De Digitale Media van 14 november 2016

iDIN

Onderwerpen:

  • Slimme toetsenbord Swiftkey komt met incognito-modus
  • Facebook beperkt mogelijkheid om te adverteren op basis van ras
  • Ziggo eist 1,6 miljoen euro van verkoper gekraakte settopboxen
  • Door banken ontwikkelde inlogmethode komt breed beschikbaar

1 – Slimme toetsenbord app Swiftkey komt met incognito-modus

Bron: NU – De virtuele toetsenbordmaker Swiftkey komt met een incognito-modus voor alle gebruikers. Dat meldt de site PhoneArena zaterdag. De keuzemogelijkheid voor anonimiteit bestond al in de bètaversie. 

De incognito-modus is handmatig in te schakelen. Eerder werden er zorgen geuit over de privacy rond de toetsenbordapp. De makers verklaarden dat Swiftkey geen zaken als wachtwoorden of creditcardnummers opslaat.

Swiftkey is een populaire toetsenbordapp voor Android en iOS met tientallen miljoenen downloads. Vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door Microsoft, volgens de Financial Times werd er 250 miljoen dollar voor betaald.

Voorspellen
Het toetsenbord gebruikt een kunstmatig neuraal netwerk om te voorspellen wat gebruikers willen typen. Dat moet op termijn met hele zinnen kunnen doordat de app de context van de tekst zo goed mogelijk interpreteert.

Daarnaast corrigeert Swiftkey, eerder dit jaar meldde WIRED dat Swiftkey 21 procent van de getypte woorden verbetert. In de app is het ook mogelijk om tot vijf talen door elkaar te typen zonder handmatig de instellingen te hoeven veranderen.

Let op: Microsoft betaalde niet voor niets 250 miljoen dollar voor deze app. Niet alleen om de slimme technologie, die het prima zelf kan bouwen, maar de app verzamelt ook data. Wat er met de data gebeurt, en in hoeverre die data gebruikt wordt voor bijvoorbeeld profiling, wordt op de site toegelicht, maar het is aan jou of je dat vertrouwt.

“If the app crashes, anonymous info about the crash will be sent to Google and to us.” en ook “if you have Backup & Sync enabled, you give explicit permission for your personal language model data to be stored on our servers and processed to ensure prediction consistency between your devices. If you elect to use the SwiftKey Account personalization services, you give explicit permission for our servers to process your personal message data from these services, in order to improve the word predictions that SwiftKey gives you.”

Andere toetsenborden zijn: Swype (Nuance) en Path Input (NL). iCulture maakte een vergelijk en zet Swiftkey op #1, gevolgd door Swype en Path Input (#3). Over de privacy van Swiftkey uiten ook zij hun zorgen.

2 – Facebook beperkt mogelijkheid te adverteren op basis van ras

Bron: NUFacebook beperkt de mogelijkheden voor adverteerders om hun berichten voor gebruikers met bepaalde etnische achtergronden te verbergen. 

Advertenties die te maken hebben met huisvesting, werk en het verstrekken van leningen kunnen niet meer worden gericht op specifieke etnische groepen, zo maakt Facebook vrijdag bekend.

Het sociale netwerk voert de verandering door nadat er ophef was ontstaan over de mogelijkheid om bepaalde bevolkingsgroepen uit te sluiten bij het plaatsen van advertenties. ProPublica toonde aan dat het bijvoorbeeld mogelijk was om een advertentie voor huizenverkoop of -verhuur te plaatsen, maar deze niet te laten zien aan burgers met een Afro-Amerikaanse, Aziatisch-Amerikaanse of Latino-afkomst.

Dat is mogelijk in strijd met de Amerikaanse wet, die voorschrijft dat niet mag worden gediscrimineerd bij het aanbieden van huisvesting. Facebook is daarom aangeklaagd door een groep gebruikers.

Zorgen
Facebook erkent dat beleidsmakers en burgerrechtenbewegingen hun zorgen hebben geuit over de advertentiemogelijkheden van het sociale medium. “We nemen deze kwesties serieus”, schrijft beleidschef Erin Egan vrijdag. “Facebook staat niet open voor discriminerende advertenties.”

Naast de nieuwe beperkingen zal Facebook zijn beleid ook verduidelijken. Adverteerders moeten in het vervolg beloven dat zij niet zullen discrimineren en zullen worden geïnformeerd over de wettelijke beperkingen.

Note: De film The Big Short (2015, genomineerd voor een Oscar voor Best Picture) legt heel mooi uit hoe groot deel van de ellende met hypotheken in de VS kwam voort uit het verstrekken van hypotheken aan mensen van etnische achtergrond, waarvoor kredietverstrekkers steevast een hogere commissie aan tussenpersonen verstrekte. Het rendement op zogenaamde synthetische CDO’s (verpakte hyptheken, creditcardschulden, etc) was zo hoog, dat banken zoveel mogelijk hypotheken probeerde te verpakken en zo de winst wilden laten toenemen. Omdat de leningen werden doorverkocht aan investeerders, terwijl de rating agencies steevast bijna alle verpakte CDO’s een A-rating gaven, was er geen enkele rem op het binnenhalen van de vrijwel ongedekte hypothecaire leningen.

3 – Ziggo eist 1,6 miljoen euro van verkoper gekraakte settopboxen

Bron: De Stentor – Een 36-jarige Apeldoorner die verdacht wordt van fraude met abonneetelevisie heeft een vordering van 1,6 miljoen euro van providers Ziggo en UPC aan de broek gekregen. De man zou zogeheten dreamboxen verkocht hebben waarmee tv-kijkers illegaal abonneezenders konden ontvangen.

Dat bleek vrijdag uit de rechtszaak die diende in Zutphen. Het waren UPC en Ziggo – inmiddels samen één bedrijf – die samen met Irdento, het bedrijf dat de versleutelingstechniek maakt voor abonneetelevisie, de politie op de hoogte stelde van een eigen onderzoek naar fraude. De politie hield eind 2013 zeven verdachten aan voor ‘card sharing’-fraude. Om abonneetelevisie te ontvangen moet een abonnement afgesloten worden. Maar de verdachten omzeilden die vaak dure abonnementen door de versleuteling te kraken. Ze verkochten de door hen versleutelde dreambox, waarmee op een televisie abonneezenders ontvangen worden, op grote schaal tussen 2010 en 2013, denkt het Openbaar Ministerie. Er zouden honderden vervalste abonnementen aan de man gebracht zijn. Vandaar de hoge vordering van de twee providers.

Op Youtube zijn diverse video’s te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je een gehackte Dreambox met card sharing kunt instellen.

Vijf verdachten
In de zaak zijn vijf verdachten overgebleven, waarvan de 36-jarige Hakan A. uit Apeldoorn een van de hoofdverdachten is. Dat blijkt alleen al uit het feit dat de vordering van de providers alleen tegen hem is ingediend. De vordering kwam als een verrassing voor de rechtbank. A. was vrijdag niet in de rechtszaal: hij verblijft in Turkije en is volgens zijn raadsman niet van plan naar Nederland te komen. Hij was onder valse voorwendselen door het OM eind 2013 naar Nederland gelokt en werd tot zijn schrik vastgezet. ,,Ik zie nu geen reden hem opnieuw vast te zetten”, zei de officier van justitie.

Ontkennen
Dat zijn komst naar Nederland wel gewenst is, kwam uit de koker van de raadsman van de 58-jarige Sonja H. uit Apeldoorn. Zij zou de fraude samen met A. gepleegd hebben maar ze ontkende stellig ook maar iets met de zaak te maken te hebben. Haar zaak en die van A. zijn vrijdag aangehouden om het Openbaar Ministerie de kans te geven de hoofdverdachte te horen.

De zaak tegen de Apeldoorners wordt vermoedelijk over een halfjaar hervat.

4 – Door banken ontwikkelde inlogmethode komt breed beschikbaar

Bron: Tweakers – Nederlandse banken gaan de identificatie- en inlogdienst iDIN beschikbaar stellen voor webwinkels, verzekeraars en overheidsdiensten. Met de dienst fungeren de banken als tussenpersoon om de identiteit van de persoon die inlogt te garanderen.

De brede beschikbaarheid volgt op een proef met iDIN door de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. Volgens de Betaalvereniging Nederland was die proef succesvol en is de inlogmethode daarom gereed om breed aan te bieden. Webwinkels en andere diensten die gebruik willen maken van iDIN moeten een contract afsluiten met ABN Amro, ING, Rabobank of SNS.

Banken moeten zelf de identiteit van internetters verifiëren bij het openen van bankrekeningen door klanten. Die garantie van de identiteit zetten ze nu in voor de nieuwe inlogmethode. Bij websites en diensten die de methode gebruiken, kunnen internetters straks hun eigen bank selecteren waarna ze doorverwezen worden naar het iDIN-inlogscherm. “Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent”, zegt Piet Mallekoote, directeur van de Betaalvereniging.

De dienst lijkt daarmee op de werking van iDeal, maar is niet voorbehouden aan online betalingen. Webwinkels die inloggen met iDIN mogelijk maken, krijgen geen inzage in de saldo- en transactiegegevens van de klant van de bank en omgekeerd krijgen banken geen inzicht in bezochte webpagina’s en bestellingen.

Wel stuurt iDIN persoonsgegevens op verzoek van webwinkels en diensten, zoals naam, adres, leeftijd of geslacht. De gebruiker ziet daarbij welke gegevens opgevraagd worden en moet ook nadrukkelijk toestemming geven voor de overdracht. Gaat hij of zij niet akkoord dan is iDIN in dat geval niet te gebruiken en moet eventueel een traditionele inlog met accountnaam en wachtwoord gekozen worden. Met iDIN kunnen diensten bijvoorbeeld leeftijdsclassificaties instellen, bijvoorbeeld voor de verkoop van alcohol.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s