De Digitale Media van 24 oktober 2016

A member of the media test drives a Tesla Motors Inc. Model S car equipped with Autopilot in Palo Alto, California, U.S., on Wednesday, Oct. 14, 2015. Tesla Motors Inc. will begin rolling out the first version of its highly anticipated "autopilot" features to owners of its all-electric Model S sedan Thursday. Autopilot is a step toward the vision of autonomous or self-driving cars, and includes features like automatic lane changing and the ability of the Model S to parallel park for you. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images

Photographer: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images

Onderwerpen:

  • Tesla Vision maakt met Nvidia Titan autonoom rijden waar!
  • Cyberaanval VS maakte gebruik van internet of things-apparaten
  • Kabinet wil dat politie beveiligingslekken geheim kan houden
  • Twitter blokkeert toegang van Amerikaans spionagebedrijf

Ad 1 – Tesla Vision maakt met Nvidia Titan autonoom rijden waar!

Bron: ZDNet.be – Elon Musk is een dromer. Gelukkig, want die moeten er zijn in de wereld. Net om die reden kan Elon zich ook niet aan deadlines houden. Dromen is nefast wanneer het realisme ver te zoeken is, tenzij je daar een sterk plan aan koppelt. Elon maakt zijn dromen waar tot nu toe. Wat hij wil, realiseert hij, ook al is de deadline meestal met enkele jaren gepasseerd. SpaceX is een ruimtevaartmastodont geworden, terwijl Tesla de autowereld op zijn grondvesten doet daveren. Nu de autonome wagen?

Tesla Vision op grond van Autonomy Level 5

Classification of autonomous driving:

Level 0: Automated system has no vehicle control, but may issue warnings.

Level 1: Driver must be ready to take control at any time. Automated system may include features such as Adaptive Cruise Control (ACC), Parking Assistance with automated steering, and Lane Keeping Assistance (LKA) Type II in any combination.

Level 2: The driver is obliged to detect objects and events and respond if the automated system fails to respond properly. The automated system executes accelerating, braking, and steering. The automated system can deactivate immediately upon takeover by the driver.

Level 3: Within known, limited environments (such as freeways), the driver can safely turn their attention away from driving tasks.

Level 4: The automated system can control the vehicle in all but a few environments such as severe weather. The driver must enable the automated system only when it is safe to do so. When enabled, driver attention is not required.

Level 5: Other than setting the destination and starting the system, no human intervention is required. The automatic system can drive to any location where it is legal to drive.

Nvidia Titan
Musk is geen stommerik. Wanneer hij zegt dat de gloednieuwe Autopilot volledig autonoom kan rijden, zal dat ook lukken op technisch vlak. De nieuwe wagens krijgen tenslotte acht 360°-camera’s aan boord en twaalf ultrasonische sensoren om objecten te identificeren. Tot slot is er nog een globale radar die de omgeving kan zien ongeacht de weersomstandigheden. De meeste merken houden vast aan een Lidar-sensor (draaiende laser op het dak) om de omgeving te scannen, maar wie wil er nu iets in de vorm van een zwaailicht op zijn dak? Bij Tesla zie je niets, het ziet er nog steeds uit als een normale wagen.

Lees meer
Zoveel sensoren vragen om brutaal veel rekenkracht. Een kleine supercomputer. Tesla heeft daarvoor bij Nvidia aangeklopt, met een verrassend resultaat. Als we Electric.comogen geloven, zit er in elke nieuwe Tesla een Nvidia Titan (nergens bericht of het over de Pascal-variant gaat of niet). Nvidia heeft zelf hardware op de markt voor autonome wagens onder de noemer Drive PX2. Veelbelovend, maar peperduur. Dan is een Titan in combinatie met een eigen neuraal netwerk van Tesla zelf een budgetvriendelijkere optie. De marketingnaam klinkt als volgt: Tesla Vision. Alles is 100% in het beheer van Tesla, om een probleem zoals met MobilEye te voorkomen.

Het nieuwe platform is 40 keer sneller dan het oude systeem in alle huidige Tesla’s, gelukkig. Ik heb ondertussen 1 jaar ervaring met de huidige Autopilot, en dat is niet meer dan een slim hulpmiddel dat op een marginaal hoger niveau staat dan de concurrentie. Eén camera vooraan, één ultrasone sensor en de parkeersensoren, meer kan een huidige Tesla niet raadplegen aan data. Veertigmaal meer computerkracht lijkt me voldoende om de wereld rondom de wagen te begrijpen. Pech voor de huidige bezitters: de hardware kan niet worden ingebouwd in ‘oude’ modellen. De kosten zouden veel te hoog liggen om nuttig te zijn.

Tussenoplossing
De hardware lijkt me hiermee klaar, maar dan begint de uitdaging pas voor Tesla. Ze hebben geluk dat ze het afgelopen jaar bijzonder veel data hebben kunnen verzamelen bij alle AutoPilot-rijders, inclusief talloze software-updates met aanpassingen. Die data kunnen ze gebruiken om AutoPilot 2.0 in gang te trappen, ook al heeft Tesla eerst nog een korte fase nodig om de data te analyseren wanneer de eerste wagens op de baan rijden met de nieuwe hardware.

Nadeel: nieuwe bestellingen krijgen waarschijnlijk niet Autopilot vanaf dag één, want de oude versie bestaat niet voor hen. Balen, zeker wanneer je weet dat de optie 5.600 euro kost bij bestelling of 6.800 euro na levering. Musk zegt dat Autopilot 2.0 beschikbaar zal zijn vanaf eind 2016. Uit ervaring weten we ondertussen dat hij Q2 2017 bedoelt. Maar daarop wachten is geen drama, dat duurt immers zo lang niet.

Bèta-testers
Om 100% autonoom te rijden, moet je betalen voor een extra software-update. Ofwel 3.400 euro bij bestelling, ofwel 4.500 euro na levering. Beschikbaarheid? Onbekend. Een veel zwaardere pil om te slikken. Om die optie te kunnen activeren, zijn er nog heel wat stappen nodig. De eerste is vrij duidelijk: zoveel mogelijk data verzamelen van elke Tesla-wagen op de baan om alles zo goed mogelijk te kalibreren. Zeker met de komst van de Model 3 die ook dezelfde hardware aan boord gaat hebben, zullen er snel genoeg wagens rondrijden om autonoom rijden realiteit te maken.

De grootste variabele is echter de stoffige wetgeving. Zolang die autonome wagens niet erkend worden op onze wegen, blijf je vastzitten bij Autopilot 2.0 zonder het autonome gedeelte. Dan zit je daar met je dure optie waar je geen gebruik van kan maken. Deze Autopilot 2.0-aankondiging kwam als een donderslag bij heldere hemel, en Elon Musk zal waarschijnlijk deze functie zo snel mogelijk willen proefdraaien en uitrollen naar bèta-testers. Het grote voordeel van software-updates over-the-air: je kan direct op elke mogelijke schaal experimenteren, testen en beveiligen. Benieuwd hoe hard ze tegen de schenen gaan schoppen van regeringen wereldwijd.

Taxi Tesla
De grootste troef die Tesla achter de hand houdt, wordt in kleine letters geschreven.
De grootste troef die Tesla achter de hand houdt, wordt in kleine letters geschreven. Wanneer je de autonome optie aanvinkt, geef je ineens ook de goedkeuring dat je deze functie enkel mag gebruiken om te carpoolen en om familie en vrienden te vervoeren. Van zodra je er geld aan wil verdienen, moet je jezelf registreren bij het Tesla Network.

Kort samengevat: Tesla wil niet dat jij met alle winst gaat lopen wanneer je een wagenpark met autonome taxi’s aanlegt. Het wil een deel van de koek, en hiermee opent het ook klaar en duidelijk een toekomstige oorlog met Uber, Lyft en andere concurrenten. Het nieuws bleef onder de radar, maar deze zet zou goud waard kunnen zijn voor Tesla. Zelfs wanneer het samenwerkt met grote taxi-diensten in de toekomst, dan nog verdient het een vast percentage. Een (dure) wagen verkopen en daarna opnieuw langs de kassa passeren, een sluwe zet van Elon Musk.

Haas/schildpad
Indien Tesla deze innovatie voor elkaar krijgt in 2018, steekt het opnieuw alle autofabrikanten de loef af op dezelfde manier als het de Model S in 2012 introduceerde. Tot op vandaag heeft geen enkel merk een pasklaar antwoord met een vergelijkbaar rijbereik, iets wat in 2017 enkel door de Opel Ampera-e wordt benadert als ‘kleine auto’. Andere fabrikanten zoals Audi mikken op 2018 of 2019 voor hun eerste elektrische wagen met groot bereik, zes tot zeven jaar na Tesla.

Wanneer Tesla het voor elkaar krijgt om tegen 2018 zijn autonome software te lanceren, en plotsklaps ook al 100.000 wagens op de baan heeft die ervan kunnen genieten, is de voorsprong alweer een feit. Ik vermoed wel dat er deze keer geen 7 jaren nodig zullen zijn voor de concurrentie om Tesla in te halen, maar het gaat veel autofabrikanten opnieuw pijn doen.

Aloude stoffige bedrijven als Mercedes, Ford of Audi schuwen de riciso’s, terwijl Tesla als een dartele hinde continu innoveert. Een auto is al lang niet meer een auto, maar een computer op wielen. Wie de beste software heeft, wint. Tesla heeft zijn troeven op tafel gelegd, nu de concurrentie nog.

Ad 2 – Cyberaanval VS maakte gebruik van internet of things-apparaten

Bron: NUDe enorme cyberaanval op het belangrijke internetbedrijf Dyn, die vrijdag een groot deel van het Amerikaanse internet aan de oostkust platlegde, maakte gebruik van internet of things-apparaten. 

Dat zijn apparaten zoals printers, digitale videorecorders en slimme thermostaten die met het internet verbonden zijn. Ze hebben allemaal een eigen IP-adres en kunnen daarom, als ze geïnfecteerd zijn met malware, gebruikt worden voor DDoS-aanvallen.

Bij een DDoS-aanval wordt informatie van websites zo vaak opgevraagd dat de servers bezwijken. De hackers gebruikten daarvoor vaak meerdere computers die met schadelijke software zijn besmet.

Ook de aanvallen op bedrijven die de Olympische Spelen in Rio steunden werden uitgevoerd door een botnet van IoT devices.

In September, a hacker going by the name Anna Senpai released the source code of the Mirai botnet on the underground hacking community called Hackforums. The Mirai botnet enslaves vulnerable IoT devices such as security cameras, DVRs and internet routers by infecting them with malware, thus creating a digital army of zombie-like devices that can be used in large DDoS attacks.

It is still unclear as to the attackers’ motivation in having targeted Dyn. While some security experts have speculated that the attacks may have been an extortion attempt, others theorised that it may have been an ideal publicity gimmick. It is also possible that the attacks on Dyn were meant to have targeted specific tech giants.

Adam Horsewood, Senior Security Consultant at MWR Infosecurity told IBTimes UK, “The attack on DYN could well be a form of advertising. DYN provide a DDOS defense service, protecting clients from the very same sort of attacks that they are now suffering

Essentieel voor internet
Dyn is een bedrijf dat een deel van het Domain Name System (DNS) herbergt. DNS is een cruciaal onderdeel van het internet. Het zet URL’s als bijvoorbeeld iCity.nl om in een getallenreeks die computers gebruiken om met elkaar te communiceren. Als dat wegvalt, kunnen websites niet meer opgevraagd worden.

Volgens Dyn ging het om “zorgvuldig geplande en uitgevoerde aanvallen” die worden gedaan met “tientallen miljoenen IP-adressen per keer“. Een woordvoerder van het bedrijf zei tegen de New York Times dat “dit geen alledaagse DDoS-aanval” was.

Behalve Spotify en Twitter maken ook onder meer Netflix, Wired, PayPal, Reddit en GitHub gebruik van de DNS-servers van Dyn.

Onderzoek
Het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft laten weten onderzoek te doen naar “alle mogelijke oorzaken” van de aanval op de internetinfrastructuur.

Waarschijnlijk werkt de recherchedienst FBI mee aan het onderzoek, aldus twee Amerikaanse functionarissen tegenover persbureau Reuters.

Op Dynstatus.com geeft DYN zijn eigen mening over wat er precies vrijdag gebeurde:

On Friday October 21, 2016 at approximately 11:10 UTC, Dyn came under attack by a large Distributed Denial of Service (DDoS) attack against our Managed DNS infrastructure in the US-East region. Customers affected may have seen regional resolution failures in US-East and intermittent spikes in latency globally. Dyn’s engineers were able to successfully mitigate the attack at approximately 13:20 UTC, and shortly after, the attack subsided. See original status post here: https://www.dynstatus.com/incidents/nlr4yrr162t8.
At roughly 15:50 UTC a second DDoS attack began against the Managed DNS platform. This attack was distributed in a more global fashion. Affected customers may have seen intermittent resolution issues as well as increased global latency. At approximately 17:00 UTC, our engineers were again able to mitigate the attack and service was restored.

Ad 3 – Kabinet wil dat politie beveiligingslekken geheim kan houden

Bron: NU – Het kabinet wil dat de politie geheime beveiligingslekken moet kunnen gebruiken om de computers van criminelen te hacken. Zulke lekken mag de politie dan ook een tijd geheim houden. 

Dat wil het kabinet binnenkort voorstellen, stellen bronnen in Den Haag tegen de Telegraaf. Er wordt al enkele jaren gewerkt aan een nieuwe versie van de Wet computercriminaliteit, die de politie toestemming zou geven om verdachten te hacken.

Daarbij was echter nog onduidelijk in hoeverre de politie toestemming zou krijgen tot zogenoemde zero-day-lekken, die nog niet bekend zijn bij de maker van de kwetsbare software of hardware.

Eerder dit jaar zei de Nationale Politie zulke lekken te willen gebruiken, maar beloofde plaatsvervangend hoofd Inge Philips dat deze vervolgens direct zouden worden gemeld bij het Nationaal Cyber Security Centrum, zodat ze kunnen worden gedicht. Volgens de bronnen van de Telegraaf zal dat dus niet verplicht worden.

Langer wachten
Het kabinet wil dat de politie juist kan wachten met het melden van softwarelekken. Dat zou opsporingsdiensten de gelegenheid geven om vaker een beveiligingsgat te gebruiken, voordat een software-update de mogelijkheid blokkeert.

Software blijft dan volgens critici langer onveilig. Naast opsporingsdiensten zouden ook hackers de nog niet gemelde beveiligingsproblemen kunnen benutten, mits zij hiervan op de hoogte zijn.

Momenteel bestaat er nog geen wettelijke bevoegdheid voor de politie om computers te hacken, al is dat in het verleden al wel meermaals gebeurd. Alleen de inlichtingendiensten mogen momenteel zero-day-lekken verzamelen en gebruiken.

Daily Dot

Ad 4 – Twitter blokkeert toegang van Amerikaans spionagebedrijf

Bron: NU – Twitter heeft toegang tot zijn commerciële data geblokkeerd voor het Amerikaanse SnapTrends. Het bedrijf gebruikte de informatie om inlichtingendiensten te helpen. 

Daarmee heeft Twitter het contact verbroken met SnapTrends, meldt The Daily Dot.

Following its decision last week to suspend its data agreement with Geofeedia, Twitter has severed ties with yet another leading intelligence firm specializing in social media surveillance.

SnapTrends is an Austin, Texas-based company founded in 2012 that services police and national intelligence agencies across the country.

SnapTrends analyseerde tweets met een speciaal algoritme, om op deze manier uitgebreide profielen van verdachten samen te stellen. Deze data werd verkocht aan Amerikaanse politie-instanties.

Het bedrijf zegt dat het aantal arrestaties bij een anonieme [politie] organisatie met 400 procent steeg, nadat hun software daar werd gebruikt. 

Twitter arrived at its decision after being reached last Friday by the Daily Dot for comment concerning a cache of internal police records, obtained through public records requests, that detail the use of SnapTrends by numerous U.S. law enforcement agencies. Twitter introduced new contract terms this year to safeguard users against surveillance.

“SnapTrends was used to identify the location of Suspect Entered user handles. Their goal was 100 arrests, and they made 500 arrests,” the email said.

SnapTrends is one of at least a dozen companies whose sole purpose is social media surveillance. Advocates of the software describe it as essential to law enforcement operations, while touting the platform’s ability not only to catch criminals but to prevent crime.

Earlier this month, Facebook, Twitter, and Instagram severed their business relationship with Geofeedia over the way it used the social networks’ data, which echoes SnapTrends’ operation.

“Even though you obviously don’t need a warrant to read stuff that’s been published for the world to see, that doesn’t mean—as a policy matter—it’s a good idea for us to give our police license to engage in mass social media monitoring,” Jay Stanley, a senior policy analyst at the American Civil Liberty Union (ACLU), told the Daily Dot last month.

“We terminated Geofeedia’s access to Instagram’s API and the Topic Feed API because it was using these APIs in ways that exceeded the purposes for which they were provided,” a Facebook spokesperson told the Daily Dot in an email. “We will do the same for other developers that violate our policies.”

Eerder deze maand blokkeerden Facebook, Instagram en Twitter nog de toegang van Geofeedia, een bedrijf dat op vergelijkbare wijze  informatie verzamelde voor de politie.

 

Advertenties

Een gedachte over “De Digitale Media van 24 oktober 2016

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s