De Digitale Media van 8 januari 2018

Onderwerpen:

  • Wat doen HR-algoritmen met het selectieproces van kandidaten?
  • Apple vertraagt toch opzettelijk iPhones

Wat doen HR-algoritmen met het selectieproces van kandidaten?

Bron: LinkedIn – Twee weken geleden postte ik op LinkedIn dat ik – zoals ik verwacht had – geen reactie kreeg op een sollicitatie naar een VP-functie bij Salesforce. Tot mijn verbazing ging de post viral. Na twee weken is het bericht voor ruim 335.000 mensen bekeken.

Wat is er aan de hand? Eerst maar eens het berichtje zelf:

In de tijd dat ik nog solliciteerde kreeg ik op elke sollicitatie keurig een reactie. En ook bij het zelf beoordelen van sollicitanten heb ik altijd netjes naar iedereen gereageerd. Nu heb ik in mijn leven hooguit 20 sollicitatiebrieven verstuurd, de laatste ruim 25 jaar geleden, maar dit ‘reageren’ is voor mij heel ‘normaal’.

Héél soms komt er een ‘opportunity’ voorbij waar ik zoveel mee denk te hebben, dat ik zèlfs bereid ben om mijn zo gekoesterde zelfstandigheid ervoor op te geven. Maar als ik op een afstandje al ruik dat er een HR-algoritme achter de site hangt, dan haak ik meteen af. Ik ben een mens, geen object.

Vorige week liet ik me er een keertje niet door weerhouden. Als VP Sales bij een grote SaaS leverancier. Ze begrijpen de 360-graden life cycle m.i. nog niet helemaal, maar ze komen in de buurt. En als VP hoopte ik te kunnen helpen het ‘integrale denken’ sneller te implementeren.

Maar wat ik vooraf al vermoedde: geen enkele reactie. Waarschijnlijk heeft niemand bij het bedrijf mijn sollicitatie zelfs maar gezien. Als je als merk net zo ‘gecalculeerd’ omgaat met je klanten als met je sollicitanten, dan wens ik al die klanten veel sterkte.  Dit is noch klant- noch medewerkergericht, het is respectloos en ongeïnteresseerd.

Ervaring mee?

Twee punten hieruit: er wordt weer niet gereageerd en HR-algoritmen bepalen vooraf de uitkomst van een sollicitatie.

Dat was het eigenlijk. Maar het ging de hele kerstvakantie los. Ruim 130 mensen bevestigden het beeld, terwijl het bericht ruim 1000x geliked was (wat voor de spreiding zorgde). Een extreem geval was een mevrouw die 1500 keer had gesolliciteerd in 6 maanden en 34 (!) reacties had terug gehad. Ze heeft nu een baan, maar ze was stuk. Een ander had 450 sollicitaties verstuurd en een handvol reacties terug. Velen, velen bevestigden dat dit ‘niet reageren op sollicitaties’ het nieuwe normaal was geworden.

Vanuit de hoek van HR en recruiting werd ook veelvuldig gereageerd. Gemiddeld hebben ze tussen de 4 seconden en 4 minuten voor één sollicitatie. Reageren is vaak niet mogelijk: daar is geen tijd voor. Maar ze beklagen zich ook over de enorme lading sollicitaties die ze ontvangen: sommigen spreken van honderden in de eerste paar uren na een plaatsing.

Waarom wordt er zo weinig over geklaagd, dat vroeg ik me vooral af. Waarom vinden we het heel normaal om een waardering over een pizzeria of vakantieverblijf te geven, maar niet over een werkgever en de manier waarop deze jouw sollicitatie afhandelt?

Zelf opperde ik dat het kwam door de nog altijd klassieke verhouding tussen werkgever en werknemer, die nog het meest wegheeft van een ouder-kind relatie. Kinderen klagen ook niet over hun ouders. Maar is dit nog wel de juiste weergave van de situatie? Zijn we niet juist nu veel mondiger en kunnen we met elkaar veel meer afdwingen dan we nu doen?

Daarom dat ik opriep om te ‘namen & shamen’. Zeker als je vindt dat je een betere behandeling verdient. Maar ook om te ‘namen & famen’ als je vindt dat het bedrijf meer complimenten verdient.

Over de HR-algoritmen kreeg ik weinig feedback, terwijl ik toch echt zie dat velen met cloudpartijen samenwerken die alle sollicitaties door een filter sturen, waar heel ‘efficient’ op opleiding en ervaring wordt gescanned. Diverse bedrijven, ook in Nederland, gaan nog een stukje verder. Die kijken niet alleen haar zogenaamde hard-skills, maar leggen kandidaten ook vragenlijsten voor om de soft-skills in kaart te brengen. Op zich een goede ontwikkeling, omdat het tot betere matches zou kunnen leiden, maar dan moet er wel eerst iets gebeuren aan de afhandeling en het respect voor sollicitanten.

Want de genoemde tools, zogenaamde HR-algoritmen, toetsen niet op motivatie. En juist daar zit de pijn. Mensen schrijven heel gemotiveerde brieven, maar daarvan wordt door de automatisering niets meer gelezen. Waarom zou je het dan blijven doen?

De vraag is of HR-afdelingen nog wel in staat zijn om mensen op de juiste manier te beoordelen. Enerzijds is het cherrypicking en kunnen bedrijven het filter hoog inzetten, anderzijds krijg je een shifting in de maatschappij: hoog gemotiveerden en hoog-opgeleiden krijgen niet dezelfde kansen. Het bedrijf vult zich met kennisknobbels, maar dat is slechts een klein deel van je benodigde workforce. Je hebt net zo goed mensen nodig die het werk doen, verdelen, prioritiseren, bedenken, de sfeer maken, de groep binden, etc.

Een punt van aandacht is de one-button sollicitatie mogelijkheid van platforms als LinkedIn. Het maakt het simpel om te solliciteren, maar recruiters en HR doen er nauwelijks meer iets mee. Ze zijn overloaded, en zien het als spam. Als ze als reactie nog meer technologie gaan inzetten en doorgaan met cherrypicking, dan ziet het er slecht uit voor de ervaren medewerkers, want de millennials zijn met velen (48%) en hoog opgeleid.

Apple verlaagt toch opzettelijk de snelheid van iPhones

Bron: iCulture – Eerder schreven we al dat Apple mogelijk de performance omslaag schroeft bij iPhones met een wat oudere batterij. Het bewijs dat dit echt zo is, is nu geleverd door Geekbench: uit metingen die de afgelopen tijd gedaan zijn is een duidelijke trend waarneembaar: iPhoneshalen in de loop van de tijd lagere performance-scores.

 Update 20 december: Apple bevestigt het bewust trager maken van iPhones

Apple heeft gereageerd op de berichten met een officiële verklaring. Ze leggen daarin de link met het verouderen van de batterijen in de loop van de tijd en het onverwacht uitschakelen van toestellen. Apple noemt het een ‘feature’:

Our goal is to deliver the best experience for customers, which includes overall performance and prolonging the life of their devices. Lithium-ion batteries become less capable of supplying peak current demands when in cold conditions, have a low battery charge or as they age over time, which can result in the device unexpectedly shutting down to protect its electronic components.

Last year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions. We’ve now extended that feature to iPhone 7 with iOS 11.2, and plan to add support for other products in the future.

Update 29 december: Apple biedt oplossing aan

Apple heeft excuses aangeboden en heeft een oplossing bekendgemaakt. Gebruikers die de getroffen toestellen hebben (iPhone 6, 6s, SE of 7) krijgen in 2018 de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief hun batterij te laten vervangen. Meer informatie lees je in onderstaand artikel:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.