De Digitale Media van 4 januari 2016

 

afzetabbo

Het is al weer het 6e jaar van De Digitale Media bij Omroep Flevoland. Voordat we van wal steken wensen we onze luisteraars en bezoekers de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

Onderwerpen:

  • Smartphone makers krijgen het moeilijk
  • Valt het zwaard van Damocles op Google in 2016?
  • Stichting ConTel wil vergoeding van telco’s om ‘gratis’ toestel
  • Politie kan hacken niet waar maken

1 – Smartphone makers krijgen het moeilijk

Bron: Webwereld – Apple en Samsung domineren de wereldwijde smartphonemarkt met elk jaar nieuwe topmodellen. Maar na jaren van geweldige groei is er nu een stagnatie over het gehele spectrum. Marktonderzoeker IDC zei onlangs dat 2016 het eerste jaar wordt waarin de groei onder de 10 procent duikt.

Het zingt zelfs rond bij analisten dat de nieuwste modellen eigenlijk te weinig aantrekkelijke nieuwe features hebben om klanten te verleiden over te stappen op een model van de concurrent. Anderen menen dat de smartphoneklant in zijn algemeenheid koopmoe is geworden.

Koopmoeheid is een kopzorg in Nederland en in de andere ontwikkelde landen waar de smartphonemarkt een vervangmarkt is geworden omdat de markt nu eenmaal is verzadigd. Vrijwel iedereen bezit immers een smartphone. Een focus op de opkomende markten betekent voor Apple en Samsung dat ze met andere prijsmodellen moeten komen om de concurrentie te kunnen aangaan met concurrenten als Huawei. “Consumenten zijn wel klaar met nieuwe features op telefoons waarvan ze niet direct de voordelen inzien in het dagelijkse gebruik”, zegt Patrick Moorhead, analist bij Moore Insights & Strategy. “Samsung is daarin nog wel het meest erg, vooral in de laatste jaren. Als consumenten het niet meer snappen, moeten ze worden voorgelicht.”

Onlangs meldden media dat Samsung een drukgevoelig beeldscherm en supersnelle oplaadtijden aan zijn Galaxy S7 wilde toevoegen, maar dat lokte hoogstens wat vermoeid gegaap op. Dat komt omdat Apple al afgelopen zomer het drukgevoelige scherm introduceerde bij de iPhone 6S, en een nieuwe USB Type-C poort voor het sneller laden kwam al in smartphones van LG en Huawei.

Tuurlijk is het goed voor Samsung om zo bij te blijven bij Apple en andere rivalen, maar analisten zijn het oneens over of deze verbeteringen een iPhone-gebruiker kan overhalen over te stappen naar een Galaxy. Moorhead zegt dat een snellere Snapdragon 820-processor in de Galaxy S7 een aantal iPhone-gebruikers zal doen overstappen, maar ook daarover bestaat onenigheid.

“Het komt op mij over alsof de strijd om de snelste processor inmiddels is vervangen door de race om het hoogste megapixel-scherm, maar de realiteit is dat geen van die features voor de gemiddelde gebruiker makkelijk is te evalueren, laat staan te waarderen. De gebruikersbeleving van die beide hardwarefeatures hangt namelijk grotendeels af van de gebruikte software en andere zaken“, zegt Carolina Milanesi, onderzoeker bij Kantar Worldpanel. “Een snelle processor verbetert de prestaties, maar er zijn andere factoren zoals slecht internetbereik die daar eveneens impact op hebben. Daardoor is het moeilijk voor de gebruiker om echte verschillen te merken. Ik vind overigens dat een snellere processor niet echt een belangrijke upgrade.”

Wat Milanesi bedoeld is dat voor consumenten in hun koopgedrag niet gaan voor een bepaalde feature, maar voor een hele combinatie aan features, wat het moeilijker maakt dan ooit voor een effectieve marketing door de smartphoneleveranciers.

“Het wordt duidelijk moeilijker om de aandacht van mensen te trekken naar smartphone-upgrades”, zegt Jack Gold, een analist bij Gold Associates. “De features die erbij komen zijn misschien ‘nice to have’ maar niet belangrijk genoeg om veel mensen te laten overstappen terwijl ze al een relatief nieuw toestel hebben en al zeker niet als ze dat toestel nog niet hebben afbetaald.” Gold merkt op dat een snellere processor of snellere oplaadcapaciteit misschien aantrekkelijk is voor 10 procent van de meer techbewuste gebruikers die graag het nieuwste toestel willen hebben, maar dat het overgrote deel van de kopers dergelijke prioriteiten niet heeft in hun keuzemomenten. “De meeste mensen zijn prima tevreden met hetgeen ze hebben.”

In opkomende markten als India, Maleisië en grotere delen van Afrika, met veel kopers van een eerste smartphone, is de focus op features veel minder belangrijk dan de prijs, merkt Gold op.

Apple doet zijn best om klanten aan te trekken met upgrades, zelfs als ze niet wereldschokkend zijn. “Sommige upgrades zijn belangrijk voor consumenten, maar ik ben ervan overtuigd dat buiten Apple het voor leveranciers extreem moeilijk is om klanten voor die nieuwe features te laten betalen”, zegt Ryan Reith, een IDC-analist. “Buiten de prijs wordt het sneller kunnen opladen binnenkort wel belangrijk voor consumenten. Sterker nog, het wordt gewoon verwacht.” Kopers verwachten ook betere processoren bij nieuwe modellen, maar consumenten, zelfs de Applefans, “zullen niet alleen voor de CPU de portemonnee trekken”.

Reith zegt dat Samsung de focus moet leggen op het terugbrengen van de kosten van zijn topmodellenlijn Galaxy in plaats van nieuwe kleine features aan te brengen, omdat ook Android-concurrenten Huawei en Motorola de kosten zullen terugdringen. “Consumenten zullen eerder betalen voor mooi esthetisch vormgegeven modellen dan voor meer snelheid of extra software”, voegt hij toe.

Reith is er verder niet van overtuigd dat kopers echt moe zijn van featureverbeteringen, hoewel er geen twijfel over bestaat dat de totale groei van de markt vertraagt, zelfs in opkomende markten. “Ik ben er niet zeker van dat we een punt hebben bereikt waarop consumenten afhankelijk moet worden van smartphone upgrades. Je moet wel blijven beseffen dat de smartphone het meest persoonlijke en meest gebruikte ding is dat de meeste mensen bezitten.”

2 – Valt het zwaard van Damocles op Google in 2016?

Bron: Emerce – 2016 wordt een spannend jaar voor Google, waarin de Europese Commissie een hard oordeel zou kunnen vellen over het vermeende machtsmisbruik van het internetbedrijf en dat van zijn systeemsoftware Android.

Het is nog steeds wennen, die nieuwe naam voor de houdstermaatschappij van Google, Alphabet. In augustus kondigde het bedrijf een splitsing aan: De zoekmachine, Google Ads, Google Maps, Google Apps, YouTube en Android bleven Google heten, maar alle hobbyprojecten van Google oprichter Larry Page kregen een nieuwe bestemming.

Android-baas Sundar Pichai werd het nieuwe (oude) gezicht van Google, maar veel andere onderdelen als Nest en Google Fiber (glasvezel) worden losse ondernemingen met eigen CEO.

En het einde van de megasplitsing is nog niet in zicht. Er komt een apart bedrijf voor de ontwikkeling van zelfsturende auto’s, die Google waarschijnlijk samen met Ford gaat maken. Het verklaart mogelijk ook de keuze voor de naam Alphabet. Elk project kan zo langzamerhand een letter in het alfabet claimen.

Als onderdeel van de reorganisatie besloot Google ook zijn sociale netwerk Google Plus aan te pakken, waarbij volmondig erkend werd dat het netwerk niet aan de hoge ambities voldeed. In de loop van 2015 werd Google Plus verder ontmanteld. Zo verwijderde Google het foto-onderdeel uit Google Plus. De onderdelen Communities en Collecties bleven. Ook Hangouts krijgt vermoedelijk een make over na geruchten over een nieuwe berichtendienst met slimme chatbots. Google dreigt de slag om de berichtendiensten te verliezen.

Android

Voor Android was het eigenlijk een opvallend rustig jaar. Google lanceerde een minieme update voor Android (Marshmallow), naast twee nieuwe Nexus toestellen waarvan niemand echt achterover viel.

Belangrijker leek de lancering van Android Pay, een tegenhanger van Apple Pay. Google claimde bij de Amerikaanse start in september al enkele miljoenen locaties waar Android Pay wordt geaccepteerd, zoals Macy’s, Walgreens, Subway, Whole Foods en Toys R Us. Na China wil Google Android Pay in de rest van de wereld uitrollen.

De zoekmachine van Google hield de gemoederen ook bezig. Sinds april houdt ’s werelds meest gebruikte zoekmachine rekening met de ‘mobielvriendelijkheid’ van een website. Sites krijgen een lagere ranking als die alleen uit Flash animaties bestaan, of slecht leesbaar zijn op kleine schermen. Voor de impact werd maandenlang gevreesd, maar in de praktijk blijkt de schade mee te vallen. Sites met een lagere ranking zagen hun verkeer wel teruglopen, tot 10 procent.

Brussel

2016 wordt mogelijk het een spannendste jaar voor Google sinds tijden. Dat heeft alles te maken met een conflict dat afgelopen jaar wederom tot een patstelling leidde.

Gedurende heel 2015 lag Google in de clinch met de Europese Commissie. In april lanceerde Brussel na vijf jaar onderzoek een officiële aanklacht tegen het Amerikaanse concern. Volgens Brussel misbruikt Google zijn dominante marktpositie door zijn eigen diensten voorrang te geven bij zijn zoekmachine. Ook werd een onderzoek naar de monopoliepositie van Android aangekondigd.

In augustus beet Google, nadat het volgens The Guardian zelfs Amerikaanse politici betaalde om Brussel onder druk te zetten, flink van zich af. ‘De aanklacht is verkeerd: feitelijk, juridisch en economisch’, foeterde het bedrijf. Brussel zou Google te veel macht hebben toebedeeld, onvoldoende rekening hebben gehouden met de informatievoorziening van sociale media en met rivalen als Amazon.

Sindsdien is het stil gebleven. Het concern hangt een boete boven het hoofd die kan oplopen tot 10 procent van de jaaromzet. Dat zou neerkomen op ruim 5,6 miljard euro. Of en wanneer het zwaard van Damocles valt weet niemand. Brussel zal een torenhoge boete moeten afwegen tegen mogelijke consequenties. Google is immers ook een belangrijke werkgever en investeerder in Europa.

Nog meer slecht nieuws: de Europese Commissie wil de komende tijd ook gaan onderzoeken of Google en anderen moeten betalen voor korte knipsels die zij van andere media opnemen. Ook dit onderzoek volgt op klachten van een aantal grote Europese uitgevers, waaronder het Duitse Axel Springer.

3 – Stichting ConTel wil vergoeding van Telco’s om ‘gratis’ toestel

Bron: Tweakers – Stichting Consument & Telecomsector vindt dat mobiele providers klanten moeten gaan compenseren die een gratis telefoon bij hun abonnement hebben aangeschaft. Volgens de stichting is deze helemaal niet gratis. ConTel start daarom het meldpunt ‘AfzetAbbo’.

De providers lopen zo het risico van een enorme claim die kan oplopen tot wel 800 miljoen euro. Dit is de inschatting van AfzetAbbo-woordvoerder Don Ceder in gesprek met het AD. Hij stelt verder dat het aantal gedupeerden zeker rond de twee miljoen klanten ligt. Aanleiding voor de actie is een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014, waarin werd gesteld dat het aanschaffen van een gratis toestel eigenlijk een koop op afbetaling is. Als gevolg daarvan zouden providers duidelijk moeten vermelden wat de prijs van het toestel is. Vaak is dit juist niet duidelijk omdat de prijs van het toestel in de abonnementskosten is inbegrepen.

Dat is dan ook de reden dat klanten maandelijks teveel betalen, aldus Ceder. De providers zouden zich niet aan de regels hebben gehouden. De stichting wil nu in gesprek met de providers om een oplossing te vinden. Ook wil zij compensatie eisen voor gedupeerden die zich via het meldpunt aanmelden. Op de AfzetAbbo-site wordt vermeld dat er wordt gezocht naar een buitengerechtelijke oplossing, al is volgens Ceder een gang naar de rechter niet uitgesloten. Het is voor iedereen die een dergelijk abonnement heeft afgesloten mogelijk zich bij het meldpunt te registreren. Er zouden zich vandaag al duizenden mensen hebben aangemeld.

Ceder stelt verder dat vooral veel jongeren in de problemen raken door de hoge kosten van mobiele abonnementen. Door het steeds maar te verlengen zouden zij hun toestel ook maar blijven afbetalen. Volgens het AD hopen de providers op een convenant van minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem, waarmee zij zich niet aan de kredietregels zouden hoeven te houden. Volgens een woordvoerder van Vodafone zijn providers en regering bezig met het ontwerpen van een gedragscode. Geen van de gecontacteerde providers was bereid tot inhoudelijk commentaar.

4 – Politie kan terughacken niet waar maken

Bron: Volkskrant – De politie kan niet aan onlineopsporing gaan doen als de Tweede Kamer vasthoudt aan de bezuiniging op ict. Daarvoor waarschuwt Inge Philips, plaatsvervangend hoofd van de Landelijke Recherche en belast met de invoering van de wet Computercriminaliteit III bij de politie.

Het is volgens haar ‘volstrekt onverenigbaar‘ om de politie nieuwe onlinetaken te geven, terwijl de politie ook 40 miljoen euro moet bezuinigen op ict. Philips: ‘De politiek vraagt heel veel van de politie. Ze moeten zich goed afvragen waar de prioriteit ligt.’

Vlak voor Kerst stuurde het kabinet het wetsvoorstel Computercriminaliteit III naar de Kamer. Het is een aanpassing van oude wetten aan de nieuwe digitale realiteit. Daarin krijgt de politie vijf nieuwe mogelijkheden om op te sporen en te vervolgen, zoals het op afstand binnendringen van computers en smartphones, het online inzetten van lokpubers en het tegengaan van oplichting op internet.

Sinds vorig jaar is de politie bezig vijfhonderd ‘cybercops’ aan te trekken voor onlinepolitiewerk, zoals surveilleren op het internet en het opsporen van daders van online-oplichting. Philips: ‘Maar er moet wel een budget zijn. We kunnen deze agenten niet zonder fatsoenlijke spullen aan het werk zetten. Dan gaan ze gehandicapt van start.’

De nieuwe wet is omstreden. Vooral de hackbevoegdheid, het op afstand ongezien binnendringen van computers en smartphones, kreeg veel kritiek vanwege de grote inbreuk die het maakt op iemands privéleven. De voorwaarden waaronder hacken mag zijn aangepast: enkel nog bij verdenking van een zwaar misdrijf waarop minimaal acht jaar gevangenisstraf staat. Inge Philips: ‘Wij gaat niet zomaar rondneuzen. Als wij bijzondere middelen inzetten, gaat dat per definitie op last van en onder toezicht van de officier van justitie. Voor de zwaardere middelen, waaronder deze voorgestelde bevoegdheid, komt er zelfs vooraf een rechter-commissaris aan te pas.’

Ook inlichtingendiensten AIVD en MIVD krijgen nieuwe bevoegdheden. Een vernieuwde inlichtingenwet zal binnenkort naar de Kamer gaan. Ingewijden vertellen dat de AIVD de wet wil gebruiken om op internetkabels tussen Nederland en bijvoorbeeld Syrië kastjes te zetten. De datastroom die door de kabels gaat, wordt vervolgens gezeefd door de geheime dienst. Data die aan bepaalde filters voldoen, slaat de AIVD op. Filters kunnen bijvoorbeeld IP-adressen, gebruikersnamen of Nederlandse taalinstellingen op een computer in Syrië zijn.

Bronnen wijzen er verder op dat er een kentering zichtbaar is in de wijze waarop terroristen in Europa communiceren. In toenemende mate gebruiken zij sleeper cells: een groep mensen die zich onopvallend op laat gaan in een gemeenschap totdat ze wordt ‘geactiveerd’. Dat activeren gebeurt op manieren waarop de geheime dienst moeilijk grip heeft. Niet via handlangers die vanuit Syrië een lastige en zichtbare reis door Europa maken, maar via apps, versleutelde communicatie of andere digitale wegen.

Vooral encryptie zou voor inlichtingendiensten een groot probleem zijn. Achter de schermen bepleit de AIVD inmiddels, met een beroep op het uitvoeren van zijn wettelijke taak, dat bedrijven de sleutels voor het terugdraaien van encryptie aan de dienst zal gaan geven om zo rechtmatige toegang af te dwingen. Een gevoelige zaak en politiek momenteel niet haalbaar.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s