De Digitale Media van 4 juni 2018

smartphone

Onderwerpen:

  • Leren omgaan met een verslaving aan je smartphone of social media
  • Ex-Amazon executive: Over 5 jaar zijn alle websites en apps verdwenen

Leren omgaan met een verslaving aan je smartphone of social media

Bron: Volkskrant – Verslaafd aan de smartphone? ‘Onzin, we moeten ermee leren omgaan’

Schrijver Nir Eyal ziet geen kwaad in de verslavende werking van techproducten. We moeten simpelweg leren omgaan met onze nieuwe digitale gewoontes. ‘We zoeken gewoon afleiding. Van een saaie echtgenoot, kinderen die ons gek maken, van onszelf. Dus checken we onze mail.’

Zorg dat je niet afgeleid kunt raken – is het advies van Nir Eyal. Wees indistractable, dan beheers je de belangrijkste vaardigheid van deze eeuw. Dat stelt Nir Eyal, de Amerikaanse schrijver van de zo-maak-je-mensen-verslingerd-aan-je-product-bijbel Hooked, en evangelist van het behavioral design. Hij doet zijn oproep tot onverstoorbaarheid op het podium van technologieconferentie The Next Web, die vorige week werd gehouden op het Westergasterrein in Amsterdam.

Het is een opvallend pleidooi voor de man die ons een paar jaar geleden in zijn bestseller Hooked nog fijntjes wist uit te leggen dat mensen worden gedreven door interne prikkels als verveling en eenzaamheid, waarvan bedrijven handig gebruik kunnen maken. Itches, noemt Eyal die. Jeuk waaraan Instagram of Facebook krabt met posts van anderen, met likes en reacties. Door die aanhoudende behoefte de jeuk te verzachten, blijven we terugkomen en weten Google, Netflix en Snapchat zich te nestelen in onze dagelijkse gewoontes. Maar we hoeven geen slaaf te zijn van de grote techbedrijven, als we maar anders omgaan met die interne prikkels, aldus Eyal.

Sinds Hooked in 2014 verscheen, is het een standaardwerk geworden voor technologiebedrijven over de hele wereld. Die stellen de gebruiker, en manipulatie van de gebruiker, steeds meer centraal. Onderwijl worden consumenten kritischer over de verslavende werking van de producten die ze zo graag gebruiken. In dezelfde week dat Nir Eyal in Nederland is voor The Next Web, eind mei, verschijnt Zuckerberg voor het Europees Parlement en vraagt Guy Verhofstadt hem of hij een ‘evil genius’ is. Een maand eerder werd Zuckerberg gehoord door de Amerikaanse Senaat, waar een senator vroeg of Facebook ‘dopamine feedback loops’ gebruikte om mensen op het platform te houden. (Zuckerberg ontkende.)

Wel een beetje makkelijk om iemand zo als schurk af te schilderen, vindt Eyal. Het is tropisch warm op het conferentieterrein in het Amsterdamse Westerpark. Hij heeft zijn colbert uitgedaan en zit in hetzelfde soort keurige overhemd dat hij op elke foto draagt – duidelijk een man van gewoontes – op een stoel in het gras. Kapsel gemillimeterd, antwoorden afgewogen, enorm vriendelijk. ‘Als je het hebt over neurotransmitters en dopamine dan klinkt dat erg boosaardig, alsof het over drugs gaat. Maar sociale media zijn geen drugs. We snuiven geen Facebook, injecteren geen Instagram.’

Maar ze zijn wel verslavend?
‘Voor een klein deel van de gebruikers kan dit soort technologische producten verslavend zijn. Maar het is een gedragsverslaving. Er zitten geen middelen in die je hersens aantasten. Daarom trek ik in mijn praatjes ook niet meer de vergelijking met roken, wat ik vroeger wel deed. Die parabel is misplaatst, want dan denken mensen aan nicotine en dat is een verslavend middel. Dan kun je nog beter de vergelijking trekken met cannabis. Daarin zitten geen verslavende stoffen, en toch raakt 9 procent van de gebruikers eraan verslaafd. Grappig dat juist nu cannabis gedereguleerd wordt, men Facebook aan banden probeert te leggen. Allebei zijn ze mogelijk verslavend, maar het punt is: alles wat je afleidt van pijn kan verslavend zijn. Echt álles.’

Ook dansen, bijvoorbeeld?
‘Natuurlijk. En religie.’

Yoga?
‘Seks. Eten. Als het maar afleiding biedt, kan het verslavend zijn.’ Verderop: ‘ .. waar je brein verlichting vindt, daar wil het steeds naar terug.’

Is Silicon Valley een gewoonte-vormende industrie geworden?
‘Er zijn genoeg bedrijven die ook zonder kunnen. Maar bedrijven als YouTube, Facebook en Reddit zetten aandacht om in geld. Daarvoor moeten gebruikers voortdurend met hun product bezig zijn. Bedrijven kunnen niet elke keer een advertentie plaatsen om hen aan te trekken, dat wordt onbetaalbaar. Alleen als gewoonte van de gebruiker kunnen hun producten overleven.’

‘Last in, first out’, zegt u over gewoontes: hoe ouder de gewoonte, hoe hardnekkiger. Is het daarom zo moeilijk om bijvoorbeeld over te stappen van WhatsApp naar het ethischer alternatief Signal?
‘Gewoontes zijn een groot competitief voordeel. Daar komt nog het netwerkeffect bij: al je vrienden zitten daar en het is lastig hen over te halen om te switchen.’

In The Atlantic schreef u: ‘Er zijn veel dingen die techbedrijven kunnen doen om hun gebruikers weg te houden van verslaving. Of ze dat ook doen is een tweede.’
‘Mensen zijn al duizenden jaren verslaafd aan van alles en nog wat. Het voordeel van al die data die nu over ons worden verzameld, is dat bedrijven voor het eerst in de geschiedenis in staat zijn verslaafden te helpen.

En moeten ze dat ook doen?
‘Ja. Mensen willens en wetens verslaafd houden is immoreel.’

Dat laatste zie je nu zowel terug bij Google als bij Apple die monitoren hoe lang en hoe vaak je bepaalde apps gebruikt en je gaan waarschuwen als dat uit de klauwen groeit.

Anders is die alles met mensen die echt gevoelig zijn voor verslaving. Dat blijkt uit onderstaande TEDx talk van de Canadese arts Grogor Maté die mensen met een heroine verslaving helpt. Hij beschrijft dat verslaving, het vluchten van de pijn, het vluchten van je brein, tot extreem gedrag kan leiden:

A former Amazon Alexa executive says the death of all websites is coming, and it could happen sooner than you think

Bron: Business Insider – Forget stumbling through a customer-support page — the future of commerce won’t be found by surfing the World Wide Web.

Soon many of the tasks we now do via websites and brand-specific apps will be handled through messaging and voice platforms like iMessage, WhatsApp, and Amazon’s Alexa, according to Alex Spinelli, the chief technology officer at LivePerson.

Today, companies like Home Depot, T-Mobile, and Discover manage customer-service chat with LivePerson. Though chat is seeing a resurgence thanks to the proliferation of smartphones, LivePerson was actually founded in 1995 as a web-chat alternative to 1-800 numbers and call centers.

The company went public in April 2000, just in time for the dot-com bubble to burst. By September 2001, shares were trading at $0.11, though they have since rebounded to about $19, giving LivePerson a market cap of nearly $1 billion.

LivePerson’s modern vision means no more awkward drop-down menus, no more shopping carts, and definitely no more URLs.

“Our thesis is that conversation is a more natural way of interacting with brand services,” Spinelli said. “It will become the dominant way that people interact in their digital lives.
It may seem like a big leap from the present day, but Spinelli envisions a world five years from now in which there are no websites and very few apps.
“The whole app catastrophe that lives on your phone is overwhelming,” Spinelli said. “On my iPhone, I have 127 apps that need updating. You can’t keep up.”
Meanwhile, people will continue to interact with screens.

In Spinelli’s vision, the e-commerce shopping experience of the future starts when a carousel of items pops up at the bottom of the screen. The shopper browses the carousel, clicks the item they want, and instantly pays through a system like Apple Pay. All of that happens within a chat window.

And that vision isn’t too far off from what’s already on the market today.

On Thursday, LivePerson announced a new offering called LiveEngage for Voice Assistants, which lets customers start interacting with a brand through a voice assistant like Alexa while hanging out at home and then move that same conversation over to chat on a mobile device when they leave the house.

The big idea behind LiveEngage is that customers can have one continuous conversation across multiple modes of communication — something that dovetails with the bigger vision at LivePerson.

Spinelli joined LivePerson in March after five years at Amazon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.