De Digitale Media van 11 juni 2018

GAFA

Onderwerpen:

  • Nederlands bedrijf wil wachtwoord vervangen door stem of selfie
  • ‘Amazon, Google, Facebook en Apple worden veel te dominant’

Nederlands bedrijf wil wachtwoord vervangen door stem of selfie

Bron: RTLZ – Het aantal gevallen van digitale identiteitsfraude rijst de pan uit. Het laatste uur voor het gewone wachtwoord heeft daarom volgens sommigen geslagen. Inloggen via vingerafdrukken, irisscans, selfies en stemherkenning is het credo. Daar hoopt ook het Spaans-Nederlandse bedrijf Biocryptology mee te scoren. Acteur Antonio Banderas is alvast fan.

We loggen al twintig jaar in met wachtwoorden en e-mailadressen. Hoe weet iemand zeker of jij het echt bent? “Niemand weet het”, zei de Britse fintech-expert David Birch er deze week over tijdens Money2020 in Amsterdam. Hij ziet een oplossing in biometrie: het gebruikt unieke persoonlijke kenmerken, zoals vingerafdrukken of stemmen om je identiteit vast te stellen.

Er gaan steeds meer dieven aan de haal met de identiteit van een ander. Naar schatting van het CBS telde Nederland in 2016 2,5 miljoen voorvallen van identiteits-, koop- en verkoopfraude, hacken en cyberpesten. Biometrie kan een oplossing bieden en krijgt dankzij bedrijven zoals Apple steeds meer voet aan de grond. Zo loggen steeds meer consumenten in op hun telefoon met een vingerafdruk.

“Dankzij de grote bedrijven heeft ook onze technologie een vlucht genomen”, vertelt Ted Oorbals, ceo van Biocryptology (foto). Het beveiligingsbedrijf presenteerde deze week een app die consumenten in staat moet stellen om via één login toegang te krijgen tot al hun accounts: verzekeraars, webwinkels, banken. Maar ook je auto of huis. Handig, want ‘het lukt bijna niemand om al die moeilijke wachtwoorden te onthouden’, zegt Oorbals.

Geld overmaken
Wil je bijvoorbeeld geld overmaken via je bank, dan maakt Biocryptology gebruik van je bestaande identiteitsgegevens. “De bank heeft jou al grondig gecheckt, omdat het onder meer witwassen wil tegengaan”, zegt Oorbals. Het bedrijf moet daarvoor wel een samenwerking hebben met de bank.

Het werkt een beetje zoals iDeal. De consument gaat naar de bank of webwinkel waar een transactie wordt gedaan. Op het moment dat er betaald moet worden kies je voor ‘betalen met Biocryptology’. De winkel of bank communiceert dan met de app van het bedrijf om de transactie te kunnen voltooien. In plaats van een code, gebruik je nu je vingerafdruk om de betaling goed te keuren. “Het zou ook kunnen met een selfie”, zegt Oorbals.

Verkoop aan banken
De ondernemer noemt het een oplossing voor consumenten, die moet worden verkocht aan bedrijven. Op dit moment wordt de app bijvoorbeeld getest door een Nederlandse bank van wie hij de naam niet wil noemen. De app is voor consumenten gratis te downloaden, maar komt ook als premiumversie beschikbaar voor een euro per maand. Die versie krijgt volgens de ceo extra mogelijkheden om in te kunnen loggen.

Omdat het bedrijf gegevens verifieert via derden hoeft het geen persoonlijke gegevens op te slaan. “Dat maakt ons uniek”, zegt Oorbals. Diefstal van identiteit is niet mogelijk, want er valt niets te stelen.” Daardoor heeft het bedrijf naar eigen zeggen ook geen problemen met de nieuwe privacywet.

Niet overal toepassen
Volgens Ruud Huijts, voorzitter van de Vereniging voor Biometrie (VVBI) en adviseur op dit gebied, heeft de commerciële toepassing van biometrie als identificatiemiddel een vlucht genomen de laatste jaren. “We hebben het point of no return wel bereikt”, zegt hij.

Dat betekent volgens de kenner echter niet dat het altijd en overal maar moet worden toegepast. “Ook bedrijven zoals Apple beweren dat ze de gegevens niet opslaan en dat het alleen op de eigen telefoon staat. Maar controleer maar eens of dat echt zo is.” Het bedrijf gebruikt inmiddels ook al gezichtsherkenning, dat veiliger zou zijn dan de vingerafdruk.

Niet noodzakelijk
Daarbij is het weggeven van persoonlijke gegevens lang niet altijd noodzakelijk. “In veel gevallen, zoals inloggen op je telefoon, volstaat een wachtwoord prima”, zegt hij. Op andere gebieden is biometrie juist een heel geschikte oplossing, vindt Huijts.

Bij financiële transacties moet je kunnen vertrouwen op de persoon waarmee je zakendoet. Er is een hoog niveau van vertrouwen nodig dat met behulp van biometrische gegevens kan worden gegeven. Ik ken dan geen betere oplossing dan deze”, aldus Huijts.

Veel risico
Die vlieger gaat ook op bij de beveiliging van belangrijke panden of locaties met een hoog risicoprofiel, zoals luchthavens. “De overheid gebruikt ook biometrische gegevens om bijvoorbeeld zedendelinquenten te volgen en op te sporen”, weet Huijts.

Het zijn daarom ook de bedrijven die daarop inspelen die het meest kansrijk zijn, denkt de adviseur. “In Nederland heb je een aantal kleinere en grotere partijen op dit gebied, die bijvoorbeeld de hardware leveren voor toegangspoortjes op Schiphol.”

Friese miljonair en Antonio
Biocryptology, dat eerder een aantal hardware-oplossingen ontwikkelde, pakt het ondertussen groots aan. Het bedrijf wist zeker 20 miljoen euro aan investeringen te versieren voor de ontwikkeling van de techniek, onder meer van de Friese miljonair Klaas Zwart.

Ook strikte het bedrijf Antonio Banderas als ambassadeur en aandeelhouder. “Dat is gegaan via het netwerk van Zwart”, vertelt Oorbals. Banderas maakt zich inmiddels sterk voor een wereld zonder identiteitsfraude. Dat wil Biocryptology zelf ook gaan doen door een deel van de omzet uit de app te schenken aan organisaties die hieraan werken.

“Dat is waar het om gaat”, zegt Oorbals.” De slachtoffers van identiteitsfraude zijn een grote vergeten groep.”

‘Amazon, Google, Facebook en Apple worden veel te dominant’

Bron: MT – Het boek ‘De vier’ van Scott Galloway handelt over het verborgen dna van Facebook, Apple, Google en Amazon: ‘Ik denk dat heel veel mensen zich helemaal niet realiseren hoeveel invloed deze bedrijven hebben.’

Scott Galloway is professor marketing aan Stern School of Business van New York University, maar daarnaast is hij ook ondernemer en zit hij in de board van verschillende bedrijven. In die hoedanigheid stuitte hij steeds vaker op deze grote vier. In bijna elke branche of markt laten ze hun kracht gelden. ‘En het zijn ook steeds vaker de bedrijven waar mijn studenten terechtkomen of willen werken.’

Waarom nu dit boek?

‘Deze bedrijven hebben een enorme invloed op onze maatschappij. Ik denk dat de meeste mensen zich dat helemaal niet realiseren. Het leek mij een goed idee om een boek te schrijven over de basis van hun succes. Omdat je er veel van kunt leren als je zelf onderneemt, maar ook zodat mensen zich bewust worden van hun toenemende invloed.’

Ik vond het boek soms angstwekkend. De titel lijkt ook te verwijzen naar de ‘Vier ruiters van de Apocalyps’.

‘Er zit zeker een Bijbelse referentie in, maar ik denk niet dat ons vanwege deze vier bedrijven een Apocalyps wacht. Ik heb de titel vooral gekozen omdat anderen er steeds vaker zo over praten. In de basis zijn dit bedrijven die goed voor ons zijn, maar ik denk wel dat we op een punt zijn beland dat hun macht zo groot is geworden dat overheden wel in moeten grijpen.’

Je hebt veel bedrijven geadviseerd die ‘last’ hadden van ‘de vier’, zoals de New York Times, waar je iets probeerde te doen aan de macht van Google. Ben je mede daarom zo kritisch op deze bedrijven?

‘Het is geen rancune. Ik realiseerde mij wel dat veel bedrijven er steevast te laat achter komen wat de gevolgen zijn als een van de vier hun markt betreedt. Ze worden ook heel snel veel te dominant. Kijk naar Amazon. Twee derde van de Amerikaanse huishoudens heeft Amazon prime (een lidmaatschap waarbij je kortingen krijgt, niet betaalt voor het bezorgen van de pakketjes, maar het bevat ook een Netflix-achtige video-on-demand-dienst, red.). Daarmee heeft Amazon een groter bereik dan willekeurig welk ander tv-station of kabelmaatschappij. Daarnaast domineren ze e-commerce in de VS. Amazon heeft toegang tot zo veel goedkoop kapitaal dat het voor andere retailers onmogelijk is om met ze te concurreren. Dat komt omdat die andere retailers wel aandeelhouders hebben die winst eisen, terwijl Amazon al het geld dat binnenkomt in de business kan steken. Als ze maar blijven groeien, zijn de aandeelhouders tevreden. Ze kunnen op die manier altijd goedkoper zijn.’

Google op zijn beurt controleert in zijn eentje 92% van de zoekmachinemarkt. En die is meer waard dan de volledige markt voor advertising in welk land dan ook, met uitzondering van de VS. En Facebook controleert vier van de vijf top apps voor de smartphone in de wereld. En kijk je naar tijdsbesteding, dan spendeer je 80 procent van je tijd aan apps, zoals Facebook zelf, Instagram of Whatsapp. Jouw telefoon is geen telecommunicatie-apparaat, maar een ding waarmee Facebook jou kan bereiken.

En waarom is dat zo slecht?

‘Ik denk dat kapitalisme werkt vanwege het bestaan van concurrentie. En ik vrees dat de markten tegenwoordig niet meer concurrerend zijn. Als je de kranten leest en tv kijkt, denk je dat we in een tijd leven waarin veel nieuwe bedrijven worden gestart. Maar de feiten zeggen iets anders. Het aantal nieuwe bedrijven dat wordt opgericht, is in de afgelopen veertig jaar gehalveerd. Tegelijkertijd gaan veel grote bestaande bedrijven ten onder. En dat is omdat we een paar bedrijven hebben met veel te veel macht.’

Wat kun je eraan doen? Regels invoeren zoals Europa dat nu doet op het gebied van privacy? Een nieuwe belasting voor techbedrijven?

‘Ja, al is het de vraag of het gaat werken. In elk geval ziet Europa de donkere kant van big tech. Het ziet hoe die platformen banen vernietigen en dat ze praktisch geen belasting afdragen, en het probeert daar iets aan te doen. In de VS gebeurt dat niet. Waarom? Wij zijn economisch gezien netto-winnaars. De grote techbedrijven zorgen voor enorm veel welvaart en banen in de VS, of preciezer aan de Oost- en Westkust. Daarom durft niemand ze aan te pakken.’

Wat is je reactie op de crisis bij Facebook rond Cambridge Analytica?

‘Die crisis zat er aan te komen. We hebben soms de neiging om alle grote techbedrijven op één hoop te gooien. Maar het zijn bedrijven met ieder hun eigen model en benadering. Facebook heeft zich meer dan die anderen laten kennen als een bedrijf dat zich weinig tot niets aantrekt van reacties van de buitenwereld.’

‘Ik denk bijvoorbeeld niet dat Mark Zuckerberg beseft wat de invloed en de macht van het platform is dat hij heeft gebouwd. Ik denk dat hij niet inzag dat het op grote schaal misbruikt kon worden, maar ook dat hij niet wilde luisteren naar anderen die hem daarvoor waarschuwden. Hij heeft niets gedaan om het te voorkomen en kruipt nu in de slachtofferrol. Het is als een bank die alle kluizen openzet en dan heel hard roept “We zijn beroofd”.’

‘Dit is het gevolg de slechte kant van onze neiging om jonge ondernemers op te hemelen. Nu zitten we met meneer Zuckerberg die de beschikking heeft over algoritmes die beslissen over wat miljarden mensen over de hele wereld te zien krijgen. Hij is 33, dezelfde leeftijd waarop Fidel Castro aan de macht kwam. Maar die was verantwoordelijk voor het lot van 11 miljoen mensen. Zuckerberg heeft invloed op 2 miljard mensen.

In je boek noem je Facebook wel het meest kwetsbaar van de vier.

‘De andere bedrijven hebben meer gediversifieerd. Apple heeft een hardware business, een software business en zit in de muziek. Google heeft naast de zoekmachine ook YouTube. Amazon heeft behalve een fantastische webwinkel ook een cloudbedrijf, een marktplaats waar derden kunnen handelen en logistiek bedrijf. Alle drie hebben ze verschillende onderdelen die zullen overleven als een van de andere businessmodellen sneuvelt. Facebook heeft alleen de advertentiemarkt en is daarom relatief kwetsbaar. Bijvoorbeeld als een land de diensten van het bedrijf verbiedt. Maar ze zijn er niet minder machtig om.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.