De Digitale Media van 10 oktober 2016

e-commerce_small1

Onderwerpen:

  • Ruim 50.000 Nederlandse bedrijven halen omzet vooral uit internet
  • PostNL wil digitale brievenbus winnen
  • Samsung verzweeg incident met vervangende Galaxy Note 7
  • Grote partijen hebben toch geen interesse in overname Twitter

1 – Ruim 50.000 Nederlandse bedrijven halen omzet vooruit uit internet

Bron: NUNederland telt ruim vijftigduizend bedrijven die voornamelijk via internet hun omzet behalen.

Het gaat voornamelijk om webwinkels, online diensten en internetgerelateerde ICT-bedrijven, blijkt vrijdag uit een telling van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met Google en Dataprovider.
revenue-nl

Omzet E-commerce Nederland volgens Statista.

Het CBS beschouwt de groep bedrijven als kern van de Nederlandse interneteconomie. Het gaat om ongeveer 3 procent van alle bedrijven in Nederland. Samen waren ze goed voor een omzet van 104 miljard euro, oftewel 8 procent van de totale omzet van het Nederlandse bedrijfsleven.

omzet-wereldwijd

Omzet E-commerce Wereldwijd volgens Statista

De interneteconomie was in 2015 goed voor 345.000 banen, zowel fulltime als parttime. Dat is 4,5 procent van het totaal aantal banen. Ruim twee op de drie van deze banen betreft ICT’ers.

Eigen site

Dataprovider scande in samenwerking met het CBS voor het eerst websites om te kijken welke bedrijven een eigen site hebben en hoe ze die gebruiken. Daaruit bleek onder meer dat bijna 2 procent van de bedrijven één of meer webshops heeft.

De helft daarvan is buiten de detailhandel. Dankzij het internet verkopen ook groothandels en IT-bedrijven steeds vaker producten en diensten rechtstreeks aan klanten.

Verder bleek volgens het CBS onder meer dat ruim een derde van de ongeveer 1,5 miljoen bedrijven een webpagina op internet heeft. Van de groep die geen site heeft is het grootste deel zelfstandige. Zo’n 70 procent van de zelfstandigen heeft geen eigen site.

Concept of e-shopping

2 – PostNL wil digitale brievenbus winnen

Bron: TelegraafPostNL wil de slag om de digitale brievenbus winnen. Dat zegt commercieel directeur Arno van Bijnen van PostNL in een gesprek met De Telegraaf naar aanleiding van de overname van de online marketingbureaus Searchresult s en Yourzine.

Hoewel de aankoop door de markt als verrassend werd getypeerd, is PostNL al langer bezig om zich te ontwikkelen tot een marketingorganisatie. „We willen ook de regisseur zijn van de digitale brievenbus”, zegt Van Bijnen. Het postbedrijf bezorgt jaarlijks ruim 5 miljard folders en direct mail langs de deuren. PostNL heeft al een eigen direct-marketingafdeling, maar wil grotere stappen zetten.

Met de overname wordt een grote klantenportefeuille ingekocht. PostNL heeft een behoorlijke oorlogskas, omdat onlangs de aandelen TNT Express zijn verkocht.

Yourzine is één van de grootste online-marketingbureaus van Nederland en heeft grote klanten als elektronicaconcern Samsung en PSA, het moederconcern van automerken Peugeot en Citroën. „Wij hebben de voorsprong van 15 jaar ervaring”, zegt directeur Michiel van Riemsdijk.

„De trend is dat marketing steeds individueler wordt. Samen met PostNL kunnen we de boodschap steeds verfijnder brengen.” Dat is geen sinecure, want veel nieuwsbrieven in het elektronische postvak worden zonder een blik in de prullenmand gegooid. Daarom komt het aan op big data.

PostNL verliest kwartaal op kwartaal omzet, als gevolg van de digitalisering van de post. Het afgelopen half jaar daalde de omzet uit de fysieke post met €14 miljoen. Dat wordt gecompenseerd door de groei van de pakketjesbezorging, maar daar is veel prijsdruk

Volgens Van Bijnen heeft de samenwerking met Yourzine en Searchresult een offensief en een defensief doel. Hij verwacht een bescheiden resultaatgroei. „We houden met direct marketing het volume vast. We kunnen klanten door de samenwerking een volledig pakket voor fysieke en digitale post bieden.”

explosive-start-for-samsung-galaxy-note-7-more-phones-catch-fire-while-charging-507793-41

3 – Samsung verzweeg incident met vervangende Galaxy Note 7

Bron: NUSamsung lijkt te hebben verzwegen dat een vervangend exemplaar van de teruggeroepen Galaxy Note 7 in vlammen is opgegaan. Een man uit Kentucky zegt dat zijn telefoon dinsdag al in brand vloog.

 Het ging om een vervangend toestel, dat de man had gekregen nadat de originele Galaxy Note 7 was teruggeroepen vanwege ontploffende accu’s.

Samsung heeft geen ruchtbaarheid gegeven aan het incident. Woensdag kwamen wel berichten naar buiten over een ander incident met een nieuwe Note 7, dat leidde tot een vliegtuigevacuatie.

De man uit Kentucky zegt tegen de lokale zender WKYT dat hij een sms’je heeft gehad van een medewerker van Samsung, dat niet voor hem bedoeld lijkt te zijn geweest. Daarin stelt de Samsung-medewerker voor om de man aan het lijntje te houden, “of we kunnen hem gewoon laten doen wat hij dreigt te doen en kijken of hij het doet”.

Nederland

Vrijdag ontbrandde ook al een vervangende Note 7 in de handen van een 13-jarig meisje uit de staat Minnesota. Dat brengt het aantal bekende incidenten met vervangende Note 7-toestellen tot drie.

In Nederland is de Galaxy Note 7 nog helemaal niet in de verkoop geweest, maar wil Samsung maandag beginnen met het uitleveren van eerder bestelde toestellen. Een woordvoerder zegt zondag tegen NU.nl dat die plannen niet zijn gewijzigd.

Onderzoek

Samsung heeft niet in detail gereageerd op de incidenten, maar zegt in een officiële verklaring wel dat het bedrijf “de zorgen snapt” over de vervangende toestellen. “We blijven de zaak snel onderzoeken om de oorzaak te vinden en zullen onze bevindingen zo snel mogelijk delen.”

De Note 7 verscheen halverwege augustus in de VS en enkele andere landen, maar moest vervolgens al gauw worden teruggeroepen na tientallen ongelukken door defecte batterijen. Sinds eind vorige maand worden vervangende exemplaren uitgedeeld aan klanten in onder meer de VS, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk.

Over het derde kwartaal verwacht Samsung meer winst dan vorig jaar, ondanks de problemen met de Note 7. De eventuele effecten van de reputatieschade die het bedrijf oploopt door de Note 7-problemen moeten echter nog duidelijk worden.

twitter

4 – Grote partijen hebben toch geen interesse in overname Twitter

Bron: Tweakers Hoewel Twitter in gesprek geweest zou zijn met Google, SalesForce en Walt Disney omtrent een mogelijke overname, hebben die partijen inmiddels geen interesse meer. Dat meldt het doorgaans welingelichte Bloomberg op basis van bronnen die bekend zijn met de zaak.

Twitter zou van plan geweest zijn om op vrijdag een vergadering met adviseurs te houden over de overnamemogelijkheden, maar die zou volgens de bronnen afgeblazen zijn. De potentiële kopers voor Twitter zouden een stap terug hebben gezet op aandringen van hun investeerders, die blijkbaar niet veel zien in geld stoppen in de microblog, die al langer moeite heeft met omzet draaien.

Het bedrijf zou al een nieuwe strategie klaar hebben liggen die het tij moet keren, als het definitief niet lukt om een koper te regelen. De dienst gaat dan meer inzetten op samenwerkingen met providers van videocontent, zoals sportwedstrijden, politieke debatten en entertainmentmedia. Het bedrijf wil live videostreams van deze partijen combineren met zijn mogelijkheid om via een hashtag te reageren op de inhoud, om zo de praktische waarde van de dienst te vergroten.

In de afgelopen twaalf maanden zijn de Twitter-aandelen op de markt met 35 procent gedaald in waarde, aldus Bloomberg. Hoewel de nieuwsberichten over potentiele overnames een positief effect hadden op die aandelenprijzen, is dat inmiddels ook weer teruggedraaid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s