De Digitale Media van 19 maart 2018

Onderwerpen:

  • Facebook neemt na twee jaar eindelijk maatregelen tegen Cambridge Analytics
  • De worstelingen van ‘team Siri’: hoe het mis ging met Apple’s virtuele hulp

Facebook neemt na twee jaar eindelijk maatregelen tegen Cambridge Analytics

Bron: NU Facebook heeft een databedrijf geschorst voor het misbruiken van naar verluidt miljoenen gebruikersgegevens. Het bedrijf zou een belangrijke rol hebben gespeeld bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de Brexit. Facebook schorst het bedrijf Strategic Communication Laboratories (SCL)​ en zijn politieke tak Cambridge Analytica. Het bedrijf stelde op basis van Facebook-data veel nauwkeurigere gebruikersprofielen op en bewaarde die veel langer dan is toegestaan.

Volgens klokkenluiders heeft Cambridge Analytica de gebruikersdata van ruim 50 miljoen Facebook-profielen zonder hun toestemming en medeweten gekopieerd. Dat is één van de grootste datalekken in de geschiedenis van Facebook. Dankzij de gestolen data konden gebruikers later met advertenties op individueel niveau en persoonlijk worden aangesproken.

We hebben Facebook misbruikt om miljoen profielen uit te lezen. Die informatie hebben we gebruikt om de diepste gevoelens van mensen aan te spreken”, zegt voormalig Cambridge-medewerker Christopher Wylie tegen The Guardian en The New York Times. “Dat is de basis waar het hele bedrijf op gebouwd is.”

Facebook zou de ongeoorloofde dataverzameling eind 2015 al hebben opgespoord. Dat is toen echter niet naar buiten gebracht en miljoenen gebruikers werden niet ingelicht dat hun informatie was verzameld.

The New York Times stelt dat Facebook tijdens gesprekken met de krant probeerde om de reikwijdte van het lek te bagatelliseren. Ook zou Facebook hebben gedreigd met een rechtszaak, omdat de aantijgingen volgens het bedrijf ‘onwaar en smadelijk’ zouden zijn.

Trump en Brexit
SCL en Cambridge werkten samen met het campagneteam van Amerikaanse president Donald Trump, tijdens presidentsverkiezingen in de VS in 2016, meldt The Verge. Dankzij de data zou Trump via Facebook meer kiezers hebben weten te bereiken dan zijn rivaal Hillary Clinton.

Cambridge Analytica kreeg in 2014 een miljoeneninvestering van grote republikeinse donateur en miljardair Robert Mercer. In het bestuur van Cambridge Analytica zat Steve Bannon, later campagneleider van de presidentscampagne van de Trump.

Ook was het bedrijf betrokken bij de campagne van Britse politieke partij UKIP van Nigel Farage, die succesvol campagne voerde voor een Britse terugtrekking uit de EU. De Britse overheid is een onderzoek begonnen naar SCL en Cambridge.

‘Onacceptabel’
Facebook zegt dat het niet kan vaststellen of en hoe de onrechtmatig verkregen data gebruikt is tijdens verkiezingscampagnes. Wel is duidelijk dat SCL de data heeft verkregen via een eigen app, ontwikkeld door een onderzoeker die de informatie voor ‘academische doeleinden’ nodig zei te hebben.

De app ‘thisisyourdigitallife’ beloofde gebruikers inzicht in hun persoonlijkheid op basis van hun Facebookprofiel. Volgens Facebook hebben zeker 270.000 mensen de app gedownload en toegang tot hun Facebookprofiel gegeven, inclusief informatie over hun woonplaats, vrienden en likes. Volgens de klokkenluiders ligt het aantal getroffen gebruikers echter fors hoger. 

De verzamelde informatie is onrechtmatig overgedragen aan extern databedrijf Eunoia Technologies. Toen Facebook daar achter kwam, werd gevraagd de informatie te verwijderen. De bedrijven beloofden dat te doen, maar Facebook kwam er achter dat dat nog niet is gebeurd.

“Enkele dagen geleden ontvingen we berichten dat, in tegenstelling tot de beloftes, niet alle data is verwijderd. Als dat klopt, is dat een onacceptabele overtreding van vertrouwen en de toezeggingen die zijn gemaakt”, aldus Facebook.

De bedrijven SLC, Cambridge Analytica en twee betrokken personen zijn door Facebook geschorst tot er meer duidelijkheid is.

Reactie: Wat je hier dus ziet is dat het lekken van een minimale hoeveelheid sociale profielen, ten gevolge van het network effect (ieder lid heeft X vrienden), tot exponentieel misbruik kan leiden. Nu gaat het om verkiezingen buiten ons bereik, maar het kan ons net zo goed overkomen. Een partij kan zomaar de grootste worden, omdat een ander land er belang bij heeft dat er sociale wanorde ontstaat in het land of de regio. Social media bedrijven hebben vooral belang bij reuring en sentimenten. Hoe meer tweespalt, hoe meer heisa, des te meer dynamiek en relevantie. En dus des te meer eye-balls en meer advertentie verkopen. We kunnen die bedrijven niet vertrouwen met onze gegevens. Zoveel moet hieruit wel duidelijk worden. We hebben een nieuwe Hyves nodig, misschien wel een collectief sociaal web.

De worstelingen van ‘team Siri’: hoe het mis ging met Apples virtuele hulp

Bron: NOS – Ruzie binnen afdelingen, de dood van Steve Jobs en de verkeerde mensen op de verkeerde plek. Het ging behoorlijk mis bij de ontwikkeling van Siri, de virtuele hulp van Apples besturingssystemen. Zelfs zodanig dat de vraag mag worden gesteld hoe het op korte termijn nog goedkomt.

The Information, een goed ingevoerde techsite, sprak de afgelopen tijd met meerdere voormalige medewerkers van Apple en reconstrueerde hoe het misging. Het verhaal bevestigt een gevoel dat al langer bestaat: het is Apple niet gelukt om voorop te blijven lopen met belangrijke technologie.

De dood van Steve Jobs
Het liep allemaal anders dan verwacht. Er werd al drie jaar aan Siri gewerkt voordat Apple het in 2010 voor meer dan 200 miljoen dollar kocht. De bedenkers waren toen enorm enthousiast.

De belofte die ze van toenmalig ceo Steve Jobs kregen, was dat ze met Apple’s enorme oorlogskas Siri verder zouden ontwikkelen tot een systeem dat werd gezien als het “internet voor gesprekken”. Anders gezegd: de ideale versie van Siri zou je niet alleen wijzen op het beste restaurant in de buurt, maar je vervolgens ook volledig door de reservering heen leiden. Toen Steve doodging verloren ze de visie.

Een anonieme ex-medewerker
Een jaar later was het dé onderscheidende functie van de iPhone 4S, terwijl het product volgens betrokkenen nog niet af was. Maar het ging pas echt mis op 5 oktober 2011, een dag nadat de telefoon was aangekondigd, toen Jobs overleed.

“Toen Steve doodging verloren ze de visie”, zegt een anonieme ex-medewerker. “Ze hadden er niet een groter plan bij.” Tegelijkertijd overtrof het gebruik van de dienst alle verwachtingen. De servers konden alle interesse niet aan, wat de betrouwbaarheid van Siri niet ten goede kwam.

Wat volgde was een aaneenschakeling van fouten.

Zo kwam kort na het overlijden van Jobs een manager aan het roer te staan die zich daarvoor met Apple Maps had beziggehouden. De eigen kaartendienst van Apple zag in het najaar van 2012 het levenslicht en ontpopte zich als een van de grootste mislukkingen uit Apples geschiedenis.

Volgens The Information verschilde hij fundamenteel van mening met het team. Hij was een software-ontwikkelaar en gewend dat er een keer per jaar een grote update kwam. Terwijl het team juist vond dat er continu updates nodig waren. De manager in kwestie is het overigens niet eens met die lezing en stelt dat Siri een rotzooi was toen hij binnenkwam.

Het is niet dat er binnen het team van Siri geen pogingen werden gedaan om dingen te verbeteren. Er werden jonge bedrijven overgenomen die verschillende zaken moesten verbeteren aan Siri. Maar dat leidde ook weer tot onenigheid binnen de verschillende teams. Daarnaast kon het gebeuren dat een zoekopdracht geven bij Siri of Spotlight (de zoekfunctie in iPhones, iPads en Macs) een totaal verschillend resultaat opleverde. Wat men intern nogal pijnlijk vond.

Hokjesdenken
Het verhaal van de techsite onderstreept daarnaast iets waar al langer over wordt gesproken: de verschillende teams binnen Apple werken in hokjes, op een need to know-basis. Die afspraak is volgens de reconstructie dusdanig scherp neergezet, dat ontwikkelaars van Siri pas in 2015 hoorden dat er aan een speaker werd gewerkt door een ander team: de HomePod.

En dat terwijl Amazon toen al een jaar een concurrent op de markt had. Dat was de Echo. In eerste instantie kreeg die niet zoveel aandacht, maar dat veranderde in rap tempo. Apple-ceo Tim Cook leek het apparaat niet echt serieus te nemen. Zo vond hij dat een slimme assistent vooral thuishoorde op een telefoon, niet in een cilindervormig apparaat waar je in de huiskamer of keuken mee praat. Mogelijk de reden dat het Siri-team niet wist van de HomePod-ontwikkelingen.

Het grote verschil tussen Siri en Alexa (zo heet de software die de Echo aanstuurt), is dat Alexa te koppelen is aan allerlei andere diensten. Het is iets waar Apple heel lang niet aan wilde beginnen. Dat is waarschijnlijk een grote inschattingsfout, want de iPhone, Apples grootste succes ooit, kon deels zo snel groeien doordat ontwikkelaars heel snel de ruimte kregen om voor het toestel apps te ontwikkelen. Een visie die de bedenkers van Siri deelden, maar waar dus weinig van terechtkwam.

Google, Apples grootste concurrent als het gaat om mobiele besturingssystemen, zat ondertussen ook niet stil. Het bedrijf had in 2012 Google Now gelanceerd, een antwoord op Siri. In 2016 werd dit veranderd in Google Assistant. De software ging daarnaast niet alleen op telefoons werken, maar ook op hun eigen slimme speaker, de Google Home.
De conclusie die inmiddels velen delen, is dat Apple achterop is geraakt. Amazon gaat voorop als het gaat om marktaandeel in de wereld van de slimme speaker – die wordt gezien als de plek met de meeste potentie voor de virtuele hulpjes – en Google wint ook aan terrein. Daarnaast zit Samsung ook niet stil en is Spotify ook aan het experimenteren met spraakbesturing.

De markt wordt dus steeds voller. En terwijl Apple dus in 2011 een pionier was, is het veranderd in de leerling die na de gewone schooluren veel bijles nodig heeft.

Reactie: mijn perceptie is dat we de afgelopen jaren eerst van offline, naar online zijn gegaan, daarna via mobile en nu naar inline bewegen. Met inline bedoel ik letterlijk een ‘lijntje naar binnen’. Wil je er meer over lezen: iCity.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.