De Digitale Media van 27 november 2017

Onderwerpen:

  • YouTube-adverteerders haken af na reclame bij ongepaste video’s
  • ‘Nieuwe Uber-CEO wist in september al van verzwegen hack’

YouTube-adverteerders haken af na reclame bij ongepaste video’s

Bron: NU – Een aantal grote bedrijven maakt voorlopig geen reclame meer op YouTube, omdat hun advertenties werden getoond bij filmpjes waarop schaars geklede kinderen te zien zijn.

De stap komt nadat de Britse krant The Times de praktijk aan het licht had gebracht. Onder meer Mars, Adidas, Deutsche Bank en HP trekken hun advertenties terug van YouTube.

De filmpjes zijn niet seksueel van aard, maar zijn wel vaak voorzien van seksueel getinte commentaren. Iedereen kan filmpjes uploaden bij YouTube. Het bedrijf koppelt daar dan reclames aan en deelt de advertentie-inkomsten bij die filmpjes met de makers ervan.

Deutsche Bank zegt een reclamecampagne te hebben stilgezet zodra duidelijk werd bij wat voor video’s de reclame werd getoond. Mars ging nog een stap verder en zegt niet meer op YouTube en bij Google te adverteren totdat dat bedrijf maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen.

Andere bedrijven die hun advertenties hebben stopgezet, zijn supermarktketen Lidl, chocolademaker Cadbury’s en drankbedrijf Diageo.

Ophef

YouTube heeft inmiddels aangegeven aan een oplossing te werken. “Er zouden geen advertenties bij dit soort video’s moeten worden getoond“, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

YouTube kwam eerder deze week al in opspraak door filmpjes van kinderen in verontrustende situaties, zoals bijvoorbeeld in vastgebonden positie. Ook die kinderen hebben vaak weinig verhullende kleding aan.

Ook zou het controlesysteem dat de reacties onder video’s voor kinderen in toom moet houden niet goed werken. Dat bleek vrijdag uit onderzoek van de BBC. Meldingen over ongepaste reacties zouden niet altijd goed door komen.

Het controleprogramma van YouTube dat ervoor moet zorgen dat zulke reacties snel worden verwijderd werkt echter niet goed, blijkt vrijdag uit een onderzoek van de BBC.

De BBC onderzocht echter 28 seksueel expliciete reacties onder video’s van kinderen, die allemaal bij YouTube werden aangemeld als kinderbedreiging. Over een periode van meerdere weken werden slechts vijf reacties verwijderd, terwijl de resterende 23 pas verdwenen nadat de omroep zelf contact opnam met YouTube.

Elke minuut wordt er voor 400 uur aan video’s geupload.

In Nederland was ophef over kinderen die gewelddadige filmpjes te zien kregen door het algoritme dat nieuwe filmpjes aanraadt. Bovendien waren er speciale op kinderen gerichte filmpjes die ongeschikte scenes, vaak gewelddadig, bevatten.

Google’s algoritmen die dergelijke content zou moeten wissen blijkt ook op andere vlakken niet te voldoen. Zo bleek een advertentie op het eigen Adwords-netwerk klanten van KNAB om te leiden naar een fake website, waar klanten werden verleid om in te loggen en betalingen over te maken. Eerder al lukte het criminelen om een 06-nummer aan te ‘prijzen’ om voor 90 cent per minuut de Politie te bellen.

‘Nieuwe Uber-CEO wist in september al van verzwegen hack’

Bron: NUDe nieuwe Uber-CEO Dara Khosrowshahi was in september al op de hoogte van een vorig jaar verzwegen hack. 

Dat meldt The Wall Street Journal op basis van interne bronnen.  Khosrowshahi begon op 5 september officieel bij Uber en zou ongeveer twee weken daarna op de hoogte zijn gebracht.

Volgens de bronnen startte de kersverse CEO daarna een onderzoek naar de verzwegen hack. Inmiddels is bekend dat hackers in oktober 2016 wisten in te breken op de servers van Uber, waarna het bedrijf 100.000 dollar betaalde om deze hack te verzwijgen. Toenmalig CEO Travis Kalanick zou daarvan op de hoogte zijn geweest.

De hack zou uiteindelijk pas op dinsdag 21 november openbaar worden gedeeld door de taxidienst. Volgens Khosrowshahi is er “geen excuus te bedenken” waarom het bedrijf in 2016 zo heeft gehandeld.

SoftBank
Drie weken geleden werd de nieuwe investeerder SoftBank al op de hoogte gebracht. Uber en SoftBank bereikten onlangs een miljardendeal, waarvan nu de details worden uitgewerkt.

“We hebben SoftBank geïnformeerd over een onderzoek naar een datalek, wat onze plicht is bij een potentiële investeerder”, aldus een woordvoerder. “Dat terwijl we op dat moment nog niet alle informatie hadden verzameld.”

Onderzoek
Meerdere Europese toezichthouders onderzoeken op dit moment het grote datalek bij Uber. De taxidienst zou deze week melding hebben gedaan van de hack bij de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.

Uber is officieel in Nederland gevestigd (om belastingredenen), waardoor het lek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gemeld had moeten worden. Dat is dus ruim een jaar na dato, terwijl er ruim 57 miljoen privé gegevens gelekt zijn.

Het lijkt er sterk op dat Uber eerst de deal met investeerder Softbank heeft willen veiligstellen voor ze met dit zoveelste ‘akkefietje’ naar buiten traden.

De Nederlandse toezichthouder werkt vaak samen met zijn Europese evenknieën, maar kon niet zeggen of in dit geval contact zal worden gezocht met de ICO in het Verenigd Koninkrijk.

De Britse waakhond gaf woensdag alvast een waarschuwing af: “Het opzettelijk verhullen van lekken voor toezichthouders en burgers kan bedrijven hogere boetes opleveren.”

In de VS startte de procureur-generaal van de staat New York al een onderzoek naar het incident. Uber heeft twee beveiligingstopmannen ontslagen vanwege het verzwijgen van de hack.

21 november ontving het bedrijf nog een boete van 9 miljoen dollar omdat het bedrijf chauffeurs onvoldoende controlleerde.

Uber ruziede onder meer met toezichthouders en eigen chauffers in verschillende landen, werd onderzocht wegens privacyschending, werd aangeklaagd wegens diefstal van bedrijfsgeheimen, en publiceerde een rapport over wijdverspreid seksisme op de eigen werkvloer. Nog los van vermoedelijke omkopingen in Aziatische landen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s