De Digitale Media van 29 oktober 2018

ID NEO Volkswagen

Onderwerpen:

  • Tesla begint met release automatisch rijden op snelwegen in VS
  • ‘In 2020 zijn elektrische VW-modellen net zo goed als Tesla’s, voor halve prijs’

Tesla begint met release automatisch rijden op snelwegen in VS

Bron: Tweakers – Tesla is begonnen aan de activatie van Navigate on Autopilot in de Verenigde Staten. Dat is het ‘on-ramp to off-ramp’-systeem van het bedrijf dat in staat is tot snelheid regelen, afstand houden en van banen wisselen op de snelweg. De bestuurder wordt nog wel geacht toezicht te houden.

Tesla-voorman Elon Musk maakt de activatie bekend op Twitter, waarna ook een uitgebreidere aankondiging volgde op de blog van de Amerikaanse automaker. Aan het begin moeten bestuurders een wisseling van banen nog goedkeuren met het armpje voor de richtingaanwijzer, maar in de toekomst moet dit onnodig worden, stelt het bedrijf. Voor de functie is Hardware Version 2 of hoger nodig.

Wanneer de modus aan staat, zal de auto om twee verschillende redenen een verandering van baan voorstellen: om zo dicht mogelijk bij de voorkeurssnelheid van de bestuurder te rijden en om te zorgen dat de auto de juiste snelwegvertakkingen aanhoudt.

Tesla benadrukt dat werkelijk autonome voertuigen nog niet goedgekeurd zijn door de regelgevende instanties, wat betekent dat de bestuurder zelf verantwoordelijk blijft voor het rijgedrag van de auto en daarom de handen altijd aan het stuur moeten blijven, ook wanneer Navigate on Autopilot aan staat. Wanneer de introductie van Navigate on Autopilot in de Benelux kan gebeuren, is niet bekend. Volgens Tesla hangt dat hoofdzakelijk af van goedkeuring door overheidsorganen. Ook in Nederland wordt dit debat nog gevoerd.

‘In 2020 zijn elektrische VW-modellen net zo goed als Tesla’s, voor halve prijs’

Bron: Tweakers – Herbert Diess, de directeur van de Duitse autofabrikant Volkswagen, zegt dat zijn bedrijf in 2020 met elektrische auto’s komt die net zo goed zijn als die van Tesla, maar dan de helft minder kosten. Dat zei hij in Duits tv-programma.

Diess benadrukte in het ZDF-programma van de Duitse journalist Maybrit Illner dat Volkswagen een heel sterke positie zal verwerven op de markt voor elektrische voertuigen, zo schrijft Electrek. De Volkwagen-ceo meldt dat er 30 miljard euro is geïnvesteerd in elektrische mobiliteit. Daarbij wijst hij onder meer op het feit dat de bestaande fabriek in het Duitse Zwickau is omgebouwd voor de productie van elektrische voertuigen en dat onder meer een nieuwe fabriek in Shanghai wordt gebouwd.

Dit alles moet ervoor zorgen dat er in 2020 elektrische auto’s van Volkswagen op de markt komen die net zo goed zijn als modellen van Tesla, maar dan voor de helft van de prijs. Daarbij gaf hij geen nadere details, zoals op welke Volkswagen-modellen hij doelt of welke Tesla-modellen hij bij de vergelijking voor ogen had. Reuters meldde eerder dat Diess ruim een jaar geleden al zei dat hij Tesla als de belangrijkste concurrent ziet als het gaat om de markt voor elektrische auto’s.

Als de Duitse fabrikant de claim van Diess waar wil maken, gaat het waarschijnlijk onder meer over een nieuw uit te brengen Volkswagen-model, de I.D. Neo. Auto Express schrijft dat dit een hatchback is die volgens Volkswagen in verschillende versies uitkomt, waarbij de goedkoopste variant een 48kWh-accu krijgt, een bereik van 330km haalt en grofweg 30.000 euro zal kosten. De middelste versie moet 400 tot 450km halen en de duurste variant krijgt een nog onbekend bereik.

Omdat deze auto slechts een iets langere wielbasis krijgt dan de huidige Golf en een hatchback is, lijkt het niet direct een serieuze concurrent voor de huidige modellen van Tesla. Het bedrijf van Elon Musk komt op termijn met de nieuwe Model Y, een crossover-suv. Het lijkt waarschijnlijker dat de I.D. Neo in ieder geval deels zal concurreren met huidige elektrische auto’s van andere fabrikanten, zoals de Hyundai Kona Electric of de Kia e-Niro die rond de 40.000 euro kosten.

Volkswagen ID NEO

Maar: hoe duurzaam is elektrische rijden eigenlijk?

Vorige week konden we zien hoe Lex Hoefsloot, medeoprichter van Lightyear, een auto die opgeladen kan worden met zowel contactstroom als zonnepanelen, in het VPRO programma De Toekomstbouwers tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, aangaf dat diverse instituten inschatten dat de energiemarkt in 2040 nog steeds 80% stroom uit fossiele brandstoffen verwacht te maken. Hoe duurzaam is dan de elektrische auto? De CO2 uitstoot die de auto’s niet meer uitstoten worden nog wel gewoon uitgestoten tijdens de opwekking van stroom, terwijl bij de omzetting van gas/olie/diesel/biobrandstoffen/etc. veel rendement verloren gaat – https://www.vpro.nl/programmas/de-toekomstbouwers/de-toekomstbouwers-2018-finale.html (uitspraak op 45 minuten).

Of zonnepanelen het antwoord zijn zullen we volgend jaar weten als de Lightyear One wordt gepresenteerd. De auto zou volgens berekeningen 10.000 kilometer per jaar moeten kunnen rijden op stroom opgewekt door de zon. De rest moet via oplaadpalen worden gehaald. Maar het rendement van zonnepanelen is nu al 20x hoger dan hoe planten zonlicht omzetten. En de verwachting is dat het rendement verder zal stijgen.

Of moeten we de kant op van waterstof? Het betekent dat we een drukvat moeten meenemen van 800 bar. Dat maakt ook dat de tanks een enorm dikke mantel hebben. Experts zeggen dat het veiliger is dan benzine of diesel. We zullen het zien.

Hieronder testte de ANWB al een aantal elektrische gezinsauto’s: Volkwagen e-UP, Smart Fortwo, Citroen C-Zero, Nissan Leaf, BMW i3, Renault ZOE, Volkswagen e-Golf, Hyundai eOnic, Opel Ampera-E, Tesla Model S/X/3, Mercedes B350e, Kia SOL

In Geneve liet Werner een aantal auto’s zien: Jaquar iPACE, Hyundai KONA, Skoda Vision X, Volkswage ID Line, Nissan IMx, Renault EZ-Go,  Polestar (Volvo), Lagona (Aston Martin), Porsche

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.