De Digitale Media van 30 mei 2016

deelauto

Onderwerpen:

  • Ook Toyota en Volkswagen investeren nu in deelauto’s
  • Onderzoeker wil auto’s tegen internetaanvallen beveiligen met machine learning
  • Nest (Google) kijkt naar slimme lampen en koelkasten
  • Consumentenbond ergens zich aan slechte ondersteuning TV apps

1 – Ook Toyota en Volkswagen investeren nu in deelauto’s

Bron: Volkskrant – Toyota en Volkswagen hebben zich woensdag aangesloten bij een opvallende trend in de auto-industrie: investeren in deelauto’s. Toyota maakte woensdag bekend dat het een belang neemt in deeltaxibedrijf Uber; Volkswagen investeert in deelautobedrijf Gett. Eerder stapte General Motors in Lyft, BMW heeft de dienst DriveNow Daimler Car2Go.

Autodelen is een trend die potentieel bedreigend is voor automakers. Wie een auto deelt, koopt er zelf geen. Om niet achterop te raken in de deeleconomie, nemen autofabrikanten belangen in de nieuwkomers. Werken zij op die manier niet mee aan hun eigen ondergang?

Autodelen is een trend die zich sluimerend openbaart, maar ineens als een lawine over de auto-industrie kan razen. Die vrees is niet ongegrond: eerder overkwam de muziekindustrie iets vergelijkbaars door de komst van iTunes van Apple. Hetzelfde dreigt te gebeuren in de energiesector, die te maken krijgt met consumenten die zelf hun stroom en warmte produceren. De komende vijf jaar zullen 35 miljoen mensen wereldwijd gaan autodelen, schat een onderzoeksbureau uit Boston. Als die voorspelling uitkomt, zullen er per jaar een half miljoen auto’s minder verkocht gaan worden.

De omvang van die mogelijke verkoopdaling valt nog wel mee, maar automakers, die een eeuw lang hun verkopen opkrikten door telkens grotere en krachtigere modellen te presenteren, onderkennen het gevaar van nieuwkomers die hun bestaande verdienmodel kunnen ontregelen. De samenwerkingsverbanden met deelautobedrijven moeten voorkomen dat ze straks buitenspel staan.

De belangrijkste ingrediënten die autodelen populair maken, zijn de wereldwijde bevolkingstrek naar de stad en de opkomst van mobiel dataverkeer. De trek naar de stad leidt tot stijgende huizenprijzen in steden. De nieuwe stedelingen houden daardoor minder geld over voor een auto, waarvoor ook nog amper parkeerruimte is.

De opkomst van mobiel dataverkeer leidt ertoe dat auto’s makkelijker gedeeld kunnen worden. Een beschikbaar voertuig kan worden getraceerd met de smartphone, waarmee ook de autohuur wordt betaald, die vaak in minuten wordt afgerekend in plaats van in halve of hele dagen. Doordat de huurauto op elke willekeurige plek weer kan worden achtergelaten, ontstaat een flexibel autodeelsysteem. Diensten als Uber werken op een vergelijkbare manier, maar dan met een chauffeur erbij.

Effect

Het effect wordt al voorzichtig zichtbaar: in onderzoeken laten jongeren uit westerse landen weten de auto niet meer als statussymbool te zien en het autobezit onder jongeren lijkt voorzichtig af te nemen. Op dit moment boeken Europese autobouwers nog torenhoge winsten en de autoverkopen in de Verenigde Staten breken record na record. Maar de hoge verkopen zijn voor een flink deel te danken aan nieuwe afzetmarkten als China. De verkoophausse in de VS zou wel eens tijdelijk kunnen zijn. Dat land komt uit een diep economisch dal. Veel Amerikanen hebben de aankoop van een nieuwe auto uitgesteld tot de economie aantrok. Uiteindelijk zullen de automarkten verzadigd raken en de verkopen weer afnemen.

Toyota heeft deze week een onbekend belang in Uber genomen en experimenteert met een elektrisch autodeelsysteem in de Franse stad Grenoble.
Daimler heeft een deelsysteem met elektrische Smarts: Car2Go, in 29 steden in Europa en Noord-Amerika.
General motors nam in januari een belang van 500 miljoen dollar in Lyft, dat autobezitters in contact brengt met anderen die tegen betaling willen meerijden. Verder lanceerde het autodeelplatform Maven in Chicago.
Volkswagen steekt 300 miljoen dollar in Gett, een Israëlische start-up die taxichauffeurs in contact brengt met klanten.
Bmw verhuurt auto’s per minuut samen met Sixt. Daartoe hebben beide DriveNow opgericht. In de VS opereert BMW in zijn eentje met de verhuurdienst ReachNow, die actief is in Washington.

Op de langere termijn betekent de komst van de autonoom rijdende auto een extra bedreiging voor de autofabrikanten: automobilisten kunnen dan naar wens een voertuig oproepen dat vanzelf komt voorrijden – wie heeft er dan nog een eigen auto nodig? Toekomstvorsers zeggen dat 90 procent van het huidige autopark overbodig wordt als auto’s eenmaal volledig zelfrijdend zijn. Of het zover komt, valt nog te bezien. Maar zelfs als een kwart van de mensheid haar auto weg doet, heeft de industrie een levensgroot probleem.

De autofabrikant die nu de juiste deelautopartner vindt, heeft de beste kansen. Al weet niemand nog welke strategie het beste zal werken. Of zoals Sheryl Connelly, een futurologe bij Ford zegt: ‘De meeste aannamen over de toekomst blijken achteraf niet te kloppen.’

2 – Onderzoeker wil auto tegen internetaanvallen beveiligen met machine learning

Bron: Tweakers – De Chinese onderzoeker Jun Li van het beveiligingsbedrijf Qihoo360 heeft op de Hack in the Box-beveiligingsconferentie een systeem gepresenteerd, waarbij auto’s beveiligd moeten worden tegen internetaanvallen. Dit systeem werkt aan de hand van machine learning.

Het systeem heeft de naam ‘CANsee’, vernoemd naar het interne netwerk van bijvoorbeeld auto’s dat ook wel ‘Controller Area Network’ of CAN wordt genoemd. Li geeft aan van jongs af aan geïnteresseerd te zijn in auto’s en daarom de beveiliging ervan is gaan onderzoeken. Voor dit onderzoek was Li betrokken bij het hacken van een Tesla-model. Om de noodzaak van zijn onderzoek te onderstrepen, refereert de onderzoeker aan de hack op een Jeep Cherokee uit 2015, waarbij via internet de remmen en de motor konden worden uitgeschakeld.

De systemen van moderne auto’s maken gebruik van een ecu, die gegevens van verschillende sensoren uit de auto verwerkt en zorgt voor een optimale prestatie van de motor. Deze apparaten zijn over het algemeen versleuteld. De gegevens die vanuit de sensoren worden uitgelezen kunnen door een aanvaller echter vervalst worden door packet injection of parameter spoofing. Deze aanvallers hebben volgens Li over het algemeen toegang tot een auto door de verbindingsmogelijkheden van een on-board infotainmentsysteem te gebruiken, bijvoorbeeld door bluetooth of wifi. Hierdoor hebben zij toegang tot het CAN van de auto.

De aanval op de Jeep werkte bijvoorbeeld door de snelheid van de auto te vervalsen naar 5km/u, om gebruik te kunnen maken van de functie om de motor uit te zetten. Li legt uit dat een beveiligingssysteem tegen dit soort aanvallen tegen een paar moeilijkheden aanloopt. Zo moet het in real time werken en moet het vervalste gegevens naar de bron terugvolgen. Dit laatste is moeilijk, omdat pakketten binnen een CAN geen broninformatie bevatten, maar slechts een message id. Tot slot moet het systeem in staat zijn om op een normale manier om te gaan met een false positive, zodat een loos alarm geen verstrekkende gevolgen heeft voor de besturing van de auto.

Li stelt een IDS, oftewel een intrusion detection system, voor dat een voorspelling maakt hoe de auto zich in bepaalde omstandigheden dient te gedragen. Op basis van die voorspellingen moet abnormaal verkeer op het netwerk van de auto door het systeem gedetecteerd worden, dat daarna kan ingrijpen. Het moeilijke is dat er niet zomaar een wiskundig model opgesteld kan worden om deze voorspelling uit te voeren, omdat de koppeling en de versnellingen van de auto ervoor zorgen dat dit niet lineair is, aldus Li.

Zijn oplossing is dan ook om machine learning toe te passen om deze voorspellingen uit te voeren. Tijdens de presentatie demonstreerde Li aan de hand van een video hoe hij een testauto heeft voorzien van zijn systeem en hoe hij het heeft ‘getraind’ door een aantal testritten uit te voeren. Uiteindelijk bleek dat de neurale netwerken redelijk snel een nauwkeurige voorspelling op basis van sensorgegevens uit het CAN konden maken, die overeenkwamen met het daadwerkelijke gedrag van de auto. Op die manier kunnen afwijkingen in gedrag snel opgevangen worden. Li is van plan de code van zijn onderzoek binnenkort publiek beschikbaar te maken.

3 – Nest kijkt naar slimme lampen en koelkasten

Bron: NU – Nest onderzoekt de mogelijkheden voor slimme koelkasten en wasmachines. Ook kan verlichting nog een stuk slimmer, als het aan het bedrijf ligt.

Nest, zusterbedrijf van Google, heeft momenteel drie apparaten op de markt: een slimme thermostaat, een slimme beveiligingscamera en een slimme rookmelder.

Nest

Er zijn nog meer apparaten die volgens het bedrijf slimmer kunnen worden gemaakt dan dat ze nu zijn. “Ik denk dat verlichting nog niet erg slim is momenteel. Ik denk ook dat witgoed nu nog niet erg slim is”, zegt Lionel Paillet, algemeen directeur van Nest Europa, tegen NU.nl. “Die markten zijn volgens mij wel klaar om verstoord te worden.”

Ook Eneco levert zo’n slimme thermostaat (ook voor niet Eneco-klanten), net overigens als industrie-eigen leveranciers als Honeywell en Nefit.

Toon

Het bedrijf (Nest) onderzoekt momenteel wat het kan betekenen op de witgoedmarkt. “Is er een manier om alle apparaten in een energiebesparende modus te zetten wanneer ik niet thuis ben? En dat dat allemaal zou kunnen gebeuren zonder dat je een handleiding nodig hebt. Dat zou fantastisch zijn”, aldus Paillet.

Op het gebied van lampen is er volgens Nest ook veel plek voor verbetering: “Dimmers, schakelaars. Alles werkt nog hetzelfde en ziet er nog hetzelfde uit als voorheen.” Dit hoeft niet per se met nieuwe hardware te worden aangepakt, er kunnen ook softwarematige oplossingen worden gevonden, zegt Paillet.

Google Home

Vorige week toonde zusterbedrijf Google de digitale assistent Home, een soort speaker die via stemcommando’s onder meer slimme huishoudelijke apparaten kan aansturen.Hoewel het product zal kunnen samenwerken met de apparaten van Nest, wordt het opvallend genoeg niet door Nest ontwikkeld.

Volgens Paillet heeft dat niets te maken met geruchten over interne strubbelingen en tegenvallende prestaties, en werken de twee Alphabet-dochterbedrijven nauw samen.

“Nest richt zich niet op stemherkenning en het doorzoeken van data. Dat is iets waar Google erg goed in is. We hebben al integratie met Google Voice en zullen ook de verbeterde technologie van Google (Google Assistant, red.) integreren”, aldus Paillet.

4 – Consumentenbond ergert zich aan slechte ondersteuning TV apps

Bron: NU – De Consumentenbond wil dat smart tv-apps langer worden ondersteund door tv-fabrikanten. Het is volgens de Consumentenbond de taak van tv-fabrikanten om de lange werking van smart tv-apps te garanderen.

Een onderzoek van de consumentenorganisatie stelt dat het merendeel van de smart tv-kopers vooraf kijkt welke apps er op geïnstalleerd staan. Van de 4.400 ondervraagden gebruikt 31 procent de apps een paar keer per week.

Apps die bij aanschaf van een televisie geïnstalleerd, werken na een tijd soms niet meer. Bezitters van een oudere Philips-televisie hebben bijvoorbeeld geen toegang meer tot de RTL XL-app, omdat Philips naar andere software is overgestapt.

Internationale tv-apps worden ook af en toe verwijderd. Een aantal televisies van LG en Sony hebben geen toegang meer tot YouTube, terwijl bij Samsung binnenkort de Skype-app verdwijnt van bepaalde toestellen.

Volgens de Consumentenbond zou een tv-app even lang als de levensduur van het toestel moeten werken. Op het moment wordt deze garantie nog niet geboden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s