De Digitale Media van 1 februari 2016

bild

Onderwerpen:

  • Bild laat zien hoe een krant overleeft in een digitaal tijdperk
  • Uber met API dieper in e-commerce
  • Succesvolle app voor mijden van files (Amsterdam)
  • Twitter experimenteert voort: populaire berichten in je timeline

1 – Bild laat zien hoe een krant overleeft in een digitaal tijdperk

Bron: Volkskrant Halverwege het gesprek met Julian Reichelt van Bild komt zijn collega Tanit Koch binnen. „Kan deze op Facebook?”, vraagt de hoofdredacteur papier aan de hoofdredacteur digitaal. Koch toont Reichelt een foto op haar mobiel: de twee Duitse journalisten met Sheryl Sandberg, de hoogste baas van Facebook na Mark Zuckerberg . Die was vorige week dinsdag op bezoek bij Bild. Reichelt zegt lachend dat hij zich gevleid voelt door de foto en Koch post het beeld.

Het Amerikaanse bezoekje toont hoe serieus de Duitse titel wordt genomen in de digitale wereld. Bild en Facebook werken samen: de krant is bijvoorbeeld het eerste medium dat experimenteert met nieuws via Facebooks chatapp Messenger [uitleg Nieman Lab]. Bild publiceert ook nieuws voor de smartphones van Samsung. En het investeert sterk in online video; dat is waar bedrijven nog willen adverteren. Bild.de trekt ruim 16 miljoen unieke bezoekers per maand.

Van alle Duitse kranten verkoopt Bild, onderdeel van mediaconcern Axel Springer, ook de meeste digitale abonnementen. Ruim 310.000 lezers betalen voor toegang tot Bild Plus, voor exclusieve kopij achter de ‘betaalmuur’. Hoeveel omzet en winst Bild haalt uit digitaal en print maakt Axel Springer niet bekend. In 2014 meldde het concern dat het 1,6 miljard euro omzet en een brutoresultaat van 251 miljoen haalde uit ‘betaalde’ media (Bild, Die Welt, tijdschriften). In 2015 zal dat lager zijn, maar die cijfers zijn nog niet gepubliceerd

Het relatief grote aantal abonnees van Bild Plus, met onder meer beelden uit de Bundesliga, is bijzonder voor een boulevardkrant. Lang werd gedacht dat alleen zakenkranten als de Financial Times geld konden vragen voor digitale informatie.

„Wie een betaalmodel instelt, moet vooral durven kijken naar de cijfers van morgen, niet naar die van vandaag”, zegt Reichelt. „Dat vereist wijs management. Een paywall kan je bereik behoorlijk om zeep helpen. Toch hebben we die hier ingesteld, want we hebben te lang onze informatie gratis weggegeven op internet.” Wie geen geld vraagt voor zijn nieuws, zegt volgens Reichelt dat die informatie waardeloos is.

Zelf schreef ik hier al over in mei 2013 in mijn blog op iCity, met de titel ‘Stop met het delen van gratis kennis, bouw netwerken’: “Gratis maakt iets letterlijk waardeloos. Als we – ondanks deze noodroep – in dit tempo doorgaan met het weggeven van gratis kennis, dan is onze ‘kenniseconomie’ straks niets meer waard!”

De belangrijkste les die Bild heeft geleerd na vijftien jaar digitaal publiceren is dat journalisten nu zelf verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van hun verhalen. „In de printwereld schreven we onze stukken en gingen naar de kroeg. Dat is over. Een groot deel van ons werk is nu distributie – via sociale media.”

Volgens Reichelt is Bild bij uitstek geschikt om succesvol te zijn in een tijd van Facebook en Twitter. „Een pakkende boodschap in 140 karakters met een smeuïge foto? Dat soort journalistiek doen wij al zestig jaar.”

De papierlezers zijn niet dezelfde als de online lezers. „Over het algemeen zijn digitale lezers jonger, beter opgeleid en welvarender. Een geweldige kans voor ons merk. Met kwaliteitsjournalistiek op digitale platformen kunnen we mensen voor ons winnen die nu niet van ons houden.”

Heeft die jongere, beter opgeleide bezoeker van Bild.de de krant liberaler gemaakt? „Bild is geen krant meer met een website. Maar een merk met een cirkel van platforms. Dat zie je alleen al in de ronde opstelling in de newsroom. De belangrijkste redacteuren van de krant voor diverse platformen zitten in een cirkel. We proberen elkaar te inspireren. Van digitaal naar print. En andersom.”

Helemaal mee eens. Ik schreef er een artikel over op iCity, waarin ik inga op een opmerking van Alexander Klöpping, de duwer achter Blendle, die meende in 2014 dat de overleving van printed media in digital zit. Ik reageer daarop met: “Ik geloof er weinig van: print overleeft niet door digitaal te gaan, maar door te innoveren op print en digitaal tegelijk.”

2 – Uber met API dieper in e-commerce

Bron: Emerce – Het Uber van de nabije toekomst is een bedrijf dat zich niet per se op persoonsvervoer richt, maar duidelijk ook op de e-commercesector. Supersnelle aflevering van online bestellingen bij lokale webwinkels wordt het nieuwe speelveld van de vervoersapp.

Dat wordt duidelijk uit Ubers toelichting op de publicatie van de API van UberRUSH.

Hiermee stapt het bedrijf in wezen in de markt van lokaal werkende koeriers. Het lijkt erop dat ook fietskoeriers hierop kunnen aanhaken.

Duizenden lokale bedrijven in New York, Chicago en San Francisco maken sinds de lancering van de pilotperiode gebruik van UberRUSH. Met de API kunnen zij Uber-aflevering standaard opnemen in de checkouts van hun webwinkels. Uber wordt gewoon één van de bezorgopties naast (vertaald naar Nederland) PostNL, DHL Parcel en bijvoorbeeld de eigen koerier van de shop.

Here’s how businesses are using the UberRUSH API:

Customer experience is key. Nordstrom knows speed and convenience is important to customers and is using UberRUSH to offer fast and easy same day delivery for their customers at their flagship store on Michigan Avenue in Chicago. 1800flowers, the leading destination for floral and gourmet gifts, on the other hand, is using UberRUSH in New York to deliver fresh floral arrangements, while T-Mobile will give customers in San Francisco super-fast delivery when ordering a new smartphone.

We’re also working with companies to change the way we all think about how to shop and eat. From Rent the Runway, which offers a designer outfit for every occasion, to Operator –chat-based shopping assistance, Curbside — an app that does the shopping for you at local stores, and Google Express — delivery from your favorite stores, UberRUSH is powering new ways of shopping that help you save time.

Feeling hungry? Order from over 25,000 restaurants with partners like EatStreet and restaurant platform Olo, which powers popular restaurants like Noodles & Company, Which Wich and many more. These companies are tapping into the UberRUSH API to ensure your items or meals get to you quickly.

Even for the most sophisticated and complex logistics companies, we believe getting packages from A to B should be as easy as getting a ride. That’s why we’re working with platforms like SAP who is the market leader in enterprise application software. We’ve also partnered with Bergen Logistics and Trade Global, who are the industry leaders and logistics backbone for top global retailers like Rebecca Minkoff and Cole Haan. Now they too can use the power of UberRUSH to integrate on-demand delivery directly into every business in their network with a few lines of code.

Many of our partners are already running pilots in San Francisco, Chicago and NYC, and in the next couple of months we’re excited to add even more. We’re hoping that one day through the UberRUSH API, getting anything in your city will be more affordable and reliable than getting in your car to pick it up yourself.

3 – Succesvolle app voor mijden van files

Bron: Telegraaf De praktijkproef met de zogenoemde Superroute-app, waarbij automobilisten tijdens de spits in Amsterdam een alternatieve route krijgen aangeboden, is zo succesvol verlopen dat er een vervolg op komt.

Volgens veel deelnemende bestuurders waren zij tijdens de proefperiode aanzienlijk sneller op de plek van bestemming en konden zij ook tijdig de files ontwijken. Zij vinden het jammer dat de proef voorlopig is stopgezet.

Voor de Superroute-app, die onderdeel uitmaakt van het ’in-car’ gedeelte van de Praktijkproef Amsterdam (PPA), hadden zich 30.000 automobilisten voor ’Amsterdamonderweg’ opgegeven.

Zij moesten informatie over hun dagelijkse reisroute alsmede de gewenste vertrek- en aankomsttijden aan de speciale verkeers-app doorgeven. Deze informatie werd vervolgens gekoppeld aan brede, actuele verkeersinformatie die uit tal van bronnen afkomstig was. Het ging hierbij onder meer om de situaties op lokale wegen, verkeerslichten, bruggen en gladheid. Op basis van al deze gegevens berekende de Superroute-app de ideale vertrektijd en route voor de individuele automobilist.

Volgens Ronald Haanstra van Praktijkproef Amsterdam worden de exacte resultaten van de proef, die in opdracht van Rijkswaterstaat plaatsvond, binnenkort bekendgemaakt.

,,We wilden weten of het mogelijk was om mensen op een andere manier op hun bestemming te krijgen waarbij het hele wegennet zoveel mogelijk werd ontlast. We hebben daarbij gekeken naar het woon-werkverkeer en het zogenoemde evenementenverkeer naar Amsterdam-Zuidoost en de ArenAPoort. Tussendoor hebben we ook nog even het Sailevenement meegepakt en ook daar waren de resultaten boven verwachting.”

4 – Twitter experimenteert voort:  populaire berichten in je timeline

Bron: Tweakers – Twitter is met een experiment bezig waarbij populaire berichten worden getoond in de tijdlijn. Dergelijke tweets zijn afkomstig van ‘trending topics’ en vormen een aanvulling op de chronologische lijst met berichten van gebruikers die worden gevolgd.

Verscheidene gebruikers merkten op dat zij berichten te zien kregen van bepaalde trending topics, zo meldt VentureBeat. Een woordvoerder van het sociale netwerk bevestigde tegenover de site dat het gaat om een experiment met de tijdlijn. Daarbij is overigens nog onduidelijk hoe lang de test duurt en of de nieuwe feature voor iedere Twitter-gebruiker wordt ingevoerd.

De populaire tweets die los van de chronologische Twitter-tijdlijn wordt getoond lijken afkomstig te zijn van trending topics. Volgens VentureBeat worden er vijf berichten getoond, maar Twitter zelf heeft nog niet bekendgemaakt op basis van welke kenmerken er populaire tweets worden getoond.

Twitter is al langere tijd bezig met experimentele aanpassingen aan de tijdlijn. Waarschijnlijk doet het bedrijf dit in een poging om meer gebruikers aan zich te trekken. Al langere tijd blijkt de groei van het sociale netwerk tegen te vallen, vooral onder jongere gebruikers.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s