De Digitale Media van 30 oktober 2017

Onderwerpen:

  • Facebook maakt herkomst van politieke reclames zichtbaar
  • Nieuwe beleid Twitter omtrent haatberichten gaat 22 november in

Facebook maakt herkomst van politieke reclames zichtbaar

Bron: NU – Facebook gaat gebruikers meer inzicht geven van wie advertenties afkomstig zijn en of ze onderdeel uitmaken van een bepaalde doelgroep. Dat maakte het sociale netwerk vrijdag in een blogpost bekend.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg kondigde in september al aan stappen te ondernemen om de herkomst van politieke advertenties zichtbaarder te maken. Het bedrijf zet nu uiteen wat er gaat gebeuren. In november start Facebook een test in Canada. Die wordt volgend jaar eerst naar de Verenigde Staten en daarna naar de rest van de wereld uitgerold.

Met de test kunnen gebruikers zien welke advertenties door Facebook-pagina’s worden uitgegeven. Ook zijn daarbij de kosten en de doelgroep van de reclame te zien.

Politieke adverteerders moeten hun identiteit en locatie met het nieuwe systeem altijd bevestigen aan Facebook, stelt het bedrijf. Advertenties met een politieke lading worden voortaan als zodanig gelabeld in het nieuwsoverzicht van het netwerk. Gebruikers kunnen zelf doorklikken om te zien wie ervoor heeft betaald.

Russische inmenging
Facebook maakt advertenties transparanter na kritiek over mogelijke Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Russische accounts op sociale media zouden reclames hebben ingekocht om invloed uit te oefenen op de uitkomst daarvan.

Denk ook aan de invloed die Cambridge Analytics had op de Brexit en de Amerikaanse verkiezingen. Trump huurde het bedrijf in 2016 in: “In practice, this means the firm will collect information about individual US voters from sources like their Facebook likes and spending habits, and tailor adverts for them based on their personalities. Alexander Nix, a former Etonian and financial analyst who heads the company, has vowed to “revolutionise the political landscape”.

Afgevaardigden van Facebook, Twitter en Google getuigen dinsdag voor het Amerikaanse Senaat over deze kwestie.

Nieuwe beleid Twitter omtrent haatberichten gaat 22 november in

Bron: Tweakers – Twitter heeft te kennen gegeven dat het vanaf 22 november zijn beleid omtrent berichten met hatelijke content of oproepen tot geweld gaat aanscherpen. Eerder liet Twitter nog weten dat het deze wijzigingen al per 3 november zou invoeren.

De sociale-netwerksite deed de aankondiging via een bericht op het account Twitter Safety. Vanaf 22 november gaat Twitter scherper letten op groepen die geweld verheerlijken, of mensen die haatberichten plaatsen of symbolen van haat laten zien. Daarmee volgt Twitter eerdere aankondigingen van een strenger beleid op.

Overigens had Twitter eerder al te kennen gegeven dat het haatgroepen aan zou pakken. De wijzigingen zouden per 3 november in moeten gaan, maar de sociale-netwerksite stelt nu dat het in de tussentijd nog waardevolle feedback heeft gekregen waarop het zijn beleid heeft aangepast. Vrijdag ging al een ander deel van het nieuwe Twitter-beleid in, dat voornamelijk gaat om ‘naaktbeelden zonder toestemming’. Voorbeelden hiervan zijn zogenaamde upskirt-foto’s, die zonder toestemming worden geplaatst.

Twitter is al enige tijd bezig met het nadenken over beleidsaanpassingen. De sociale-netwerksite kreeg in de afgelopen jaren veel kritiek omdat gebruikers vrijelijk haatcontent of andersoortige extremistische berichten konden plaatsen. Daar wil Twitter dus nu wat aan doen. Daarnaast neemt het maatregelen tegen organisaties die politiek getinte advertenties plaatsen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s