De Digitale Media van 18 september 2017

Onderwerpen:

  • Topman OM: We zijn niet klaar voor cybercriminaliteit
  • Persoonlijkheidsanalyse met IBM Watson in 1 seconde

Topman OM: We zijn niet klaar voor cybercriminaliteit

Bron: Volkskrant – Justitie in Nederland heeft onvoldoende kennis en mankracht om cybercriminaliteit tegen te gaan. Dat stelt topman Gerrit van der Burg van het Openbaar Ministerie zaterdag in het AD. Bovendien blijkt het in de praktijk ingewikkeld de daders te pakken.

We trekken er hard aan, maar we zijn er nog niet klaar voor‘, zegt hij in het interview. ‘We zijn van oorsprong geen digitale organisatie.’ Van der Burg, sinds drie maanden voorzitter van het College van procureurs-generaal van het OM, beschrijft hoe ze probeerden tien officieren van justitie met een cybersecurityachtergrond te krijgen. Hij vond er vier.

Alleen al de ontsleuteling van één iPhone kost volgens hem ‘enorm veel mankracht en expertise‘. Recent liep ook het kraken van een gecodeerde telefoon, gebruikt door criminelen, volgens hem uit op een mega-onderzoek.

Bijscholen niet genoeg
Het kabinet wil volgens Haagse bronnen in de nieuwe begroting structureel 25 miljoen euro extra vrijmaken voor cyberveiligheid

De wereld van de technologie verandert zó snel, dat het moeilijk is om bij te houden wat er allemaal gebeurt‘, aldus Van der Burg. ‘Het onvoorstelbare wordt voorstelbaar, als het gaat om cybercrime.’

Het kabinet wil volgens Haagse bronnen in de nieuwe begroting structureel 25 miljoen euro extra vrijmaken voor cyberveiligheid. Deskundigen denken dat dit slechts een fractie is van wat nodig is. D66 pleitte eerder voor een ‘Deltaplan cybersecurity’.

Het gebrek aan digitale kennis speelt in veel sectoren. De president van het gerechtshof Den Haag pleitte er onlangs voor elke rechtbank in Nederland uit te rusten met een aparte ‘cyberkamer’. Nederland heeft bijvoorbeeld relatief veel te maken met kwaadaardige software (malware). Het alleen maar bijscholen van rechters op dit gebied is volgens hem niet genoeg.

Ook defensie en de inlichtingendiensten kampen met een achterstand. Brigade-generaal Wilfred Rietdijk waarschuwde in een interview met de Volkskrant dat zij de digitale dreiging momenteel niet aankunnen. Volgens hem moet Nederland snel een nieuwe organisatie optuigen om buitenlandse dreiging, zoals manipulatie en beïnvloeding via fake nieuws, in kaart te brengen.

Persoonlijkheidsanalyse met IBM Watson in 1 seconde

Bron: diverse – Deze post komt tot stand naar aanleiding van een berichtje van een contact op Linkedin, Jeremy Waite. Hij noemt zichzelf ‘evangelist’ van Watson bij IBM. Hij is momenteel vooral bezig met IBM Watson, de software die jaren geleden al eens het spel Jeopardy won, maar nu op vele vlakken wordt ingezet als platform van kunstmatige intelligentie.

Jeremy legde een linkje voor waarmee je zelf IBM Watson kunt voeden met een stukje tekst (minimaal 100 woorden, maar 2000/3000 geeft een beter beeld), waarna Watson hieruit een persoonlijkheidsprofiel probeert op te stellen (Personality Insights).

URL: https://www.ibm.com/watson/services/personality-insights/

Storytelling is a process of injecting hormones in one’s brain that will create empathy, that will create trust.

Dat doet de software op grond van wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat bepaalde woorden, zinsconstructies en combinaties van woorden gelinked kan worden aan een persoonlijkheidskenmerk. Watson doet dat in een split second.

Watson is in staat om 10 miljoen records per seconde te verwerken, dat is ongeveer een halve gigabyte per seconde, wat weer gelijk staat aan wat een mens in zijn hele leven kan processen. Watson analyseert dus wat een mens in zijn hele leven verwerkt in 1 seconde.

Dit kun je door voor merken, verenigingen, groepen, individuen, steden, landen, etc.

Laten we eens een paar situaties bekijken:

Een merk kan met behulp van BlueMix (IBM Watson) een persoonlijkheidsanalyse van het eigen merk maken – niet zoals het bedoeld is, maar zoals het overkomt op anderen.

Een merk kan een concurrent analyseren, of een hele markt en op grond daarvan een identiteit aannemen die anderen nog niet hebben aangenomen.

Bedrijven kunnen aan de hand van uitingen in de social media, reacties aan de telefoon (transcripts), e-mail reacties, responses op marketing campagnes of content, een profiel van de klant maken en op grond daarvan de customer journey versnellen, vertragen of wijzigen. Er kunnen aanbiedingen worden gedaan, of aanbevelingen van vrienden worden aangedragen, al naar gelang de persoonlijkheidskenmerken van de klant.

Onderstaand zijn 3 video’s die laten zien hoe de fysieke winkel aan het veranderen is door onder meer digitale spiegels, pashokjes in allerlei kleuren (daglicht/avond/kantoor) en informatie over alle beschikbare kleuren/maten (de shop wordt webby, het web wordt shoppy), maar het zou nog beter worden als deze shop experience aan personality insights gekoppeld kunnen worden: wat vindt hij/zij mooi, hoe wil hij/zij geholpen worden, merkgevoelig of juist niet, prijsbewust of juist een big spender.

Politie zou aan de hand van berichten in social media een risico profiel kunnen opstellen van een aanstaande voetbalwedstrijd, of de rol en invloed van individuele personen. Of een groep criminelen in de gaten houden en de onderlinge verhoudingen in kaart brengen.

Merken kunnen een feel krijgen voor de sfeer rond een zelf georganiseerd event om te zien hoe er over het merk wordt gesproken.

Ik heb op grond van circa 2000 woorden een aantal van mijn blogs laten analyseren:

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s