De Digitale Media van 27 februari 2017

nokia-3310-20171

Onderwerpen:

  • World Mobile Congress Barcelona – Samsung Galaxy Book en Tab S3
  • Nieuw versie van Nokia 3310 gaat 49 euro kosten (tevens 5 en 6)
  • Oplichters proberen ‘downloadboete’ te innen met nepbrief
  • Snapchat groeit steeds minder snel in Nederland

WMC – Samsung Galaxy Book en Tab S3

Bron: Tweakers – Samsung heeft dan misschien geen Galaxy S8 meegenomen naar dit Mobile World Congress, maar het heeft wel twee opvallende tablets laten zien. De Tab S3 is de interessantste Android-tablet van de fabrikant in lange tijd, met courante hardware en interessante functies.

20014178271

De Galaxy Book moet een heel nieuwe lijn van tablets met Windows starten, en is in feite de opvolger van de TabPro S van vorig jaar. Samsung richt zich nadrukkelijk op zakelijk gebruik en door de combinatie van pen en toetsenbordcover is het een concurrent voor de Surface-lijn van Microsoft.

Daarmee zet Samsung een dubbele aanval in op de tabletmarkt. De ene is op de iPad Pro van Apple, de andere op de Surface-lijn van Microsoft en die categorie van apparaten. Het is een belangrijke stap en toont dat Samsung op de markt van high-end tablets marktaandeel wil winnen.

20014178291

De Tab S3 gaat begin april in de Benelux in de verkoop met een prijs van 679 euro voor de wifi-versie en 769 euro voor de 4g-variant. De Book komt voorlopig niet naar Nederland en de prijzen zijn ook internationaal nog niet bekend, maar liggen in elk geval ‘hoger’ dan de Tab S3. Dat is nog een bijkomend effect van tablets die serieuzer worden: de prijzen worden ook serieus hoger dan voorheen. Het speelkwartier op de tabletmarkt is duidelijk voorbij.

Nieuw versie van Nokia 3310 gaat 49 euro kosten

Bron: TweakersHMD heeft op een eigen evenement voorafgaande aan telecombeurs Mobile World Congress de Nokia 3310 aangekondigd. Het toestel heeft dezelfde naam als de klassieker uit het jaar 2000. De ‘dumbphone’ daait op het Nokia Series 30+-besturingssysteem en ondersteunt alleen 2g.

Volgens HMD heeft de nieuwe Nokia 3310 met zijn 1200mAh-accu een gesprekstijd van 22 uur en een stand-bytijd van een maand. De telefoon heeft een 2,4″-kleurenscherm met een resolutie van 320×240 pixels. Er is 16 megabyte opslagruimte aanwezig en dat kan worden uitgebreid met een micro-sd-kaartje.

NOKIA is a human centricity brand.

Er zit een 2-megapixelcamera in de telefoon en het toestel heeft een 3,5mm-jack voor audio. In de software is een fm-radio en mp3-speler aanwezig. De nieuwe Nokia 3310 heeft afmetingen van 115,6×51,12,8mm.

Het toestel komt in het tweede kwartaal op de markt in verschillende kleurstellingen. De rode en gele uitvoering hebben een glanzende afwerking, de donkerblauwe en grijze variant zijn mat uitgevoerd. De adviesprijs zal 49 euro bedragen.

Meer informatie is te vinden op http://www.nokia.com/en_int/phones

HMD komt ook met een nieuwe versie van het spel Snake, dat oorspronkelijk op toestellen als de klassieke Nokia 3310 verscheen. De nieuwe versie is een multiplayergame en is te spelen in Messenger, via het Instant Games-platform van Facebook.

De live presentatie van NOKIA was overigens leuk om te bekijken. Daar werd uitgelegd hoe NOKIA design tot kunst hebben verheven (de meesten zullen in de stijl en stem Jonathan Ivy van Apple herkennen). Daarnaast werd de Nokia 3, 5 en 6 aangekondigd. Beide toestellen draaien puur Android, worden elke maand automatisch geupdate naar de nieuwste versie. Beveiliging staat bovenaan. Alle 3 modellen zijn uit 1 blok aluminium gemaakt.

Oplichters proberen ‘downloadboete’ te innen met nepbrief

Bron: NU – Oplichters sturen nepbrieven uit naam van filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW), waarin wordt gevraagd om een schadevergoeding wegens het illegaal downloaden van een film.

De Fraudehelpdesk zegt meerdere meldingen te hebben gekregen van mensen die de brief hebben ontvangen. DFW heeft laten weten dat de brieven niet door het bedrijf zijn verstuurd.

nepfactuur-medium1

De criminelen stellen in de brief dat een boete van 150 euro moet worden betaald, maar dat dat bedrag wordt verlaagd naar 52,74 euro als binnen acht dagen wordt betaald.

Illegaal
Opmerkelijk genoeg maken de criminelen misbruik van het feit dat Dutch FilmWorks vorig jaar heeft aangekondigd schadevergoedingen te willen eisen van mensen die illegaal films downloaden. Er zou inderdaad een schikking van 150 euro worden voorgelegd aan downloaders.

De criminelen schrijven in de brief dat het gedoogbeleid rond downloaden uit illegale bron, gesteund door de thuiskopieheffing op blanco cd’s, dvd’s en harde schijven, in 2014 door het Europees Hof van tafel is geveegd. Dat klopt inderdaad, en sindsdien is het downloaden van auteursrechtelijk materiaal in Nederland illegaal.

Woordvoerder Mirjam de Rover van Dutch FilmWorks zegt tegen NU.nl dat het bedrijf nog geen schadevergoedingen heeft geëist van illegale downloaders. “We zijn er inderdaad mee bezig, maar we zijn niet in het stadium dat er boetes door ons worden verstuurd.”

Verschillende Nederlandse internetproviders hebben eerder laten weten dat zij geen informatie van illegaal downloadende klanten willen doorgeven aan houders van auteursrechten, tenzij daar een gerechtelijk bevel voor is. De Rover roept ontvangers op om de brief weg te gooien.

Snapchat groeit steeds minder snel in Nederland

Bron: NU – Instagram wordt in Nederland steeds populairder, terwijl de groei van rivaal Snapchat lijkt af te vlakken.

Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper donderdag. Snapchat doet het onder tieners en twintigers nog wel goed: respectievelijk drie kwart en de helft van die bevolkingsgroepen heeft de app op zijn smartphone staan.

Het aantal installaties van Snapchat groeide in november nog met 67 procent op jaarbasis. In december was dit 40 procent. Vorige maand werd nog een stijging van 20 procent gemeten ten opzichte van januari 2016 (= verzadiging).

In de afgelopen ander anderhalf jaar nam het gebruik van Snapchat bovendien langzaam af. Werd de app eerder nog gemiddeld 23 dagen per maand gebruikt, afgelopen maand was dat gemiddeld 20 dagen per maand.

Instagram zag zijn aantal gebruiksdagen juist stijgen van 17 naar 19 per maand. Bovendien doet de app het een stuk beter bij dertigers en veertigers dan Snapchat.

Beursgang
Snap, het moederbedrijf van Snapchat, gaat binnenkort in New York naar de beurs, tegen een verwachte waarde van rond de 20 miljard dollar. Omdat de gebruikersgroei ook internationaal is afgezwakt, zijn steeds meer analisten kritisch op deze hoge waardering.

Trip Chowdhry van Global Equities Research noemde de aandelen Snap zelfs “totale troep”. Hij riep investeerders op om de beursgang te mijden.

Snapchat heeft wereldwijd zo’n 160 miljoen gebruikers. Dat is een stuk minder dan concurrenten Instagram en Facebook, die bovendien steeds meer functies van Snapchat overnemen. Ook Facebook-dochter WhatsApp kreeg deze week de mogelijkheid om statusupdates voor 24 uur te plaatsen, een functie die duidelijk geïnspireerd is door de Stories-functie in Snapchat.

Reden waarom Snapchat minder populair is:

De fotokwaliteit is laag, omdat op Snapchat alles video is, is de foto feitelijk een video van 1 frame, met de daarbij behorende lagere resolutie dan een foto.

Snapchat slurpt de batterij leeg van je smartphone. Er zijn manieren om dit te beperken, maar het leidt tot veel frustraties.

Veel functies die Snapchat uniek maakten zijn overgenomen voor Instragram en Whatsapp.

Het is lastig mensen toe te voegen, omdat een discovery feature ontbreekt. Instagram heeft die wel, doordat het data en gegevens gebruikt van grote broer Facebook.

Instagram heeft veel meer deelnemers, waardoor het logischer is dat mensen op dat platform zullen posten.

Instagram Stories is beter dan het orgineel: Snapchat Stories.

Hier tegenover staat overigens een bericht op CNBC dat Snapchat juist populariteit onder jongeren wint, terwijl Facebook snel verliest.

Overigens hebben ook Facebook en Linkedin daar last van, doordat de app op de achtergrond bezig blijven met het verzamelen van ‘informatie’. Op mijn iPhone 7 Plus gebruikt Facebook 31% van mijn batterij en Linkedin 22%. Terwijl ik hooguit 30 minuten per dag mijn Facebook check. Het komt waarschijnlijk door het steeds automatisch instarten (en bufferen) van de video’s.

Dat is ook terug te zien in het dataverbruik: van de 19 GB die ik verbruikte is 1,2 GB van Facebook (6%), terwijl de updates van alle apps in de appstore op 2,5 GB (12%) zitten. En ik heb echt heel veel apps op mijn iPhone draaien. Mail doet 1,2 GB (6%), Safari 2,3 GB (11%) en Netflix 2,5 GB (12%).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s