De Digitale Media van 21 maart 2016

Illustrations Of Popular Mobile Apps And Social Media Sites

Onderwerpen:

  • Twitter 10 jaar: hoogte- en dieptepunten. Hoe lang nog?
  • Nieuw type Google Glass duikt op op eBay
  • Uitleendienst Peerby haalt binnen paar dagen miljoen Euro op via crowdfunding
  • Slimme paraplu stuurt eigen weerbericht per telefoon

1 – Twitter 10 jaar: hoogte- en dieptepunten. Hoe lang nog?

Bron: Diversen – Op 21 maart 2016 verstuurde Jack Dorsey (@jack op Twitter) zijn eerste Tweet – “just setting up my twttr”, waarbij de applicatie nog TWTTR heette. Inmiddels bestaat het netwerk 10 jaar en heeft Twitter  ruim 320 miljoen actieve maandelijkse gebruikers wereldwijd.

Met die 320 miljoen AMU is Twitter, na Facebook, Youtube, Google+  en Instagram, qua omvang het 5e social netwerk (bron: YourEscape From9to5.com).

Met de hasthtag #LoveTwitter startte het bedrijf zondag zelf al de ‘festiviteiten’ met meerdere tweets en video’s die de invloed van Twitter op de gebeurtenissen door de afgelopen 10 jaar typeren. De video sluit af met de tekst: “On our 10th birthday we thank you for making history, driving change, lifting each other up, and laughing together every day.”

Uiteraard besteden alle media aandacht aan het moment, waaronder Mashable,  Business Insider, RTL Nieuws en

Blog op Twitter:

On March 21, ten years ago, it began with a single Tweet. Since then, every moment of every day, people connect about the things they care about most — all over the world.

As we mark this milestone, it’s you we want to celebrate. As March 21 begins around the world, each of our global offices will kick off the day by showing our appreciation and gratitude — starting in Sydney and following the sun to headquarters in San Francisco. We are excited to celebrate with all of you.

Throughout the years, you’ve made Twitter what it is today and you’re shaping what it will be in the future. Thank you for making history, driving change, lifting each other up and laughing together every day.

Love,
Twitter

Bekend van Twitter zijn ondermeer de jaaroverzichten: #YearOnTwitter, zoals die van 2015. Maar Twitter was ook van de Superbowl en Oreo.  Van Planking, Flashmobs, Lipdubs en nu weer Faceswaps. Van Obama’s ‘Change’ campagne, tot het opbreken van OneDirection. Van het uitbreken van de Arabische Lente, tot ‘Je Suis Charlie’. Van de gemiste kans van Robben op het WK voetbal tot de overwinningen van Epke Zonderland.

Onderzoek door Princeton University geeft overigens aan dat de invloed van sociale media niet zo groot is:

Bron: Elsevier – Socioloog Zeynep Tufekci van de Amerikaanse Princeton University concludeerde dat de protesten in Egypte en Turkije – via Facebook en Twitter georganiseerd – succesvol waren in het aankaarten van problemen, maar niet in het realiseren van veranderingen.

Demonstraties zijn via sociale media eenvoudig op touw te zetten: achter de demonstraties gaan geen organisaties schuil. Maar die zijn wel nodig om verandering te bewerkstelligen, betoogt Tufekci.

Onderzoeker Thomas Poell van de Universiteit van Amsterdam bestudeerde de tweets tijdens de Tunesische revolutie. Wat bleek? De protesten werden veelal opgezet door ‘ouderwetse’ organisaties als vakbonden. Twitter werd wel gebruikt, maar vooral door Tunesiërs in het buitenland.

Werden de protesten dan niet versterkt door de via sociale media gedeelde beelden over hard politieoptreden? Ook dat valt reuze mee, beweert historicus Ruud Hoff, verbonden aan Instituut Clingendael. Hij stelt dat het Qatarese televisiestation Al Jazeera de voornaamste bron van informatie was.

Het oude medium televisie had een veel groter bereik dan het moderne internet, waartoe veel minder mensen in die landen toegang hebben.

Sinds eind vorig jaar is het management van Twitter bijna geheel vervangen en/of vertrokken. Mede-oprichter Jack Dorsey voert het bedrijf nu part-time aan. Dat lijkt niet echt op veel vertrouwen van Wall Street te kunnen rekenen, want de koers van Twitter is de afgelopen maanden gehalveerd. Sinds februari leek het weer iets op te veren, maar de laatste dagen dook het aandeel weer omlaag.

Bron: MarketWatch – With social-media stocks like LinkdedIn Corp. LNKD, +3.10%  and Twitter Inc.TWTR, +0.00%  down so much, and signs that the Silicon Valley venture capital (VC) bubble days are over, it makes sense to fish for carp, not bluefin tuna.

Twitter: Trying not to be MySpace

Twitter is the go-to website for the latest real-time news about the Kardashians and Kanye West, or controversial tweets from Donald Trump. But this heavy focus on celebrities and news junkies may explain why user growth has faltered.

At Twitter, “the fundamentals don’t look good, especially compared to Facebook and Google,” says Taulli, author of “High-Profit IPO Strategies: Finding Breakout IPOs for Investors and Traders.”

“At some point, they may have to throw in the towel and say: ‘Let’s have what we have, rather than become the next MySpace, down the road,’ ” says Taulli, who does not own the stock. “I do think there is a realistic possibility it gets bought out, and maybe sooner rather than later.”

But takeover rumors often boost Twitter’s stock after it gets hit by poor quarterly results, as it just did. And we could see a repeat.

“In the core product, there’s just a number of broken windows that are confusing people and inhibiting a lot of growth,” he said in the company’s most recent conference call. He wants to improve live streaming and make the platform more intuitive.

2 – Nieuw type Google Glass duikt op op eBay

Bron: NU – De nog onaangekondigde zakelijke versie van Google Glass is op eBay opgedoken. Het ontwerp lijkt sterk op de voorlopig geschrapte consumentenversie. 
De op eBay aangeboden Google Glass Enterprise werd ontdekt door 9to5Google.

De bril wordt door een pandjeshuis per opbod verkocht. Het ontwerp van de bril is in lijn met eerdere gelekte afbeeldingen.

nieuw-type-google-glass-duikt-ebay[1]

De zakelijke versie van Glass lijkt erg op het eerder beschikbare model, maar is dankzij een scharnier in het pootje nu opvouwbaar. Bovendien is de Glass nu voorzien van een led-lampje dat oplicht wanneer er gefilmd wordt.

ee8xhkaa263b_wd640[1]

De consumentenversie van de Google Glass kon op stevige kritiek rekenen door de mogelijkheid heimelijk opnames te maken, en is voorlopig geschrapt.

beelden-van-nieuwe-versie-google-glass-verschenen[1]

Daarnaast heeft de nieuwe versie van Google Glass een nieuw type connector, in plaats van de reguliere micro usb-aansluiting. Ook zou de batterijduur beter moeten zijn, en wordt het snellere 5GHz wifi ondersteund.

sergey-wearing-google-glass[1]

GoogleGlass_15[1]

Wanneer en voor welke prijs Google de nieuwe bril gericht op professionals gaat verkopen is nog niet bekend.

googleglassfail1[1]

3 – Uitleendienst Peerby haalt binnen paar dagen miljoen Euro op via crowdfunding

Bron: NU – Het Nederlandse deelplatform Peerby heeft binnen enkele dagen één miljoen euro aan investeringen via crowdfunding opgehaald. Dat is een record voor Nederland.  
Peerby is een platform waarmee gebruikers spullen kunnen lenen en uitlenen, zowel gratis als tegen betaling.

Om de dienst naar het buitenland uit te rollen opende Peerby vrijdag een crowdfundingactie. De actie was al vroeger in de week zichtbaar voor Peerby-leden, waardoor bij de officiële start al 600.000 euro binnen was. Zaterdagavond passeerde de actie de grens van 1 miljoen euro, meldt Peerby zondag.

Peerby heeft een streefbedrag van 1,5 miljoen euro ingesteld, en heeft nog 57 dagen om dat bedrag te bereiken. Mensen die de actie steunen leggen in voor een zogenoemde converteerbare lening, die later omgezet kan worden in aandelen Peerby naarmate het bedrijf doorgroeit.

Met de investering wil Peerby zijn dienst Peerby Go uitbreiden naar zowel het Verenigd Koninkrijk als de VS. Met Peerby Go verhuren gebruikers spullen als bijvoorbeeld grasmaaiers en boormachines aan mensen hun omgeving.

Peerby – how does it work? from Peerby on Vimeo.

4 – Slimme paraplu stuurt eigen weerbericht per telefoon

Bron: NU –  De paraplu Oombrella gebruikt ingebouwde sensoren om weersomstandigheden te meten.  Met behulp van deze sensoren kan de paraplu de huidige temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid meten. Daarnaast wordt gekeken hoe donker het precies is.

Oombrella

08302798-photo-oombrella-1[1]

De makers hebben een Bluetooth Low Energy-antenne ingebouwd, waarmee alle informatie draadloos naar een telefoon wordt verstuurd. Vanuit een app kan het weerbericht worden afgelezen.

d639c8d2a43b9e4785edef7175b89fd4[1]

wezzoo-social-weather

Wordt de connectie van de paraplu zwakker, dan wordt er een notificatie naar de telefoon gestuurd. De makers willen op deze manier voorkomen dat de bezitter zijn of haar paraplu vergeet mee te nemen.

De Oombrella komt van de makers van Wezzoo, een sociale weerapp die informatie verzameld vanuit de gebruikers van de app.

De bedenkers van Oombrella zamelen geld in op crowdfundwebsite Kickstarter. Geïnteresseerden kunnen 79 euro doneren om de paraplu in huis te halen, mits het streefbedrag wordt ingezameld. Voor 29 euro is het mogelijk om alleen de sensoren te kopen, om deze in te bouwen in een eigen paraplu. Of het apparaat er gaan komen is nog de vraag: met nog 30 dagen te gaan zitten ze op de helft van het benodigde bedrag van 59.000 Euro.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s