De Digitale Media van 15 januari 2018

Onderwerpen:

  • Het mooiste van de CES 2018 in Las Vegas (via iCity)
  • Facebook wil terug naar de basis: minder clickbait en nieuws, meer vrienden en familie

Het mooiste van de CES 2018 in Las Vegas

Bron: iCity – Een overzicht van de belangrijkste nieuwtjes van de grootste elektronica beurs van de Verenigde Staten – https://icity.nl/2018/01/14/het-mooiste-van-ces-2018/

Facebook wil terug naar de basis: minder clickbait en nieuws, meer vrienden en familie

Bron: Volkskrant – Minder clickbait en (nep)nieuws, meer gezelligheid van vrienden en familie. Facebook neemt zijn algoritmes flink onder de handen. ‘Zinvolle interactie’ staat voortaan centraal; uitgevers en bedrijven hebben het nakijken.

In een bericht op (waar anders) Facebook laat Mark Zuckerberg er geen misverstand over bestaan: zijn bedrijf is de laatste jaren doorgeschoten bij het voorrang geven van bedrijven en nieuwsmedia. Het evenwicht is daardoor zoekgeraakt volgens Zuckerberg: de lijsten van Facebook-gebruikers worden gedomineerd door video’s en berichten van commerciële partijen. Berichten van vrienden en familie sneeuwen daardoor onder. Dat moet anders: in het vervolg zullen die laatste prominenter zichtbaar zijn.

De ingreep komt niet uit de lucht vallen. Facebook ligt de laatste tijd flink onder vuur. Met name na de Amerikaanse verkiezingen heeft Zuckerberg zich constant moeten verdedigen op de kritiek dat zijn netwerk een grote rol heeft in het verspreiden van nepnieuws. Het woord ‘nepnieuws’ noemt Zuckerberg in zijn post niet, maar het is duidelijk dat de ingreep hier mede door ingegeven is. Tot nu toe heeft Facebook, ondanks zijn beloften, te weinig gedaan, zo luidt de kritiek.

Daling

Het aanpassen van algoritmes is op zichzelf geen unicum. Bedrijven als Facebook en Google doen dat constant om zo meer bezoek te trekken en vooral om hun gebruikers meer tijd te laten doorbrengen. Het opmerkelijke aan de Facebook-aankondiging is dat het concern er rekening mee houdt dat op korte termijn de bezoektijd zal dalen. Als dat daadwerkelijk gaat gebeuren, is dat een radicale koerswending. De negatieve kanten van het gebruik van Facebook mogen de laatste tijd dan meer op de voorgrond treden, het bedrijf is tegelijkertijd extreem succesvol in zijn pogingen om zijn gebruikers zoveel mogelijk tijd op het sociale medium te laten doorbrengen. Vorig jaar steeg de omzet dankzij deze strategie tot een recordhoogte van 34 miljard dollar.

Nepnieuws

Zuckerberg ziet echter in dat deze strategie op de langere termijn schadelijk kan zijn. Vanaf nu gaat het om zinvol doorgebrachte tijd, belooft Zuckerberg. Concreet betekent dit dat Facebook berichten en video’s prominent gaan presenteren die ‘uitnodigen tot gesprek’ en bijdragen tot ‘betekenisvolle interactie’ tussen mensen, zo licht Adam Mosseri (de baas van de nieuwslijst van Facebook) in een blogpost toe.

Opvallend is dat zinnetje ‘zinvol doorgebrachte tijd’ – “One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.”

Een voormalig Google medewerker, Tristan Harris, startte een paar jaar geleden al de tegenhanger van ‘Time Spend’ met de site Time Well Spend. Daar lijkt dus nu ook door Facebook gevolg aan te worden gegeven.

Nepnieuws, clickbaitvideo’s en berichten die alleen passief worden geconsumeerd, zullen op de achtergrond verdwijnen. De veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor nieuwsuitgevers die voor hun verkeer nu voor een groot deel afhankelijk zijn van Facebook. De veranderingen zullen de komende maanden zichtbaar moeten worden.

Als het aan Zuckerberg ligt, blijft het hier niet bij. Eerder deze maand schreef hij al dat 2018 ‘een serieus jaar van verbetering’ moet worden met, zo hoopt de topman, minder haat en minder inmenging van overheden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s