De Digitale Media van 24 april 2017

Onderwerpen:

  • T-Mobile verhoogt snelheid 4g-netwerk naar 300Mbit/s
  • Landelijke test met smartphone als ov-chipkaartvervanger start voor de zomer

T-Mobile verhoogt snelheid 4g-netwerk naar 300Mbit/s

Bron: Tweakers – T-Mobile is begonnen met het aanbieden van een downloadsnelheid van theoretisch 300Mbit/s op zijn 4g-netwerk. Iedere klant met een geschikt 4g+-toestel kan er gebruik van maken, maar pas na de zomer is de snelheid landelijk beschikbaar.

Op zijn site adverteert T-Mobile inmiddels met de downloadsnelheid van 300Mbit/s. “De snelheid is in de meeste gevallen tot 300Mbit/s download en tot 75Mbit/s upload. Alleen met een Basis Sim-abonnement of een PrePaid hou je een lagere snelheid”, schrijft de provider. Voor de maximale snelheid van 300Mbit/s hebben gebruikers een geschikt 4g+-toestel nodig.

Volgens de site BesteMobieleProviders.nl biedt T-Mobile (2015) gemiddeld de hoogste snelheid op haar mobiele netwerk. Waarbij aangetekend dat de meting, waarop de site zich baseert, is uitgevoerd door het ‘onafhankelijke’ buro DIKW, … in opdracht van T-Mobile.

Vodafone biedt op haar 4G+ netwerk een theoretische snelheid van 225 down/50 up.

KPN en Vodafone waren in 2014 al begonnen met 4G+.

T-Mobile bood pas sinds 2016 de ondersteuning hiervoor aan. Tot die tijd gooide het bedrijf 4GMax in de strijd, maar dat was marketingpraat: het was gewoon gebaseerd op standaard 4G.

4g+: hoe het werkt

Wat KPN en Vodafone met een lekker bekkende naam 4g+ noemen, is in feite een nieuwe release van de lte-standaard. Het 4g-netwerk waarmee alle Nederlandse providers begonnen, was lte categorie 4; 4g+ is lte categorie 6. Het grote verschil tussen die twee categorieën is carrier aggregation op twee verschillende frequenties. Waar met lte categorie 4 toestellen 4g-signalen kunnen verwerken in vier blokken van 5MHz, kan dat met lte categorie 6 met twee keer 20MHz, dus acht blokken van 5MHz, en op verschillende frequentiebanden.

De maximale snelheid van 4g wordt bereikt door blokken te ‘stapelen’. Die blokken zijn ieder 5MHz groot. Met een blok van 5MHz op 4g haalt een gebruiker in theorie maximaal 37,5Mbit/s. Met twee van die blokken haal je 75Mbit/s en met lte categorie 4 kom je dus tot 150Mbit/s. Die maximale snelheid is heel gangbaar, omdat providers vaak in een frequentieband vier blokken van 5MHz naast elkaar hebben.

Lte categorie 6, door providers 4g+ genoemd, kan in theorie dus tot 300Mbit/s, acht keer 37,5Mbit/s gaan. In Nederland is dat echter niet mogelijk; KPN en Vodafone kunnen vooralsnog maar zes blokken van 5MHz vrijmaken voor 4g en komen dus tot maximaal tot 225Mbit/s.

Zie hier voor een speedtest voor Tweakers: 4G+ is 60-75% sneller dan 4G.

In de praktijk kunnen klanten downloadsnelheden tot 150Mbit/s halen. Momenteel is dat 80Mbit/s bij de theoretische 4g-snelheid van 120Mbit/s. Vorig jaar activeerde T-Mobile al 4g+ op zijn netwerk voor een theoretische downloadsnelheid van 225Mbit/s. Wat de praktijksnelheden hierbij zijn, is niet bekend. De nieuwe snelheid van 300Mbit/s komt nog niet direct voor iedereen beschikbaar.

De woordvoerder van T-Mobile, Kathleen Loods, meldt aan Bestemobieleproviders dat de snelheidsverhoging na de zomer op het hele netwerk doorgevoerd moet zijn. De provider was vrijdagmiddag niet beschikbaar voor aanvullend commentaar.

T-Mobile zet de helft van de huidige 3g-frequenties op de 2100MHz-band in voor de hogere 4g-snelheid. Het spectrum in de 2100MHz-band dient als derde frequentie voor carrier aggregation, naast de 900MHz- en 1800MHz-banden. De 3g-snelheid blijft op 15Mbit/s, belooft het bedrijf. De capaciteit neemt wel af, maar omdat 3g minder gebruikt wordt zou dit geen impact hebben. T-Mobile voert sinds vorig jaar in Woerden testen uit met de hogere 4g-snelheid.

Landelijke test met smartphone als ov-chipkaartvervanger start voor de zomer

Bron: Tweakers – De openbaar-vervoerbedrijven, Translink, KPN en Vodafone willen na uitstel toch nog voor de zomer tienduizenden gebruikers van een simkaart met nfc-chip voorzien om inchecken met hun smartphone mogelijk te maken. Geïnteresseerden kunnen zich binnenkort aanmelden.

De Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven heeft deze maand al een eerste start gemaakt, in aanloop naar de landelijke proef. Tientallen reizigers kunnen bij HTM-trams in Den Haag met hun smartphone inchecken. In de komende maanden kunnen overige passagiers zich aanmelden bij KPN en Vodafone om mee te doen aan de test. Afhankelijk van de resultaten volgt een bredere uitrol, schrijft NRC.

De landelijke test voor het SmartOV-systeem heeft daarmee maanden vertraging opgelopen. In augustus vorig jaar liet de deelnemende bedrijven al weten dat nog voor het einde van 2016 tienduizenden klanten hun smartphone als ov-chipkaartvervanger moesten kunnen inzetten. De reden van de vertraging is niet bekend (zie tekst verderop). Een woordvoerder van de gezamenlijke ov-bedrijven zei toen dat de onderhandelingen met telecombedrijven ‘niet altijd even makkelijk waren’.

Er stond in 2015 al een artikel op Metro dat de proef zou worden uitgevoerd, maar er is vooralsnog weinig van terecht gekomen. Een vertraging van ruim een jaar is flink ..

Op de site iPhoned stond dat voor het eind van 2016 10.000 reizigers met hun smartphone en de Smart OV applicatie konden reizen ..

“De nieuwe Smart OV werkt als volgt. Je koppelt eerst je smartphone aan je OV-chipaccount via een speciale app. Zodra je pas via de app aan je chipkaart gekoppeld is, kun je de iPhone [red.: vooralsnog geldt dit alleen voor Android toestellen met NFC chip] gebruiken zoals je ook een OV-kaart gebruikt.

Eerder dit jaar (november 2015 tot februari 2016) werd deze functie al op kleine schaal getest, al waren smartphones met een NFC-chip toen de enigen die in- en uit konden checken met hun smartphone. Omdat Apple deze chip niet beschikbaar maakt voor externe partijen is het dus afwachten hoe de Smart OV iOS-app dit gaat omzeilen.”

De eerste test vond al in 2015 plaats. Al die tijd was reizen met korting niet mogelijk met SmartOV en dat is nog steeds niet het geval, blijkt uit het nieuwe bericht. Pas in een later stadium kunnen abonnementen en trajectkaarten worden toegevoegd. Het SmartOV-systeem werkt door een koppeling van simkaart aan een bankrekening en het systeem van de ov-chipkaart, waarna reizigers kunnen in- en uitchecken via nfc op de smartphone. Een SmartOV-app geeft reishistorie en saldo weer. Voorlopig werkt het alleen in combinatie met een Android-toestel met nfc.

“Het invoeren van andere betaalmogelijkheden dan de OV-chipkaart doe je niet zomaar. Zo moeten de hardware en software van de apparatuur bij alle vervoerders worden aangepast. Dit is uitdagend en moet zorgvuldig gebeuren. En het betekent ook dat er grote investeringen nodig zijn. Natuurlijk onderzoeken we ook alle mogelijke situaties, zodat reizigers straks niet worden verrast..”

Er komt dit jaar ook een test met inchecken met bankpassen. Deze had ook al vorig jaar van start moeten gaan en een half jaar moeten duren volgens Translink.

GMS Helpdesk komt wel met een verklaring voor de vertraging:

“De commerciële introductie van ‘Smart-OV’ heeft echter aan een zijden draadje gehangen. Voor de commerciële introductie stelde KPN en Vodafone volgens Bart Schmeink, voorzitter van Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, irreële eisen, waarschijnlijk vooral op het gebied van vergoedingen, zo schrijft Trouw.

Het Smart-OV systeem is namelijk gebaseerd op nieuwe type simkaarten waar een NFC chip in is geïntegreerd.

Deze simkaarten en NFC chips worden beheerd door de Nederlandse telecomproviders en willen uiteraard geld kunnen verdienen aan bedrijven die hiervan gebruik maken.

Na stugge onderhandelingen constateert Schmeink nu voorzichtige vooruitgang in de houding van KPN en Vodafone ten aanzien van het gebruik van hun simkaarten voor Smart-OV. Dit heeft er mede toe geleid dat tot het eind van dit jaar 10.000 OV-reizigers gebruik kunnen gaan maken van Smart-OV en daarmee kunnen gaan in- en uitchecken met hun smartphone.”

Naast het gebruik van een smartphone als alternatief voor een OV-chipkaart, wordt ook gewerkt aan een mogelijkheid om in- en uit te gaan checken met een bankpas. Veel bankpassen hebben in Nederland een NFC-chip waarmee contactloos betaald kan worden. Deze chip kan zonder problemen ook gebruikt worden om in- en uit te checken in het openbaar vervoer, waarbij reiskosten direct van de bankrekening geïncasseerd worden. Net als telecomproviders willen ook banken hier iets aan kunnen verdienen, wat invoering van deze mogelijkheid vooralsnog vertraagd.

Het systeem met de SIM-kaarten met NFC-chip werkt niet op iPhones, omdat Apple het niet toelaat dat derden de beschikking krijgen over de betaalmogelijkheid van het toestel. Zelf zegt het dat het de functies fysiek gescheiden heeft, zodat het 100% veilig zou zijn. Dat maakt wel dat applicaties van derden geen toegang krijgen tot NFC functies op een iPhone toestel. En dus ook geen gebruik kunnen maken van betalen via je smartphone (tot 25 euro) of met je smartphone gebruik te maken van het openbaar vervoer.

KPN stelt deze NFC SIM’s ter beschikking aan klanten, maar alleen voor Android, Blackberry 10 en Windows Phone. Hou er wel rekening mee dat als je je telefoon kwijt raakt en je hebt de toegang onvoldoende beschermt, dat anderen dan toegang hebben tot contactloos betalen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s