De Digitale Media van 8 februari 2016

linkedin81-large_600x400[1]

Onderwerpen:

  • Linkedin verliest ruim 40% aan beurswaarde in één dag
  • Nederlandse provider gaat vast internet draadloos aanbieden
  • Advertentiebedrijven vormen de grootste bedreiging voor de privacy
  • Nieuwsitems kort: Amazon, Coolblue en Alphabet

1 – Linkedin verliest ruim 40% aan beurswaarde in één dag

Bron: NU – Netwerksite Linkedin kreeg te maken met een fors waardeverlies van bijna 35 procent tijdens de opening van de beurs op Wall Street vrijdag. Aanleiding is de tegenvallende omzetprognose.

Linkedin liet donderdag weten dat de omzet voor het lopende kwartaal lager uitvalt dan die van het vorige kwartaal. Die prognose leidde tot een waardeverlies bij de opening van de beurs.

Bron: MarketWatch – Om het in perspectief te zetten: Linkedin verloor vrijdag 11 miljard van z’n beurswaarde, dat is meer dan de beurswaarde van Twitter (10,7 miljard).

linkedin-implosie

Twitter zelf verloor in de afgelopen 3 maanden zelf al 45% van zijn beurswaarde. Al met al lijkt het leed voor de social media sites nog lang niet geleden. Het zal een kwestie van tijd zijn en ook Facebook dendert omlaag.

De omzet van de netwerksite was in het vierde kwartaal bijna 862 miljoen dollar. Voor de lopende periode verwacht Linkedin een omzet van zo’n 820 miljoen dollar, terwijl analisten rekenden op 867 miljoen.

Voor heel 2016 verwacht het bedrifj een omzet van 3,6 tot 3,65 miljard dollar in plaats van de verwachte 3,91 miljard dollar. De winst zonder onkosten per aandeel komen voor het hele jaar waarschijnlijk uit tussen de 3,05 en 3,20 dollar terwijl analisten op 3,67 dollar gerekend hadden.

Dit komt natuurlijk niet uit de hoge hoed vallen: de aandelen voor sociale netwerken zijn volledig over de top gewaardeerd. Dergelijke bedrijven bestaan nog maar 15-20 jaar, terwijl de waardering gebaseerd is op 50-60 jaar oplopend rendement. Dat is dom en vraagt om een harde reset. Net als in 2000 toen de Dot.com Crisis toesloeg.

2 – Nederlandse provider gaat vast internet draadloos aanbieden

Bron: Tweakers – Het Nederlandse bedrijf WirelessXS belooft ‘vast internet’ te gaan bieden voor huizen in buitengebieden. Dat gebeurt via een draadloze verbinding: een zender van de provider stuurt een gericht signaal naar een schotel waarop een router is aangesloten.

De zenders van WirelessXS hebben een bereik van vijf tot tien kilometer. De eerste zender zal gemonteerd zitten op een KPN-mast in de buurt van Pijnacker, zo zegt directeur André Kalsbeek tegen Tweakers. De gebruikte technologie zou snelheden bieden tot 500Mbit/s, maar abonnementen hebben een snelheid van 50Mbit/s of 100Mbit/s, zowel down als up. Er gelden geen datalimieten en prijzen zijn nog niet bekend.

WirelessXS hult zich in nevelen over de ‘revolutionaire’ nieuwe technologie die het gebruikt. Kalsbeek omschrijft het als een ‘mix van lte, wimax en wifi’. Het gaat om signalen in de 5GHz-band, waarvoor geen licentie nodig is. Het is mogelijk dat het gaat om lte-u, een variant van het gangbare 4g dat KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 in Nederland ook gebruiken.

Ruim 300.000 huishoudens en bedrijven beschikken nog steeds niet over snel internet, zo liet minister Kamp van Economische Zaken nu een jaar geleden optekenen door onderzoeksbureau Stratix. De kosten voor het aanleggen van bekabelde oplossingen in zogenaamde “buitengebieden” zijn vaak te hoog. Lokale (burger-) initiatieven duren bovendien lang, zijn zeer complex en de uitkomst is vaak onzeker.

Voor ontvangst van de signalen gebruikt WirelessXS een schotel, die de provider bij mensen aan het huis monteert. Via een kabel gaat het signaal naar een conventionele wifi-router, die vervolgens apparaten van internet kan voorzien. De oplossing lijkt sterk op 4g-internet voor thuis, zoals onder meer KPN en T-Mobile aanbieden.

De nieuwbakken provider kan niet veel mensen aansluiten. Bij voldoende interesse vanuit een regio komt er een informatie-avond en zet WirelessXS zenders in de buurt neer voor de ontvangst van signalen. WirelessXS zou een alternatief moeten vormen voor plekken waar niet of nauwelijks snel internet beschikbaar is.

Naast LTE (Long Term Evolution) zou het hier kunnen gaan om WiMAX-2, een wireless technologie (802.16) met een theoretisch bereik van 50 km en max. 300 Mbps datasnelheid.

3 – Advertentiebedrijven vormen de grootste bedreiging voor de privacy

Bron: Tweakers – Jon Callas, mede-oprichter van Blackphone-maker Silent Circle, is van mening dat advertentiebedrijven een grotere bedreiging voor privacy vormen dan overheden. Ook zouden bedrijven die alleen op advertenties inzetten niet voorbereid zijn op de toekomst.

Callas, die ook betrokken was bij de oprichting van een bedrijf dat zich richtte op de pgp-encryptiesoftware, laat in een interview met ZDNet verder weten dat de strijd rond adblockers nog lang niet is gestreden. Gebruikers krijgen meer de behoefte zich te beschermen tegen het verzamelen van gegevens door bedrijven.

Deze bezitten volgens Callas veel meer gegevens over burgers dan overheden. Bijvoorbeeld over surf- en zoekgedrag op internet. Deze gegevens zijn waardevol om advertenties te kunnen aanbieden, en bedrijven als Google en Facebook hebben daar volgens Callas dan ook hun bedrijf omheen gebouwd.

Het is niet geheel toevallig dat bedrijven die massaal informatie verzamelen over consumenten schuil gaan achter bijna onuitspreekbare namen als Acxiom. Dit bedrijf heeft gemiddeld 1.500 gegevens van maar liefst 700 miljoen consumenten. En deelt die met Facebook, Macys, Epson, Tivo, ..

In een video, fijntje genaamd Safe Haven, leggen ze uit hoe ze marketeers helpen om hun winsten te optimaliseren .. en klanten gelukkig te maken?

Er zou echter ook een scheiding te zien zijn tussen de grote technologiebedrijven. Zo zouden Apple en Microsoft juist hun geld met producten verdienen, in plaats van met advertenties. De gegevens die door deze bedrijven worden verzameld zetten zij alleen in om hun producten te verbeteren, schrijft ZDNet. Google en Facebook zouden deze gegevens juist aan derden verkopen. Callas voegt daaraan toe dat zodra adblockers wijder verspreid raken, deze bedrijven hun inkomsten zullen zien kelderen. Bedrijven zouden juist moeten inzetten op de bescherming van de privacy van hun gebruikers om een toekomstperspectief te hebben.

You have Alphabet (which owns Google and YouTube) and Facebook making about 89 percent and about 95 percent of revenue respectively. Yet, compare that to companies that don’t really need your data to make money, but aim to put privacy at the top of their customers’ agenda. Microsoft’s ad revenue is a fraction of its overall quarterly revenue compared to its behemothic cloud and enterprise units. Apple makes the vast majority of its money from mobile device and desktop sales.

“The irony is that we have this line where you have Apple and Microsoft on one side, and then you have Google and Facebook,” said Callas. “We’re caught between these two groups of companies through our buying habits and reading habits and other things affect what they’re doing.”

Apple and Microsoft store data in-house to make their products better, and isn’t sold onto third-parties. The financial downside is that you have to buy into their products and services, often up front, in order to enjoy the privacy that they provide. Apple, for example, provides perhaps the world’s biggest end-to-end encrypted messaging service that has riled governments for shutting them out, but an entry level compatible device will still set you back a few hundred dollars.

It’s the price you pay for privacy.

The bizarre dichotomy is that companies like Google and Facebook, which collect, store, and sell your data to make money, are “desperately” edging away from these models with other business interests, Callas said. As the ad-blocker dispute rolls on, these businesses will suffer decreased revenues, and face having to deviate and transform their business models away from ads.

Rothenberg said publishers were set to lose close to $22 billion in 2015 because of ad-blocking, a jump of 41 percent. Companies like Facebook and Google face the prospect of adapting their business models, or suffering massive revenue losses.

4 – Nieuwsitems kort

Er gebeurt zoveel dat het zonde is het niet even te noemen in onze rubriek.

Amazon opent 400 fysieke vestigingen – Het van oorsprong digitale boekenhuis Amazon opent in de VS 300-400 fysieke boekenwinkels. Het bedrijf startte 20 jaar geleden online, maakte het fysieke boekenwinkels zo moeilijk dat ze moesten sluiten, en nu vullen ze zelf de fysieke ruimte op. Ook partijen als Apple, Google en Warby Parker (brillen) zagen we eerder al van ‘ clicks’  naar ‘ bricks’  gaan. We zien het ook in onze binnensteden: Coolblue, BOL, Neckermann, en vele anderen.

‘Je kunt inderdaad van een trend spreken’, zegt directeur Hans van Tellingen van winkelonderzoeksbedrijf Strabo. ‘En ik durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan: je kunt van de toekomst spreken.’

Coolblue gaat eigen witgoedbezorging verzorgen – Niet alleen opent Coolblue, die het afgelopen jaar enorm is gegroeid, steeds meer offline winkels, maar het gaat nu ook de bezorging van witgoed met 50 busjes zelf ter harte nemen. Hetzelfde zag je Alibaba doen in China doen, waar inmiddels 1 op de 3 pakketjes door Aliexpress wordt afgeleverd.

Google haalt Apple in als waardevolste bedrijf – Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft Apple ingehaald als meest waardevolle bedrijf. De vraag is wel hoe lang nog, want de ad blockers snoepen steeds meer van de omzet af. Alphabet was vrijdag 549 miljard dollar waard, terwijl Apple uitkwam op 534 miljard. De zoekmachine, Google Maps, Android en de online advertenties zijn wel nog altijd onderdeel van Google.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s