd hand in hand met sociale disruptie.
https://dedigitalemedia.nl/2015/12/14/de-digitale-media-van-14-december-2015/

SOCIAL MEDIA & SHARING ECONOMY

2015 was het jaar van de lancering van Meerkat en Periscope, met de laatste als winnaar. Streaming video werd in korte tijd een hype, maar lijkt inmiddels ook al weer naar normale proporties te zijn teruggezakt, nu Twitter is ingezakt.
https://dedigitalemedia.nl/2015/03/30/de-digitale-media-van-30-maart-2015/

De social media rage lijkt zich meer te verplaatsen naar intiemere platformen, zoals Instagram, Whatsapp en Snapchat. Dat houdt marketeers echter niet tegen om mensen tot in de kleinste hoekjes lastig te blijven vallen met non-relevante content.

TWITTER

De topman van Twitter stapt op. Dick Costolo was na 5 jaar van voortdurende kritiek van Wall Street het beu. Jack Dorsey, die in 2008 nog als lanterfanter de deur werd gewezen, volgt hem op. Twitter haalt slechts 1,6% van de Amerikaans reclame inkomsten op.
https://dedigitalemedia.nl/2015/06/15/de-digitale-media-van-15-juni-2015/

In oktober volgt de aankondiging dat Twitter ruim 700 mensen gaat ontslaan, kort na de definitieve aanstelling van Jack Dorsey als nieuwe CEO. In 2013 was het bedrijf nog gegroeid van 350 naar ruim 2700 medewerkers, terwijl daar in 2014 nog eens 1100 waren bijgekomen.
https://dedigitalemedia.nl/2015/10/12/de-digitale-media-van-12-oktober-2015/

UBER

Uber loopt ondertussen te hoop tegen overheden en moet zich uit diverse Europese steden terugtrekken. De startup haalt echter zoveel geld binnen van investeerders dat het hooguit gaat om een tijdelijke terugtrekking. Eind 2015 blijkt Uber, krap 6 jaar na de start, al ruim 60 miljard dollar waard te zijn. Growth hacking in optima forma, die zelfs een aanduiding kreeg: ‘Uberfication’
https://dedigitalemedia.nl/2015/12/07/de-digitale-media-van-7-december-2015/

AIRBNB

In juni jaagt de Belastingdienst op Airbnb-verhuurders. Amsterdam zou korte tijd later de eerste stad wereldwijd zijn waar Airbnb gelegaliseerd is, onder condities, dat wel. Airbnb draagt sindsdien toeristenbelasting af aan de stad.
https://dedigitalemedia.nl/2015/06/15/de-digitale-media-van-15-juni-2015/

FACEBOOK

In juni wordt Facebook in Belgie voor de rechter gedaagd om flagante privacyschendingen.
https://dedigitalemedia.nl/2015/06/15/de-digitale-media-van-15-juni-2015/

In juli blijkt Facebook te experimenten met een eigen muziekvideo dienst (Spotify look-a-like). Later zou blijken dat Facebook ook werkt aan een eigen bedrijven-zoekmachine (Yelp look-a-like), nieuws app (Twitter look-al-like), een lokale marktplaats (eBay look-a-like) en een eigen betaalsysteem (PayPal look-a-like.
Facebook wil duidelijk een gesloten eco-systeem vormen om de bezoekers op alle vlakken aan zich te binden. De vraag is of dat de exodus gaat keren.

https://dedigitalemedia.nl/2015/07/13/de-digitale-media-van-13-juli-2015/
https://dedigitalemedia.nl/2015/11/02/de-digitale-media-van-2-november-2015/

Hot or Nots in 2015

*HOT*

Onmiskenbaar het hotste items van 2015. Drones kwamen er in alle maten en soorten. De meeste fabrikanten verdubbelden de verkopen ten opzichte van 2014, maar de aantallen blijven vooralsnog beperkt tot ‘enige miljoenen’ wereldwijd. Wet- en regelgeving lijkt de hype wel enigszins te achterhalen.

Virtual reality zou in 2015 doorbreken, maar het bleef vooral bij speldenprikken en lekker-makerij. Sony lanceerde de PlayStation VR-bril en Microsoft de Hololens. Toch blijven de toepassingen nog wel even uit. De eerste games voor de Sony PS VR verschijnen in de loop van 2016. Toch was alles wat maar te maken had met VR red-hot.

Wearables waren vooral in 2014 sterk in opkomst, met name dankzij het succes van de Fitbit fitnessbandjes, maar met de komst van de Apple Watch was de verwachting dat 2015 hotter-dan-hot zou worden. Het werd een pyrus-overwinning voor Apple, wat in één kwartaal welliswaar marktleider werd op het gebied van smartphones, maar dat was vooral doordat Samsung het liet afweten. Fitbit bleef in 2015 de koning van de wearables.

Source: http://www.statista.com/chart/3762/wearable-device-shipments/

chartoftheday_3762_wearable_device_shipments_n

*WARM*

De Gogoro electrische scooter, die ik tijdens de CES 2015 nog zo bewonderde, lijkt er in 2016 te gaan komen. De scooters zijn voorzien van verwisselbare batterijpacks, die bij oplaadlocaties kunnen worden omgeruild. De scooter lijkt inmiddels omgedoopt te zijn naar de Smartscooter, waarvoor wereldwijd een merkregistratie heeft plaatsgevonden. Na een pilot in Taipei trok het bedrijf in 2015 extra kapitaal aan om in 2016 een netwerk van oplaadstations in Europa uit te rollen. We zijn benieuwd.
https://dedigitalemedia.nl/2015/01/12/de-digitale-media-van-12-januari-2015/

gogoro

Ook de Personal Robot Maya, die op Kickstarter een groot succes was, lijkt er in 2016 te gaan komen. De update die de backers in november 2015 kregen laat zien dat de voortgang erin zit. https://www.kickstarter.com/projects/403524037/personal-robot/posts/1367403

cropped-robotbase-maya1.jpg

Ook Bubby, de sociale robot die je straks komt wakker maken, lijkt het in 2016 te gaan maken.
https://dedigitalemedia.nl/2015/08/17/de-digitale-media-van-17-augustus-2015/

Buddy-1

*NOT*

Gebogen schermen zouden het helemaal gaan worden in 2015. De praktijk blijkt weerbarstiger. Buiten de Samsung Edge en Note zijn er vooralsnog weinig commerciële successen mee behaald. Ook de gebogen Tv-schermen blijken eerder kwaliteit te verliezen dan te winnen, met alleen de LG Curved OLED’s als uitzondering.

HTC heeft het in 2015 moeilijk. De CEO, Cher Wang, biedt zelfs haar excuses aan voor de slechte prestaties van de smartphone maker. HTC lijkt het syndrome van BlackBerry en Palm te hebben opgelopen en kan maar geen apparaat maken wat de jonge smartphone gebruiker aanspreekt. Samsung heeft HTC vrijwel volledig weggespeeld.

Verwachtingen 2016

MOBIEL BETALEN

Begin 2015 gaven banken al aan niet blij te zijn met de opkomst van digitale wallets als die van Apple Pay en Google Wallet. De vraag is echter niet of betalen met je (NFC)smartphone doorzet, maar hoe snel. Fintech, een term die duidt op disruptieve technologie in finance, barst uit elkaar van de startups en het kapitaal naar deze startups vloeit dan ook rijkelijk.

Apple houdt vooralsnog met de afschermde NFC-chip in de iPhone 6 de hand op de eigen knip, ten faveure van het eigen Apple Pay, maar het lijkt een kwestie van tijd voor Apple de chip moet openstellen naar derden. Zoals gewoon verdedigt Apple de monopolisering van de eigen smartphone met het willen beschermen van de consument, maar gaat daarbij gemakshalve voorbij aan de beperking van de keuzevrijheid.

DNB wees eerder wel al op de gevaren van mobiel betalenhttps://dedigitalemedia.nl/2015/12/21/de-digitale-media-van-21-december-2015/

BLOCKCHAIN

Vanuit Fintech symposia wordt duidelijk dat er volop geëxperimenteerd wordt met de onderliggende technologie van Bitcoin, de zogenaamde Blockchain. In 2016 zullen we daar ongetwijfeld de nodige commerciële successen van gaan zien.

AUTONOBIEL

De autonoom rijdende auto, de autonobiel, gaat er komen, maar zeker nog niet in 2016. Tesla liet dit jaar al wel zien dat met een software-update de laatste uitvoeringen van het Model S vrijwel autonoom kunnen rijden. Vincent Everts reed ermee van Amsterdam naar Groningen en terug, ondertussen druk videostreamend via Periscope. De software-update is deels weer teruggedraaid, omdat het systeem nog niet 100% veilig is.

CONNECTED DEVICES

Met de massale uitrol van LoRa netwerken in Nederland zal 2016 bol komen te staan van startups die apparaten willen met het internet. Niet direct, want dat zou teveel stroom vragen van die apparaten. Vandaar LoRa, een netwerk gebaseerd op radiogolven, waarmee apparaten met een klein batterijtje al data kunnen ontvangen en versturen. Straks is je tandenborstel verbonden met je tandarts, je hartklep met je chirurg en je koffiezetautomaat aan Douwe Egberts.

OPEREREN OP AFSTAND

Het gebeurt al, maar het zal steeds vaker gaan gebeuren: een chirurg die opereert van achter een computer en met behulp van een virtual reality bril de patient op afstand behandeld. Glasvezel maakt het mogelijk dat dit ook over grote afstand mogelijk is, al is de latency (vertraging doordat pakketjes niet allemaal tegelijk aankomen) nog wel een probleem.

HYPERLOKAAL

Een van de grote trends is dat we van internationaal naar hyperlokaal bewegen, aangevuld met een ontwikkeling van processed food naar vers-on-demand, en van werknemen naar ondernemen. Het zijn grote lijnen waar digitalisering een belangrijke rol in gaat spelen. Initiatieven als Picnic, Buurboer, Thuisafgehaald, Snappcar, Peerby, etc. zullen steeds meer met onze leefstijl verweven raken.

SOCIAL MEDIA

De hype is er af. Twitter is van conversatiemedium naar een nieuwsmedium verworden: geconverseerd wordt er nauwelijks nog, alleen nog meer gereaguurd.

Facebook worstelt met het massaal afhaken van jongeren, die niet gevangen willen worden door data-verzamelaar. Net als eerder Friendster en Myspace lijkt Facebook door een hele generatie genegeerd te worden.

Kleinere, specialistische en intiemere platformen, waar marketeers schijnbaar minder vat op hebben, worden wel omarmd. Snapchat, Pinterest, LinkedIn, Whatsapp en Instagram doen het goed en trekken veel publiek. Wat dat betekent voor Facebook en Twitter zullen we het komende jaar gaan zien ..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s