De Digitale Media van 20 augustus 2018

Onderwerpen:

  1. We willen allemaal de laatste smartphone, maar wat gebeurt er met je oude mobieltje?
  2. Kijk eens wat vaker in de zwarte spiegel: de aflevering Nosedive van Black Mirror komt angstig dichtbij

Thailand wil af van buitenlandse e-waste

Bron: AGconnect – Thailand wil een einde maken aan de verwerking van elektronisch afval (e-waste) en afgedankt plastic uit het buitenland. Minister Surasak Kanchanarat (Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu) zei volgens de krant The Nation dat het milieu en de volksgezondheid belangrijker zijn dan winst en de industriële ontwikkeling van zijn land.

Het ministerie heeft daarom besloten de import van afval aan banden te leggen. Het besluit heeft betrekking op 411 soorten elektronisch afval. Er wordt volgens de krant wel een uitzondering gemaakt voor sommige elektronische producten die opgeknapt en hergebruikt kunnen worden. De invoer van plastic afval moet in de komende jaren worden verboden.

De minister wil naar eigen zeggen voorkomen dat zijn land uitgroeit tot de vuilnisbak van de wereld. Hij erkent dat het importverbod gevolgen zal hebben voor de bedrijven in de recyclingsindustrie. “Maar wat heeft het land eraan als het dergelijke ondernemers financieel voor de wind gaat terwijl het milieu vervuild raakt en de mensen lijden?”

REDACTIE – Thailand dreigde het putje van e-waste te worden (overigens is Ghana dat al) nadat China besloot de import van e-waste vanuit buiten China sterk te beperken.

De plaatjes hierboven zijn van de grootste e-waste dumpsite ter wereld, in Agbodbloshie in Ghana, waar kinderen op jonge leeftijd worden bloodgesteld aan lood- en kwikdampen tijdens het verbranden van apparatuur om koper en andere metalen vrij te maken. De volgende documentaire zegt genoeg:

Milieustraten

In Nederland (2015) zamelen gemeenten gemiddeld 4,6 kilo aan e-waste per inwoner in via de milieustraten (in Schagen is dat zelfs 9 kilo/inwoner). Dat komt neer op zo’n 66 miljoen kilo. Nog eens 44 miljoen komt van winkels. Samen is dat 110 miljoen kilo per jaar. Wecycle werkt met 85% van de gemeenten in Nederland.

Het totaal volume electrische apparaten dat op de markt is gezet in 2016 bedroeg 327 miljoen kilo: daarvan is 45% recycled volgens het rapport van het Nationaal WEEE Register (NWR). Het totaal aan electronica bedroeg 155 miljoen kilo: hiervan was 28,3 miljoen kilo ICT-apparatuur (18%).

Elk jaar presenteert ICT Milieu een ICT Milieumonitor. Dit was die van 2016 en hieruit blijkt dat slechts 3% van alle ICT-apparaten in het afval terecht komt.

Kijk eens wat vaker in de zwarte spiegel: de aflevering Nosedive van Black Mirror komt angstig dichtbij

Bron: Volkskrant Black Mirror had in 2016 een aflevering genaamd Nosedive, die ging over een wereld die gedomineerd wordt door beoordelen en beoordeeld worden. We lijken er niet zo ver vandaag en in China is men met het Social Credit System er inmiddels al aangeland.

De hoofdpersoon in Nosedive concurreert met alle andere spelers in de film om sociale erkenning. Op elke smartphone staat een app waarop je kunt zien hoe je door anderen gewaardeerd wordt, feitelijk hoe aardig of bijzonder je door anderen wordt gevonden. Elke bestelling in de werkelijke wereld gaat gepaard met een rating: als ze een winkel binnenloopt, dan ziet ze hoe de persoon die haar bedient al gerate wordt.

Hij doet er – net als alle anderen – alles aan om haar zo goed mogelijk te helpen en een hogere rating te krijgen. Maar om er echt toe te doen moet je een minimale score halen: daarna krijg je toegang tot mensen met de hoogste rating en begint het spel pas echt. Althans, dat denkt de hoofdpersoon.

Een reviewer beschreef het zo: “Een dergelijk systeem zou elk ander waardesysteem opzij zetten en vervangen door narcisme en geobsedeerdheid“. Klinkt dat bekend? Iedereen in de aflevering is de ster in zijn/haar eigen TV-show.  Rating is een noodzaak geworden. Het gaat niet om aardig zijn voor de ander, maar om geven-om-te-kunnen-krijgen.

Het gevolg is dat iedereen een valse identiteit aanneemt: een identiteit die zoveel mogelijk conformeert met wat het meest gewaardeerd wordt. Normaal communiceren is er niet meer bij. Als Lacie een appartement wil kopen, wat met behulp van personalizatie technieken aanvoelt alsof ze er al woont (virtual reality en een enorm billboard met haar en haar denkbeeldige geliefde), moet ze zorgen dat haar rating flink omhoog gaat – een hoge rating geeft haar een fikse korting.

Ze moet zorgen dat mensen met hoge ratings haar aanbevelen. Alles draait in de aflevering dan ook omsocial status: wie hoog scoort heeft een makkelijk leven, wie laag scoort vangt de kruimels. Maar ook al heb je alles goed gedaan, één foutje, één kritiek momentje, en je bent die hoge status weer kwijt. Ze gaat daarom naar een bedrijf, gespecialiseerd in reputaties. Het bedrijf RepUtelligence heeft ervaring opgedaan door precies te analyseren welke handelingen de hoogste scores opleveren [social media experts en data analisten doen precies hetzelfde].

Lacie moet keuze maken, zelfs als het gaat om familie en vrienden. Lacie interact met haar broer, die weinig intelligent is, rommelig is en voornamelijk gamet. Als ze haar rating wil verhogen, moet ze afstand nemen van mensen met een lage rating. Een collega, een donkere Amerikaan, die ze eerder nog hielp, laat ze nu in de kou staan, omdat zijn lage rating de hare binvloed. Alles draait om uiterlijk vertoon.

Alles wat Lucie doet gaat om indruk maken op anderen. Even lukt het haar om Naomi, met een 4.8, zover te krijgen dat ze haar een hoge rating geeft. Daarna gaat het ineens heel hard omlaag. Aan het eind van de film wordt ze nog geholpen door ene Susan, die haar man verloren heeft door te streven naar de hoogste rating. De film eindigt in de gevangenis, waar haar lens, die de interface vormt naar de ratingapp, uit haar oog wordt gehaald. En voor het eerst ziet ze stof omlaag dwarrelen, het echte leven. Ze lacht. Ze is vrij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.