De Digitale Media van 7 maart 2016

whatsapp

Onderwerpen:

  • Belastingdienst test WhatsApp
  • Apple meldt of baas meekijkt op iPhone
  • Nieuwe Europese regels moeten vergelijkingssites transparanter maken
  • Wetenschappers schrijven hoofdpijn na kijken 3D film toe aan fouten

1 – Belastingdienst test WhatsApp

Bron: Telegraaf – WhatsAppen met de Belastingdienst? Het klinkt als verre toekomstmuziek, maar de fiscus experimenteert er al volop mee.

Op de eigen jaarlijkse Intermediairdagen werd de berichtenservice grondig uitgeprobeerd. De deelnemende fiscaal specialisten reageerden positief, schrijft Frankwatching. De interne it-organisatie bekijkt nu wat er nodig is om WhatsApp vaker en breder in te zetten. De afdelingen Toeslagen en Douane hebben volgens de techwebsite in elk geval interesse.

Het merendeel van de mensen die worstelen met hun aangifte of andere belastingvragen hebben communiceren nu nog telefonisch met de fiscus: de BelastingTelefoon krijgt door het jaar heen nog altijd meer dan tien miljoen telefoontjes. Tegenwoordig beantwoordt de fiscus ook vragen via Facebook en Twitter.

WhatsAppen met de Belastingdienst – veilig omdat een ’appje’ de weg van verzender naar ontvanger volledig versleuteld aflegt – heeft veel voordelen ten opzichte van de BelastingTelefoon. Zo kan de belastingbetaler screenshots versturen, waarop de medewerker van de fiscus beter kan zien waar een eventuele vastloper zit.

Handig weetje op PCMWEB, Sinds begin van dit jaar kun je Whatsapp berichten ook op je PC volgen, inclusief alerts – Whatsapp nu ook op PC.

Ook kan de Belastingdienst méér mensen snel helpen. Per persoon duurt een contact via WhatsApp wel twee keer langer dan via de BelastingTelefoon; tien om vijf minuten. Tijdens de Intermediairdagen waren gebruikers niettemin beter te spreken over de appdienst dan over het telefonisch contact.

bron: Volkskrant – Op Twitter en Facebook was er een hoop te doen over het niet bereikbaar zijn van de site van de Belastingdienst. Er kunnen maximaal 40.000 mensen tegelijk inloggen. Dat was afgelopen zaterdag onvoldoende, waardoor velen de site niet meer op konden.

//platform.twitter.com/widgets.js

Een woordvoerder van de Belastingdienst zegt dat de app-dienst in elk geval nog niet dit aangifteseizoen ’live’ gaat. Over wanneer de fiscus dan wel gaat appen kan de zegsvrouw nog niets zeggen.

2 – Apple meldt op baas meekijkt op iPhone

Bron: Telegraaf – Apple gaat weergeven of een werkgever meekijkt op de zakelijke iPhone van het personeel. Dat meldt de site 9to5Mac. In de nieuwste bètaversie van iOS 9.3 komt er een melding op het beginscherm.

Nu kan een werkgever nog onopgemerkt zien wat een werknemer op zijn iPhone doet. Daarvoor moet er wel speciale software op de smartphone zitten.

Apple lets companies track and manage iPhones through an MDM deployment program. iOS 9.3 will remove any ambiguity as to whether the company is tracking the device …

Although its not a secret that most company-administered iPhones are locked down in some way, current iOS versions do not prominently indicate if this kind of control is taking place on a device.

ios9

De bètaversie is nog niet voor iedereen beschikbaar. In maart zou de geteste versie omgezet worden naar een definitieve update.

Op 9to5mac.com staat ook een bericht dat inmiddels de eerste OS X ransomware is gedetecteerd, waarmee de harde schijf van geinfecteerde MAC’s van worden encrypt. Tot op heden gingen Apple gebruikers er nog prat op dat Apple’s niet gevoelig waren voor dergelijke malware.

Ook laat 9to5mac.com weten dat de vertraging in de verkopen van iPhones (en tablets) verstrekkende gevolgen heeft voor Apple in 2016, maar dat het in 2017 er beter uit zou zien .. volgens IDC.

Ook houdt 9to5mac.com ons uitstekend op de hoogte van de strijd die Apple tegen de FBI voert om een iPhone open te breken. De strijd wordt voor een speciale commissie van de Amerikaanse 2e kamer (House).

Apple won vorige week de hearings 7:5 op argumenten, maar haalde ook met succes het burgerlijk wetboek aan. Specifiek: The First & Fifth Amendment. waarbinnen (1st) computer code als een vorm van (freedom of) speech is aangeduid en (5th) Apple niet kan worden gedwongen tegen haar zin code te schrijven.

3 – Nieuwe Europese regels moeten vergelijkingssites transparanter maken

Bron: Tweakers De Europese Commissie, consumentenorganisaties, toezichthouders en aanbieders van vergelijkingssites hebben een nieuw plan opgesteld dat ervoor moet zorgen dat dergelijke pagina’s transparanter worden. Het is onduidelijk of de regels bindend worden.

De bij het opstellen van de regels betrokken partijen zijn tien punten overeengekomen die transparantie moeten verbeteren, zo meldt de Duitse krant Der Tagesspiegel. Zo zouden vergelijkingssites van bijvoorbeeld vliegtickets of telecomdiensten duidelijk moeten aangeven wat reclame is en van welk bedrijfsmodel gebruik wordt gemaakt. Ook moeten zij inzichtelijk maken welke relatie er precies bestaat tot een leverancier en mag er bijvoorbeeld geen valse indruk gewekt worden dat een product op het punt staat om uitverkocht te raken.

In 2006 trok Radar flink van leer tegen de vergelijkingssite Independer, die niet zo onafhankelijk was als dat het wilde doen overkomen. Independer was gewoon een tussenpersoon, die de site gebruikte om verzekeringen te verkopen. En wie het meeste winst opleverde, kreeg op een sluwe manier een prominentere plaats in de vergelijkingssite.

In 2012 werd Independer overgenomen door Achmea, waarbij de switch gemaakt werd van onafhankelijk naar objectief. Dat was het marketing-verhaal. In de overname is vastgelegd dat Achmea nooit meer dan 35% van de afgesloten verzekeringen voor haar rekening zal nemen, maar dat is natuurlijk een wassen neus: tenslotte keurt de slager ook niet zijn eigen vlees.

“Toeval of niet, tegelijk met de bekendmaking van de overname stuurde AFM een bericht uit dat vergelijkers vóór eind januari op hun website duidelijk moeten maken aan consumenten wat ze doen, waaraan ze verdienen, hoe de vergelijking tot stand komt en hoe volledig deze is.”

De sites moeten daarnaast laten zien hoe zij tot hun resultaten en ranglijsten komen, bijvoorbeeld op basis van prijs, gebruikerscommentaar of andere criteria. Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft aan de krant laten weten dat de nieuwe regels ‘in de Europese richtlijn betreffende oneerlijke handelspraktijken terecht moeten komen’. Het wordt echter niet duidelijk welke juridische status daarmee precies wordt beoogd.

In 2014 heeft de Europese Commissie een onderzoek uitgevoerd naar vergelijkingssites en bekeken waar consumenten vooral tegenaan lopen bij gebruik ervan. Toen bleek dat bijna twee derde van alle consumenten last had van incomplete informatie en dat maar veertig procent van de pagina’s uitleg gaf over de manier waarop zij geld verdienen.

4 – Wetenschappers schrijven hoofdpijn na kijken 3D film toe aan fouten

Bron: Tweakers – Russische onderzoekers zouden hebben ontdekt waarom het zien van een 3d-film bij veel mensen hoofdpijn, duizeligheid of desoriëntatie veroorzaakt. Een van de oorzaken is het gebruik van slechte apparatuur, zoals slechte brillen, goedkope projectors en andere technische zaken.

De tweede categorie is volgens de onderzoekers gecompliceerder en niet altijd te duiden of te voorkomen. Een van de meest in het oog springende, maar relatief weinig voorkomende fouten aan de productiekant is het verwisselen van de beelden voor het linker- en rechteroog.

avatar

De onderzoekers ontwikkelden software om dit soort fouten te detecteren en lieten hun programma los op 105 films op blu-ray. Uit het onderzoek komt naar voren komt dat 21 procent van de films op blu-ray een scène bevat met links-rechtsverwisseling. Na het scannen van de disks bleken er opgeteld meer dan 10.000 mogelijk problematische scènes in de films te zitten. In 65 scènes van 23 films werd links met rechts verwisseld. Ook zaten er fouten in grote producties als Avatar en The Chronicles of Narnia, al bleek over het algemeen dat goedkopere producties, zoals horrorfilms, meer fouten bevatten.

De problematiek van bijverschijnselen als hoofdpijn bij het kijken naar een 3d-film komt veel voor. Een Frans onderzoek uit 2011 toonde aan dat slechts een derde van de kijkers naar 3d-films geen last heeft van bijverschijnselen. 27 procent voelt zich ‘wat onprettig’, 22 procent klaagt over een ‘verslechterende conditie’, 7 procent heeft last van stevige hoofdpijn en 11 procent heeft last, maar kan dat niet duiden.

The Apocalypse Now editor wrote a letter to Roger Ebert after reading his review of the latest 3D exploit The Green Hornet and means to scientifically explain why it is most people will get headaches after about 20 minutes.

The biggest problem with 3D, though, is the “convergence/focus” issue. A couple of the other issues — darkness and “smallness” — are at least theoretically solvable. But the deeper problem is that the audience must focus their eyes at the plane of the screen — say it is 80 feet away. This is constant no matter what.

But their eyes must converge at perhaps 10 feet away, then 60 feet, then 120 feet, and so on, depending on what the illusion is. So 3D films require us to focus at one distance and converge at another. And 600 million years of evolution has never presented this problem before. All living things with eyes have always focused and converged at the same point.

Hoofdonderzoeker Dmitry Vatolin van het Graphics & Media Lab van de Lomonosov Moscow State University denkt echter dat de kwaliteit van 3d-films er snel op vooruit zal gaan. De kwaliteit is volgens hem bij veel films vaak al beter dan die van Avatar. Het onderzoek begon in 2008 en in die tijd is er veel veranderd. Hij vermoedt dat het nog twee tot drie jaar duurt voordat de grootste problemen tot het verleden behoren. Voor een goede 3d-ervaring met zo min mogelijk hoofdpijn blijft vooralsnog een filmtheater met goede apparatuur nodig met een dito film.

Het Russische onderzoek werd gepresenteerd op de jaarlijkse Stereoscopic Displays & Applications-conferentie in San Francisco.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s