De Digitale Media van 9 oktober 2017

Onderwerpen:

  • iPhones niet (langer) trager na update nieuwe versie iOS
  • De oorlog tussen Google en prijsvergelijkers is nog niet voorbij

Apple maakt oudere iPhones niet langzamer

Bron: NU – iPhones worden niet trager van nieuwe iOS-versies, blijkt uit een grootschalige studie. Dergelijke geruchten steken vaak op als Apple nieuwe iOS-versies uitbrengt.
Futuremark, ontwikkelaar van benchmark-software 3DMark, voert sinds 2016 een studie uit naar de prestaties van verschillende iPhones met verschillende versies van iOS.

Het bedrijf heeft meer dan 100.000 van die prestatietests uitgevoerd met zeven verschillende iPhone-modellen en drie versies van iOS. Zo heeft het bedrijf gekeken naar de iPhone 5S, het oudste iPhone-model dat de update naar het nieuwste iOS 11 heeft gekregen.

Overigens wordt er toch weer veel geklaagd over trage iPhones na de update naar iOS 11, maar dat is te verhelpen volgens de site OSX Daily. In eerste instantie zou de update 1-2 dagen vertraging moeten geven en je batterij sneller leeg laten lopen, maar na het her-indexen zou dat voorbij moeten zijn. Daarna is het vooral een kwestie wat opruimwerk, de background app refresh, verminderen van de UI effects, transparanties, etc.

Consistente resultaten
Met twee afzonderlijke tests is gekeken naar de prestaties van de processor en de grafische chip. Tussen april 2016 met iOS 9 en september 2017 met iOS 11 presteerde de geteste iPhone 5S elke maand consistent.

Ook de zes modellen die na de iPhone 5S verschenen, laten slechts verwaarloosbare schommelingen in testresultaten zien. De prestaties van de processor nemen in iPhones 6, 6S en 7 licht af, maar volgens Futuremark is die daling te klein om in het dagelijks leven op te kunnen merken.

Futuremark concludeert dat Apple de prestaties van zijn iPhones met nieuwe versies van iOS erg stabiel weet te houden. Dat sommige gebruikers denken dat hun toestel langzamer is na een grote update, komt volgens het bedrijf wellicht door apps die nog niet zijn geoptimaliseerd. Ook kunnen bepaalde nieuwe functies in iOS om meer rekenkracht vragen. Over het algemeen blijven de prestaties echter stabiel.

De oorlog tussen Google en prijsvergelijkers is nog niet voorbij

Bron: NU – Lange tijd waren prijsvergelijkingssites een belangrijk – en lucratief – onderdeel van het internet. De opkomst van Googles eigen ‘prijsvergelijker’ (Google Shopping) zorgde voor een schok in de sector. Kunnen een recordboete en een nieuw veilingsysteem voor verandering zorgen?

In juni was de kogel door de kerk: na een jarenlang onderzoek kreeg Google een boete van 2,4 miljard euro wegens machtsmisbruik met zijn zoekmachine. Nooit eerder legde de Europese Commissie zo’n hoge boete op.

Google had zijn eigen prijsvergelijker Shopping voorrang gegeven in de zoekresultaten en zo concurrenten oneerlijk benadeeld, oordeelde eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging).

Het was haar luidste waarschuwingsschot richting de techindustrie tot nu toe. Jullie mogen dan gigantisch en machtig zijn, leek ze te zeggen, maar in Europa wordt het niet geaccepteerd dat internetbedrijven hele sectoren voor zichzelf kapen.

Europese koepel van consumentenbonden (BEUC) concludeerde op basis van de uitspraak van de Europese Commissie: “Bij het zoeken zien consumenten op Google nu niet wat het interessantst voor hen is, maar wat Google het meeste oplevert. Het gedrag van Google is slecht voor de innovatie, omdat het consumenten ervan weerhoudt om concurrenten van Google te vinden via hun zoekmachine. Hierdoor is er minder keuze voor consumenten en dat kan leiden tot hogere prijzen.”

Ook Kieskeurig.nl zag het aantal bezoekers dalen door de introductie van Google Shopping en is dan ook blij met de uitspraak. “Zelfs als je zoekt op ‘kieskeurig.nl samsung’ zie je eerst Google Shopping-resultaten en dan pas de link naar Kieskeurig. Google verandert de zoekresultaten ten gunste van zijn eigen winst.” “Zelfs als we zouden willen, kunnen wij geen toegang krijgen tot de Google Shopping-balk”, zegt het bedrijf. “Google staat het Kieskeurig niet toe daarin te verschijnen. Tegen deze oneerlijke concurrentie kan niemand op.”

Ook de brancheorganisatie van Nederlandse webshops juicht de uitspraak toe. “De praktijken van Google hebben heel veel webwinkels geschaad”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “Als je als webshop in Google Shopping te zien wil zijn, moet je daar via een veiling je plek kopen. De hoogste bieder wint.”

Thuiswinkel.org stelt dat je eigenlijk gedwongen wordt aan de biedingsstrijd mee te doen, want Google Shopping staat altijd bovenaan de pagina. “Dat is oneerlijk, je eigen shoppingtool zo’n voordeel geven. En als winkel kun je geen eigen banner met afbeelding kopen op Google. Alleen een tekstadvertentie die veel minder opvalt.”

Voor prijsvergelijkers als Beslist.nl en Kieskeurig.nl was de uitspraak een opluchting. Zij zagen hun bezoekersaantal in de afgelopen jaren sterk afnemen, omdat steeds meer mensen via de Google Shopping-resultaten doorklikten naar webwinkels. Het aantal mensen dat via Google op andere prijsvergelijkers terechtkwam daalde fors.

Kees Verpalen van Beslist.nl verklaarde op 16 juni aan RTLZ dat kort nadat Google Shopping begon de bezoekersaantallen van Beslist.nl met de helft afnamen. “Google is een commerciële partij en zij hebben een snelweg aangelegd. Daarmee hebben ze een nieuwe busdienst verzonnen. Alleen hebben ze zichzelf het exclusieve recht gegeven om op die snelweg te rijden. Andere busdiensten weigeren ze de toegang”, besluit hij zijn analogie. “Voor steeds meer zoektermen zag je de afgelopen tijd dat Google Shopping-resultaten prominent bovenaan werden gezet. Daardoor is ons bezoekersaantal sinds 2015 gehalveerd, van zo’n 600.000 naar 300.000 per dag.”

In 2013 veranderde het algoritme van Google “letterlijk van de ene op de andere dag”, zegt directeur Ben Kerkhof van Vergelijk.nl. Bij zoekopdrachten waar de site normaal op pagina één stond, was dat nu ineens pagina vier of vijf. “Daar hebben wij veel zichtbaarheid mee verloren en dat heeft ons ook echt wel pijn gedaan.”

Kees Verpalen, directeur van Beslist.nl, zegt dat de jaarlijkse groei van zijn site werd omgezet in een daling. Van alle Google-bezoekers die zoeken naar een product, worden zes van de tien volgens hem nu door Googles eigen Shopping-dienst doorgestuurd naar webwinkels. Andere prijsvergelijkers vissen dus ineens in een veel kleinere vijver.

Froogle
Google Shopping begon vijftien jaar geleden als Froogle, en gebruikte ook de namen Product Search en Products. Lange tijd was de vergelijker een van vele losse Google-diensten, waar gebruikers van het bedrijf actief naartoe moesten surfen.

Erg veel aandacht leek Shopping echter niet te krijgen. Qua functionaliteit loopt de dienst nog altijd flink achter. Je kunt weliswaar opzoeken waar een bepaalde televisie het goedkoopst is, maar je kunt geen vergelijking maken tussen verschillende televisies van 55 inch met een OLED-scherm.

Toch werd Google Shopping geleidelijk steeds populairder. Volgens de Europese Commissie werd Shopping al vanaf 2008 voorgetrokken in de zoekmachine. Maar de grootste verandering kwam toen resultaten uit Shopping in een apart blok in de zoekresultaten terecht kwamen.

Met afbeeldingen van de betreffende producten was dit blok een stuk opvallender dan ‘normale’ zoekresultaten, en bezoekers kwamen plotseling veel minder vaak op de sites van prijsvergelijkers uit.

Het Shopping-blok doet zich voor als prijsvergelijker, maar is dat eigenlijk niet: webwinkels moeten betalen om erin terecht te komen. De Shopping-resultaten zijn dus advertenties, niet een neutraal overzicht van aantrekkelijke aanbiedingen.

Veiling
De Europese Commissie verplichtte Google deze zomer om een einde te maken aan zijn machtsmisbruik, maar zei niet hoe dat dan moet. Vorige week presenteerde Google als oplossing een veilingmodel, waarbij prijsvergelijkers in feite één van de Shopping-advertentieresultaten kunnen kopen.

Prijsvergelijkers bieden tegen Google zelf op de Shopping-posities. Als een Google-gebruiker op een product klikt, krijgt de vergelijker een vergoeding voor het doorsturen van de klant naar een webwinkel.

De Britse prijsvergelijker Foundem, een van de bedrijven die de originele aanklacht tegen Google indiende bij de Europese Commissie, is niet te spreken over dit model. Volgens Foundem gaat het veilingmodel prijsvergelijkers veel geld kosten, terwijl alle winst alsnog bij Google terechtkomt.

Daar is Verpalen van Beslist.nl het mee eens. “Je mag nu klant worden bij je concurrent. Dat is geen level playing field.” Terwijl de Europese Commissie wel heeft geëist dat Google zo’n gelijk speelveld moet creëren. “Het is gewoon een farce.”

Beslist.nl heeft er daarom voor gekozen om niet mee te werken aan het nieuwe Shopping-systeem, net als de andere grote Nederlandse prijsvergelijker Kieskeurig.nl. Verpalen wil zo ook een signaal sturen naar Brussel: dit is geen eerlijke oplossing.

Proef
Vergelijk.nl voert wel een proef uit met het nieuwe systeem. Volgens Kerkhof kan het veilingmodel een goede uitkomst bieden, maar is er nu nog wel veel op aan te merken.

Hij vindt het merkwaardig dat mensen via de Shopping-advertenties direct worden doorgestuurd naar een webwinkel, in plaats van naar de site van de prijsvergelijker zelf. Als mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘televisies vergelijken’ is het onlogisch dat ze direct worden doorgestuurd naar één bepaalde webwinkel, in plaats van naar een vergelijkingspagina, zegt hij.

Voorlopig wil Kerkhof blijven experimenteren met Google Shopping. Zijn bedrijf staat in contact met Google, maar ook met het team van eurocommissaris Vestager, die in de gaten houdt hoe het nieuwe Google-model in de praktijk werkt.

De prijsvergelijkers vinden dat de ingreep van de Europese Commissie er vooral voor moet zorgen dat consumenten beter af zijn. Volgens Foundem ligt de beste oplossing voor de hand: Google laat zijn eigen algoritmes bepalen welke resultaten het meest relevant zijn, zonder betalingen. Dat zou voor Google echter een flinke omzetdaling betekenen, dus het is onwaarschijnlijk dat de zoekgigant tot zulke radicale actie overgaat.

Monitoren
Als de Europese Commissie tot de conclusie komt dat Google geen einde heeft gemaakt aan zijn machtsmisbruik, dan kan wel opnieuw een boete worden opgelegd en kunnen verdere veranderingen worden geëist.

Een woordvoerder van de Commissie zegt dat “deze kwestie voorlopig nog wel even op ons bureau blijft liggen”. Google moet elke vier maanden een rapport insturen over zijn voortgang. Ondertussen monitort de Commissie zelf de situatie.

Een woordvoerder van Google wilde niet reageren voor dit artikel. Het bedrijf heeft al beroep aangetekend tegen de boete van de Commissie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s