De Digitale Media van 6 november 2017

Onderwerpen:

  • Laatste methode voor gratis upgrade naar Windows 10 in 2018 niet meer mogelijk
  • Meeste websites overtreden cookiewet

Laatste methode voor gratis upgrade naar Windows 10 in 2018 niet meer mogelijk

Bron: Tweakers – Tot en met juli 2016 konden gebruikers gratis van Windows 7 of 8.1 naar Windows 10 stappen. Echter, voor gebruikers die zeggen dat ze van de toegankelijkheidsopties van het OS gebruik maken, bleef dit aanbod gewoon staan. Microsoft maakte onlangs kenbaar dat ook daar op 31 december 2017 een einde aan komt.

Nu nog kunnen gebruikers naar een webpagina van de ontwikkelaar navigeren, daar aangeven dat ze gebruikmaken van ‘ondersteunende technologieën’, waarna ze direct een .exe-bestand kunnen downloaden waarmee de upgrade in gang gezet wordt. Het zou van een gebruiker niet eens echt onoprecht zijn om te verklaren dat ze van deze opties gebruikmaken. Zo geeft Microsoft zelf sneltoetsen als voorbeeld van de toegankelijkheidsopties.

Op de webpagina stond voorheen dat Microsoft nog aan ging geven hoe lang dit verlengde aanbod precies zou blijven staan. Dat heeft het bedrijf nu ook gedaan op die pagina, hoewel op de Nederlandse pagina die wijziging nog doorgevoerd moet worden.

Microsoft maakte de upgrade naar Windows 10 een tijd lang gratis, maar tegenwoordig kost een licentie van de Home-editie 145 euro en voor Pro moeten klanten 259 euro neerleggen. Het meervoud aan gratis upgrademogelijkheden geeft aan dat Microsoft graag zo veel mogelijk van zijn gebruikers op Windows 10 heeft. Toch lijkt die missie niet helemaal volgens plan te gaan; de doelstelling van 1 miljard Windows 10-apparaten in 2018 heeft het Redmondse bedrijf vorig jaar laten vallen. Het marktaandeel van Windows 10 ligt volgens NetMarketShare momenteel op 29,26 procent. Ter vergelijking zit Windows 7 nog op 46,63 procent.

Meeste websites overtreden cookiewet

Bron: Telegraaf Twee op de drie websites overtreden volgens de Consumentenbond de cookiewetgeving. De bond deed afgelopen maand onderzoek bij 104 sites en een ruime meerderheid daarvan bleek zogeheten trackingcookies van marketingbedrijven al te plaatsen terwijl de gebruiker daarvoor nog geen toestemming had gegeven.

Onder de foute sites zijn zowel veelbezochte webwinkels als pagina’s van energiebedrijven. Vaak werd door de sites pas ná het plaatsen van de cookies gemeld dat dit gebeurt. Door de cookies kunnen consumenten digitaal worden gevolgd bij het surfen op het internet.

Er zijn ook zes datingsites onder de loep genomen. Vier ervan bleken het sitebezoek zonder toestemming aan Facebook door te geven.

Uit een onderzoek van Princeton University:

De top 5 van de meeste trackers komen van Google. Van de 20 grootste trackers komen 12 van Google.

Nieuws sites tracken het meest, gevolgd door websites over kunst, sport, thuis, spelletjes en shopping.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, vindt het ,,schandalig” dat websites zo slecht met de privacy van hun bezoekers omgaan. Volgens hem hebben een aantal sites hun cookiebeleid inmiddels wel aangepast, nadat de bond bij hun aan de bel trok. De resultaten van het onderzoek zijn doorgegeven aan toezichthouders Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

In een cookie wordt over het algemeen de volgende informatie opgeslagen:

  • De naam het bedrijf dat de cookie heeft geplaatst.
  • De houdbaarheidsdatum van de cookie. Deze datum geeft aan hoe lang de informatie die in de cookie opgeslagen staat mag worden gebruikt.
  • Een ‘uniek’ nummer.

Het bedrijf dat de cookie opslaat, gebruikt dit nummer om je computer weer  te herkennen wanneer je je computer opnieuw hebt opgestart. Alleen het bedrijf dat een cookie opgeslagen heeft kan de cookie lezen en gebruiken.

Wil je weten wat Google, veruit de grootste tracker op het WWW over je weet en verzamelt, kijk dan op https://myaccount.google.com en met behulp van https://takeout.google.com kun je een archief opvragen over de informatie die over je is verzameld. Dat kan fiks oplopen.

De truuk van Chrome is dat cookies en trackers in één keer worden gewist met de logins. Dus als je om de zoveel tijd de cookies wist, dan moet je dus overal opnieuw inloggen.

Daarnaast, als je in Chrome de opdracht geeft om je cookies te wissen, dan zul je zien dat bij chrome://settings/content/cookies een heleboel cookies gewoon blijven staan en helemaal niet worden gewist.

Een andere manier om van die trackers af te komen is door het installeren van een Ad blocker of door het gebruiken van een browser die het tracken van cookies ten behoeve van interest based advertising (op verzoek) automatisch blokkeert (Safari voor Apple en Firefox voor Windows).

Nog een manier is om een account aan te maken op Your Online Choices en daar aan te geven dat je van ca. 100 adverteerders geen advertenties-op-maat wilt zien. Maar dit soort registers zijn door de branche zelf opgesteld en dienen vooral om de webbezoeker een perceptie van zelf controle te geven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s