De Digitale Media (nieuwe stijl) van 27 maart 2017

Hate ads

Onderwerpen:

  • Nederlandse cybermilitairen straks deel van elke buitenlandse missie
  • Adverteerders keren YouTube de rug toe om reclame bij haatzaaiende inhoud

Nederlandse cybermilitairen straks deel van elke buitenlandse missie

Bron: NU – Het Defensie Cyber Commando (DCC) van het Nederlandse leger gaan ons land niet alleen beschermen tegen cyberaanvallen, maar zal ook worden ingezet bij militaire missies in het buitenland. Dat zegt de commandant van het DCC, generaal Hans Folmer, in een zaterdag gepubliceerd vraaggesprek met Trouw.

Er zijn zo’n tachtig militairen en burgers in training voor het in 2014 opgerichte Defensie Cyber Commando (DCC) van het Nederlandse leger. De eenheid is nog niet operationeel, maar moet in de toekomst het land helpen verdedigen bij een grootschalige cyberaanval.

Digital warfare

Daarnaast zegt Folmer te verwachten dat zijn eenheid deel gaan uitmaken van elke militaire missie in het buitenland. Naast verdedigingsmiddelen ontwikkelt de DCC ook zelf digitale aanvalswapens, zoals virussen en andere malware, die kunnen worden ingezet om de troepen ter plekke te ondersteunen. Meestal zal dat van achter een bureau in Nederland gebeuren.

Game of drones

Ernstige verstoring
“In Nederland is het beleid dat organisaties in principe zelf verantwoordelijk zijn voor hun digitale bescherming”, zegt Folmer. “Maar er kunnen situaties zijn waar wij ondersteuning bieden. Dat zal vooral gaan over aanvallen in het cyberdomein die fysieke schade veroorzaken, slachtoffers maken of voor een ernstige verstoring van de samenleving zorgen.” Dat geldt bijvoorbeeld voor het platleggen van een vervoers- of electriciteitsnetwerk.

China digital warfare

Bij militaire operaties in het buitenland kan het DCC worden ingezet als digitale gevechtseenheid. Folgers: “We kunnen militaire berichtgeving of het internet verstoren op plekken waar een Nederlandse patrouille actief is. We kunnen een brug hacken zodat we hem open kunnen zetten als de vijand wil oprukken, in plaats van dat onze collega’s hem bombarderen.”

Drone

 

Oorlogsrecht
Net zoals de reguliere strijdkrachten is de nieuwe cybereenheid gebonden door het oorlogsrecht. Er mogen bijvoorbeeld niet zomaar belangrijke burgersystemen worden platgelegd. “Bij het opzetten van een aanval kijkt er een jurist mee, en ook achteraf leggen wij verantwoording af over onze inzet”, aldus Folmer.

Drone army

Volgens de commandant is Nederland tot nu toe terughoudend met het digitaal terugslaan bij aanvallen uit het buitenland. In bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk is het eerder terugslaan om een afschrikkend effect teweeg te brengen nu een speerpunt in de digitale veiligheidsstrategie. Folmer laat het aan de Nederlandse politiek om te besluiten of daar in ons land ook verandering in moet komen.

Adverteerders keren YouTube de rug toe om reclame bij haatzaaiende inhoud

Bron: Tweakers – Grote Amerikaanse bedrijven waaronder Coca-Cola en Starbucks hebben in de afgelopen week hun advertenties op YouTube tijdelijk stilgelegd. Dit omdat hun reclame-uitingen bij haatzaaiende video’s getoond worden. Google heeft eerder al beloofd het probleem aan te pakken.

Na ophef over onder meer advertenties van de Britse overheid die verschenen naast extremistische video’s heeft Google beloofd zijn advertentiebeleid aan te scherpen. Zo wil het sneller overgaan tot verwijdering van reclame naast haatzaaiende inhoud.

Hate ad

In een blogpost refereert Google aan de eerdere ophef door te stellen dat ‘advertenties van merken verschenen bij inhoud die niet overeenkwam met hun waarden‘. Het bedrijf biedt daarvoor zijn verontschuldigingen aan.

Hoewel Google op dinsdag (zie hierboven) beloofde om zich meer in te zetten voor het loskoppelen van haatzaaiende inhoud en adverteerders die daar niet mee te maken willen hebben, is dit volgens een inventarisatie van de Wall Street Journal niet een operatie die erg snel uitgevoerd wordt. De Amerikaanse krant maakte in de dagen na de belofte van Google een verzameling van YouTube-video’s met haatzaaiende inhoud waarbij nog steeds reclame werd getoond van bekende Amerikaanse merken. Toen de bedrijven in kwestie ondervraagd werden over de situatie, stelden er meerdere dat ze hun advertentiepraktijken op YouTube tijdelijk stilleggen totdat Google de situatie kan verbeteren.

Hate ad

YouTube overweegt intussen zijn communityrichtlijnen aan te passen met betrekking tot wat voor inhoud is toegestaan op het platform. Daarnaast gebruikt het machine learning om ‘twijfelachtige’ inhoud op te sporen en te onderzoeken. Hoogstwaarschijnlijk is het echter zodanig moeilijk voor YouTube om automatisch haatzaaiende inhoud te scheiden van inhoud die alleen haatzaaiend lijkt in de ogen van een algoritme, maar dat in werkelijkheid niet is. In 2015 maakte YouTube-ceo Susan Wojcicki bekend dat er per minuut 400 uur aan beelden geüpload wordt naar de site, wat handmatige curatie ook moeilijk maakt.

Hate ad

The Wall Street Journal spreekt ervan dat Coca-Cola, PepsiCo, Wal-Mart, Dish Network, Starbucks, General Motors en tv-zender FX Networks hun advertenties op YouTube hebben stopgezet. Ook van Amazon en Microsoft werden advertenties getoond bij video’s die als haatzaaiend kunnen worden beschouwd. Microsoft zegt de situatie goed in de gaten te houden en Amazon was niet bereikbaar voor commentaar. Eerder deze week legden AT&T, Verizon en Johnson & Johnson hun advertentiepraktijken ook neer nadat de Times of London ook onderzoek had uitgevoerd naar de advertentiesystemen.

Hate ad

De Wall Street Journal plaatst de kanttekening dat deze praktijken naar alle waarschijnlijkheid al jaren aan de gang zijn, maar dat de adverterende bedrijven nu in actie komen omdat de media de kwestie in de schijnwerpers plaatsen.

Een marktanalist vertelt aan de Wall Street Journal dat de ophef rond de YouTube-advertenties tot op heden 26 miljard dollar van de marktwaarde van moederbedrijf Alphabet heeft weggevaagd. Als deze trend van afzeggende adverteerders zich doorzet, stelt hij, kan het Alphabet een miljard dollar aan omzet gaan kosten. Hij betwijfelt echter dat dit gebeurt, aangezien het YouTube-publiek dagelijks een miljard uur aan video’s kijkt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s