De Digitale Media van 22 februari 2016

Volvo Cars digital key

Volvo Cars digital key

Onderwerpen:

  • Nederlandse filmdistributeur opent jacht op downloaders
  • Facebook, Google en Twitter scharen zich achter Apple bij weigering backdoor
  • Meer smartwatches verscheept dan Zwitserse horloges
  • Nooit meer zoeken naar je autosleutel

1 – Nederlandse filmdistributeur opent jacht op downloaders

Bron: Volkskrant – Internetters die illegale kopieën van films downloaden of streamen (online bekijken) moeten op hun tellen gaan letten.

Dutch Filmworks, een van de grootste distributeurs van films en televisieprogramma’s, gaat individuele downloaders opsporen en voor de rechter brengen. Het bedrijf doorbreekt daarmee het front van de Nederlandse filmwereld, die de jacht beperkt tot zware uploaders, gebruikers die op grote schaal illegaal materiaal online zetten.

Stichting Brein liet in 2011 al weten niet achter individuele downloaders aan te gaan. In 2015 liet Brein via NU.nl weten dat het wel achter illegale uploaders zal aangaan. De Stichting blijft het bij de bron zoeken en niet bij de gebruiker.

Dutch Filmworks zegt al te beschikken over lijsten van IP-nummers van de computers waarmee dat is gedaan. Een IP-nummer is een unieke cijferreeks waarmee pc’s op internet worden herkend. Alleen de providers kunnen zeggen welke klant achter een IP-adres schuilgaat.

Waarschuwing
Dutch Filmworks wil de internetaanbieders als KPN en Ziggo zover krijgen dat ze klanten die films downloaden een waarschuwing sturen. De providers hoeven dan niet de identiteit van hun abonnees prijs te geven, iets wat ze doorgaans pas doen als de rechter hen daartoe dwingt. Als downloaders volharden, wil Dutch Filmworks hun namen en adressen wel hebben, om ze een schikking te laten betalen van 150 euro. Wie dat weigert, wacht een rechtszaak.

‘Het gaat ons niet om het geld’, zegt woordvoerder Peter de Haan. ‘We hopen dat de boetes mensen afschrikken.’ Volgens De Haan denken consumenten dat het downloaden van films zonder ervoor te betalen toegestaan is en dat alle films online te vinden zijn. ‘We krijgen vragen van consumenten: ik kon jullie film niet vinden op YouTube, wanneer zetten jullie hem online?’ De Haan denkt evenwel dat de meeste downloaders weten dat ze fout bezig zijn. ‘Ze denken dat ze toch niet worden gestraft.’

2 – Facebook, Google en Twitter scharen zich achter Apple bij weigering backdoor

Bron: Volkskrant De FBI wil dat Apple de telefoon van een terreurverdachte aanpast. Volgens de FBI gaat het om een éénmalige wijziging, maar Apple zegt dat daarmee in feite een ‘achterdeurtje’ wordt gecreëerd die de privacy van gebruikers in gevaar brengt. Technisch heeft de inlichtingendienst gelijk. Het is Apple dan ook vooral te doen om het principe.

De FBI vraagt Apple om de iPhone van Rizwan Farook, dader van de aanslag in San Bernardino in december, een speciale update te geven. Die geeft de inlichtingendienst de mogelijkheid om onbeperkt allerlei wachtwoorden te proberen zonder dat het toestel automatisch alle data wist. Dat gebeurt nu na tien pogingen.

Complexe klus
Volgens de Amerikaanse inlichtingendienst staat er cruciale informatie op het toestel van een gedode terreurverdachte. Maar Apple gaat in hoger beroep tegen de eis om de FBI te helpen om de telefoon te kraken. Dat schept volgens het bedrijf namelijk een ‘gevaarlijk precedent’.

Apple krijgt vanuit de technologiewereld steeds meer steun voor dat standpunt. Ondermeer Facebook, Google, Twitter en Whatsapp hebben zich in deze kwestie al achter het bedrijf geschaard.

‘Technisch is het mogelijk om dat alleen bij deze ene telefoon aan te passen’, aldus Ronald Prins van het Nederlandse beveiligingsbedrijf Fox-IT. ‘Als dat gebeurt zal de FBI zeker snel de data kunnen bemachtigen. Maar voor Apple zal dat wel een complexe klus zijn. Ze moeten er nieuwe software voor schrijven en die vervolgens alleen naar dit toestel sturen. Het gaat om een iPhone 5 en blijkbaar staat die altijd aan.’

3 – Meer smartwatches verscheept dan Zwitserse horloges

Bron: Volkskrant – Het Zwitserse horloge is door de tijd ingehaald. In het vierde kwartaal van 2015 zijn er voor het eerst meer smartwatches verscheept dan klassieke uurwerken uit Zwitserland.

Dat meldt althans marktonderzoeker Strategy Analytics. Er werden 8,1 miljoen smartwatches verscheept (een groei van 315,6 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014) terwijl het aantal verscheepte Zwitserse horloges uit kwam op 7,9 miljoen (een daling van 3 procent).

Het is best een markant momentje, maar geen grote verrassing omdat deze trend al een tijdje gaande is. De opkomst van de smartwatch komt volgens de marktonderzoekers vooral op het conto van Apple, dat een marktaandeel van 63 procent heeft. Samsung staat op plek twee met een marktaandeel van 16 procent. (Thomas van der Kolk)

Vergelijk dit met de Kwartscrisis – Met kwartscrisis wordt de periode van 1970 tot begin jaren 80 aangeduid waarbij de Zwitserse horloge-industrie in zwaar weer verkeerde door de opkomst van kwartshorloges en een algemene slechte economische toestand.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kon de Zwitserse horloge-industrie zich blijven richten op het produceren van horloges en andere tijdmeetapparatuur door de neutrale houding van Zwitserland. Andere grote spelers op die markt (o.a. Duitsland en Engeland) waren door de oorlog genoodzaakt zich te richten op precisieinstrumenten voor militair gebruikt. Op die manier namen de Zwitsers een grote voorsprong en bouwden op die manier een soort monopolie op. Tot aan de jaren 70 had de Zwitserse horlogeindustrie een marktaandeel van circa 90%.

De eerste kwartshorloges met een analoge weergave werden op de markt gebracht in 1969. In 1978 waren kwartshorloges populairder dan mechanische horloges wat voor de Zwitserse bedrijven een crisis betekende. Ironisch genoeg was de ontwikkeling van het kwartshorloge in Zwitserland geïnitieerd. Door de crisis kwamen veel Zwitserse horlogemerken in de problemen of verdwenen zelfs helemaal. De kwartshorloges werden veelal geproduceerd in Azië.

Gedurende de kwartscrisis verloren ongeveer 60.000 mensen in de horlogeindustrie hun baan. Het aantal bedrijven ging in 15 jaar tijd van 1.600 in 1970 naar ongeveer 600.

Zie ook het artikel op iCityDe oplossing zien is heel iets anders dan een oplossing hebben

4 – Nooit meer zoeken naar je autosleutel

Bron: Telegraaf – Mercedes en Volvo werken aan een applicatie voor de smartphone die de traditionele autosleutel overbodig maakt.

E-Klasse FBS-Mobil

E-Klasse FBS-Mobil

Door de app op de telefoon kan de auto worden ont- en vergrendeld en zelfs de motor worden gestart. Mercedes zal de voorziening al op korte termijn op de E-Klasse introduceren. Volvo heeft nog enkele jaren van ontwikkeling nodig.

In de app is een digitale sleutel opgenomen, die middels Bluetooth-techniek contact met de auto maakt. Bij Mercedes is in de deurgreep een sensor opgenomen, die de smartphone herkent. De bezitter van de telefoon kan zo de portieren of achterklep ontgrendelen en openen. Ook de motor kan middels de technologie worden gestart. Daar blijft het niet bij. De app stelt de gebruiker in staat om meerdere sleutelcodes in te lezen, wat ideaal is voor wagenparkbeheerders of verhuurmaatschappijen.

Uitlenen
Volvo geeft aan dat het binnen de app een functie integreert, waarmee je een huurauto kunt reserveren en betalen, waarna je voor de betreffende auto de sleutelcode direct krijgt toegestuurd. De Zweedse autobouwer geeft aan dat het ook mogelijk is de sleutelcode door te sturen, zodat bijvoorbeeld een familielid of vriend ook van de auto gebruik kunnen maken.

Volvo start de testsessies deze lente. Mercedes heeft de proeven al achter de rug.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s