De Digitale Media van 18 december 2017

Onderwerpen:

  • Wat verdienen adverteerders nou echt aan Facebook?
  • Stiekem geïnstalleerde plug-in uit Firefox verwijderd na ophef

Wat verdienen adverteerders nou echt aan Facebook?

Bron: iCity – Naar aanleiding van het eerdere bericht over de vrees voor een vriendenbubbel op Facebook vroeg ik me af wat Facebook verdient aan de adverteerders en wat de adverteerders daar dan voor terug krijgen. Dat bleek nog geen gemakkelijke opgave en de uitkomst is buitengewoon teleurstellend.

Het eerste, de advertentiebestedingen bij Facebook, zijn vrij gemakkelijk te achterhalen: Facebook haalde over heel 2016 zo’n 27 miljard dollar op bij adverteerders. Het is verreweg het leeuwendeel van de omzet van het sociale netwerk.

Dan de vraag: verdienen de adverteerders ook feitelijk aan dat adverteren? We kennen allemaal de oude wet in marketing: 50% van de marketingbestedingen zijn effectief, we weten alleen niet welke 50%.

De sociale netwerken gaan er echter prat op dat adverteerders bij hun wel kunnen achterhalen hoeveel omzet te relateren is aan de advertentie uitgaven op het netwerk: “Getting it right can result in some of the best ROI in all forms of advertising”.

Deze attributie, het toe kunnen rekenen van omzet en verkoopmarge aan de gebruikte vorm van promotie, is essentieel omdat bedrijven elke euro/dollar die aan marketing wordt besteed moeten kunnen verantwoorden. Zeker in onze steeds competitievere, digitale en globalizerende wereld.

Het begint niet goed. Lees hier verder ..

Stiekem geïnstalleerde plug-in uit Firefox verwijderd na ophef

Bron: NUMozilla heeft een browserextensie uit Firefox verwijderd, nadat ophef ontstond omdat de extensie zonder melding ineens geïnstalleerd was.

Het gaat om de extensie Looking Glass, onderdeel van een promotiecampagne rond de tv-serie Mr. Robot.

De extensie werd zonder melding geïnstalleerd, en had enkel de onduidelijke omschrijving ‘my reality is different than yours’. Daardoor ontstond ophef onder gebruikers, die hun onvrede onder meer op Reddit lieten blijken.

Gebruikers zijn kwaad dat Mozilla ongevraagd een extensie heeft geïnstalleerd. Zij dachten dat het bijvoorbeeld malware was, of noemen de ongevraagde installatie een schending van hun vertrouwen.

Mozilla verklaart dat de extensie pas wordt geactiveerd wanneer gebruikers meedoen aan het promotiespel van Mr. Robot.

Tegenover Gizmodo zegt Mozilla dat de extensie niet meer automatisch in Firefox geplaatst zal worden, en in plaats daarvan zal worden aangeboden in de Firefox add-on store.

De serie Mr. Robot draait om hackers, en bevat ook een zogenoemd alternate reality game. Kijkers kunnen aan de hand van hints meer ontdekken over het verhaal, onder meer via de browserextensie in Firefox.

Ik ben een groot fan van Mozilla. De foundation vecht al jaren tegen de hegemonie van Internet Explorer en Chrome.

Firefox is daarnaast razendsnel en veilig.

Waarom hebben we appstores nodig?
The web is het platform!
Stacks zijn silos. Open is freedom.
Let’s share what we know .. once more!
A global organization with a common vision.

Mozillians rule!

Dit geeft het mooi weer:

We’re a global pack of do-gooders, rabble-rousers and passionate defenders of the Web.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s